Reklama

Minęło 35 lat od wyprodukowania pierwszego Fiata Ducato

Minęło 35 lat od wyprodukowania pierwszego Fiata Ducato

Pierwszy w historii Fiat Ducato opuścił fabrykę 23 października 1981 roku. Przez 35 lat produkcji ten popularny dostawczak doczekał się już VI generacji.

Dokładnie 23 października 1981 roku z linii montażowych zakładów Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) położonych we włoskiej miejscowości Val di Sangro zjechał pierwszy egzemplarz Ducato.

Fiata Ducato I generacji (typoszereg 280) produkowano w latach 1981-1990 i jak na tamte czasy był bardzo nowoczesną konstrukcją. Poprzecznie umieszczony silnik z przodu napędzał koła przedniej osi. Auto dostępne było z dwoma rozstawami osi (2923 oraz 3653 mm) oraz dwoma wysokościami dachu.

Klienci mogli wybierać wersję z nadwoziem furgon, kombi, ale też podwozie ze skrzynią ładunkową. Dopuszczalna masa całkowita dochodziła do 2,8 tony, a furgon w odmianie L2H2 dysponował pojemnością paki na poziomie 9,8 metra sześciennego.

W 1984 roku poprzez zmianę układu tylnych amortyzatorów przedział ładunkowy stał się całkowicie płaski, a rok później, czyli w 1985 roku wersja Maxi osiągnęła już 3,5 tony DMC. W 1989 roku pojawił się Fiat Ducato z napędem 4×4, za przygotowanie którego odpowiedzialna była austriacka firma Steyr-Puch.

Zobacz też: Fiat Ducato tańszy i z dłuższym rozstawem osi

W latach 1990-1994 wprowadzono na rynek II generację Dukata (typoszereg 290), chociaż tak naprawdę była to modernizowana odmiana poprzednika. Niemniej spore zainteresowanie dostawczym Fiatem spowodowało, że w 1991 roku świętowano już wyprodukowanie 500 000 egzemplarzy.

Poza tym w II generacji zadebiutowała w pełni elektryczna wersja Ducato Elettra, która miała zasięg 70 kilometrów i potrafiła się rozpędzić do prędkości 80 km/h.

Zobacz też: Fiat Ducato liderem aut dostawczych w całym 2015 roku

Od 1994 do 2002 roku w sprzedaży była całkowicie nowa III generacja Ducato (typoszereg 230). Wśród wielu zmian zdecydowanie poprawiony został współczynnik oporu powietrza do wartości Cx 0,35.

Poza tym po raz pierwszy w segmencie dużych pojazdów dostawczych dźwignę zmiany biegów wbudowano w konsolę centralną zwiększając komfort i funkcjonalność kabiny pasażerskiej. Warto też dodać, że w 1994 roku, czyli w momencie rynkowego, debiutu auto uzyskało tytuł „Samochodu Dostawczego Roku”.

Zobacz też: Fiat Talento – następca Scudo z fabryki Renault

Użytkowy model Fiata z lata 2002-2006 oznaczany był już jako IV generacja, chociaż stylistyczne podobieństwo do wcześniejszego modelu jest znaczne. Niemniej w Ducato IV (typoszereg 244) pojawiły się takie elementy wyposażenia jak regulacja wysokości fotela kierowcy i kolumny kierowniczej.

W wersji „244-ce” zadebiutowały także wysokoprężne silniki z technologią wtrysku bezpośredniego Common Rail. W ofercie pojawiła się wersja CNG, czyli zasilana metanem, a w 2005 roku z zakładów w Sevel wyjechał 3-milionowy egzemplarz Dukata.

W 2006 roku zadebiutował kolejny nowy model – V generacja (typoszereg 250) dostępna była w jeszcze większej liczbie wersji, a odmiana furgon była pierwszą na rynku „blaszką” z przednim napędem, którego ładownia oferowała aż 17 metrów sześciennych pojemności.

W 2014 roku marka Fiat Professional zaprezentowała odświeżoną wersje Dukata (typoszereg X290). Auto oczywiście przeszło lekką kurację odświeżającą, ale też wprowadzono wiele zmian np. w układzie hamulcowym, czy liście wyposażenia.

W dniu 26 marca 2015 roku z zakładów Sevel wjechał 5-milionowy Fiat Ducato, a jego produkcja poza włoską fabryką odbywa się również w Brazylii oraz w Meksyku.

Auto sprzedawane jest obecnie w ponad 80 krajach na całym świecie, w tym w Rosji, Ameryce Łacińskiej, czy Australii.

Zobacz też: ITD Szczecin – Fiat Ducato oblał badanie dymomierzem

W Ameryce Północnej pojazd oferowany jest jako RAM ProMaster m.in. z benzynowym silnikiem 3.6 V6 Pentastar o mocy 284 KM, który generuje 352 Nm momentu obrotowego.

Z wolnossącą widlastą jednostką zblokowano – co nie powinno dziwić – z automatyczną przekładnię, chociaż moment obrotowy przekazywany jest tak jak w europejskich wersjach, czyli na przednią oś.

Źródło zdjęć: Fiat

Komentarze