Reklama

Test: Citroën Berlingo II Multispace 1.6 HDi 100 KM – francuski multitool (wideo, zdjęcia)

Test: Citroën Berlingo II Multispace 1.6 HDi 100 KM – francuski multitool (wideo, zdjęcia)

Citroën Berlingo II generacji przeszedł w 2015 roku kolejny facelifting. Czy osobowa wersja Multispace to dobry kandydat na rodzinno-firmowego kombivana?

Fotograf, geodeta, informatyk, czy właściciel osiedlowego sklepu – wiele osób prowadzących własną działalność gospodarczą nie potrzebuje zazwyczaj dużego pojazdu dostawczego. Do wykonywania powyższych profesji wystarczy im w zupełności kombivan, który po pracy służyć może za jako zwykłe rodzinne auto.

Zobacz też: Test Fiat Doblò Cargo 1.3 MultiJet 90 KM – oszczędny typ (wideo, zdjęcia)

Reklama

Citroën Berlingo w osobowej wersji Multispace posiada w standardzie przeszkloną tylną klapę z wycieraczką i ogrzewaną szybą.
Citroën Berlingo w osobowej wersji Multispace posiada w standardzie przeszkloną tylną klapę z wycieraczką i ogrzewaną szybą.

Fiat Doblo, Dacia Dokker, Mercedes Citan, czy Volkswagen Caddy – to tylko część kombivanów rywalizujących o względy właścicieli mikrofirm. Poza powyższymi samochodami od zawsze sporym zainteresowaniem Polaków cieszy się Citroën Berlingo, który zresztą jest jednym z pionierów tego segmentu.

I generacja Berlingo pojawiła się na rynku w 1996 roku, wraz z bliźniaczym Peugeotem Partnerem. Samochód od początku oferowany był zarówno w wersji dostawczej, jak i osobowej, która w przypadku Berlingo otrzymała nazwę Multispace. W 2008 roku koncern PSA (właściciel marek Peugeot i Citroën) wprowadził II generację tego modelu. Auto z zewnątrz zdecydowanie urosło, co przełożyło się również na większą przestrzeń w kabinie.

W 2010 roku Berlingo II przeszło pierwszy facelifting polegający m.in. na delikatnej zmianie grilla i reflektorów. Do tego na liście wyposażenia pojawiły się opcjonalne światła do jazdy dziennej LED, czy nowe wzory alufelg, a także możliwość zamówienia auta w wersji 7-osobowej.

Berlingo II Multispace – multiprzestrzeń

W ramach przeprowadzonego w 2015 roku faceliftingu Berlingo II otrzymał przeprojektowany zderzak przedni i niżej umieszczone światła do jazdy dziennej LED.
W ramach przeprowadzonego w 2015 roku faceliftingu Berlingo II otrzymał przeprojektowany zderzak przedni i niżej umieszczone światła do jazdy dziennej LED.

Kolejną modernizację francuski kombivan przeszedł w 2015 roku. Z zewnątrz zmiany nie były rewolucyjne, chociaż najłatwiej zauważyć można, że ledowe światła do jazdy dziennej (standard od wersji More Life) znajdują się teraz zdecydowanie niżej, nad reflektorami przeciwmgłowymi.

Do tego Berlingo II zyskało nową osłonę chłodnicy i przedni zderzak, a paletę lakierów poszerzono o dwie nowe barwy: szary Gris Acier i brązowy Brun Moka. Oba z tych nowych lakierów wymagają jednak dopłaty 2 000 złotych.

Zobacz też: Opel Corsa E Van – mały miejski dostawczak (wideo, zdjęcia)

Elektryczne sterowane lusterka to element seryjnego wyposażenia. Możliwość ich podgrzewania i składania to standard w bogatszych wersjach More Life oraz XTR.
Elektryczne sterowane lusterka to element seryjnego wyposażenia. Możliwość ich podgrzewania i składania to standard w bogatszych wersjach More Life oraz XTR.

Przy okazji warto wspomnieć o sporych rozmiarów lusterkach zewnętrznych, które zapewniają kierowcy naprawdę świetną widoczność.

Pod względem miejsca we wnętrzu jest naprawdę nieźle. Z przodu siedzi się bardzo komfortowo, chociaż spora przestrzeń pomiędzy fotelami mogłaby zostać lepiej zagospodarowana. Co ciekawe, w przypadku wersji dostawczej znaleźć się tam może… dodatkowe miejsce dla pasażera.

Przestronna kabina pasażerska to niezaprzeczalny atut Berlingo II Multispace.
Przestronna kabina pasażerska to niezaprzeczalny atut Berlingo II Multispace.

Multispace oferuje przeciętną jakość materiałów wykończeniowych, chociaż ich spasowanie nie budzi większych zastrzeżeń. Za to pod względem funkcjonalności Berlingo II oferuje naprawdę sporo.

Znaczna liczba schowków i półek ułatwia utrzymanie porządku we wnętrzu, jednak niektóre z nich, np. te okrągłe pod wlotami powietrza na konsoli środkowej są mało praktyczne. Niemniej maksymalna pojemność wszystkich schowków może mieć łączną pojemność 170 litrów, a to dokładnie tyle, ile oferuje cały bagażnik Fiata Seicento!

Zobacz też: Test Mercedes Citan 109 CDI – warsztat na kółkach (wideo, zdjęcia)

Topowy pakiet wyposażeniowy XTR zawiera m.in trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie.
Topowy pakiet wyposażeniowy XTR zawiera m.in trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie.

W drugim rzędzie siedzeń wygodnie podróżować będzie dwoje dorosłych pasażerów lub trójka dzieciaków. A skoro już mowa o najmłodszych to standardowo dwa zewnętrzne siedziska są fabrycznie wyposażone w system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to wersja wyposażona w najbogatszy pakiet XTR, który obejmuje m.in. trzy oddzielne fotele montowane w drugim rzędzie z możliwością ich złożenia i całkowitego wyjęcia. Takie rozwiązanie jest naprawdę sporym udogodnieniem, gdyż w razie konieczności ułatwi przewóz dłuższych przedmiotów w aucie. Do tego po złożeniu środkowego oparcia pasażerowie z tyłu zyskują praktyczny stolik z dwoma miejscami na napoje.

Pojemność i wymiary bagażnika Berlingo II Multispace

Standardowo przestrzeń bagażowa Citroëna Berlingo II Multispace mieści 675 litrów.
Standardowo przestrzeń bagażowa Citroëna Berlingo II Multispace mieści 675 litrów.

Kufer francuskiego kombivana oferuje standardowo 675 litrów przestrzeni bagażowej. To wartość liczona od podłogi do wysokości tylnej półki. Po zdjęciu półki będziemy mieli już 1 350 litrów, licząc od podłogi do dachu.

W sytuacji, kiedy będziemy chcieli przekształcić Berlingo całkowicie w auto towarowe, wystarczy wyjąć drugi rząd siedzeń, a wtedy do dyspozycji będziemy mieli 3000 litrów, bądź – jak kto woli – 3 metry sześcienne powierzchni. Wtedy przydadzą się też cztery punkty mocowania, które umieszczono przy podłodze. Standardowo bagażnik Berlingo II generacji ma 990 milimetrów długości, ale po pochyleniu foteli to już 1343 milimetrów, czyli dokładnie tyle, ile wynosi maksymalna szerokość przestrzeni ładunkowej. Wysokość kufra – według danych producenta – to 1 250 milimetrów.

Zobacz też: Test Citroën Berlingo II Van 1.6 HDi – praktyczny furgon (wideo, zdjęcia)

Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi 100 KM oferuje skromne 686 kilogramów ładowności, ale trzeba pamiętać, że to w końcu 5-osobowe auto, a nie towarowy furgon.

Silnik 1.6 HDi 100 KM – średnie spalanie poniżej 5,5 litra

Po ostatnim faceliftingu gama silnikowa Citroëna Berlingo II Multispace składa się z czterech jednostek napędowych, a każda z nich spełnia już normy emisji spalin Euro 6. Wśród konstrukcji benzynowych wybrać możemy silnik o pojemności 1598 ccm, który dostępny jest w dwóch odmianach: 98 oraz 120 KM.

Testowe Berlingo napędzał 8-zaworowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o pojemności 1560 ccm i mocy 100 KM.
Testowe Berlingo napędzał 8-zaworowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem Common Rail o pojemności 1560 ccm i mocy 100 KM.

Wśród jednostek wysokoprężnych do wyboru też jest jeden silnik 1.6 HDi, ale również jak w przypadku „benzyniaka” występuje on w dwóch konfiguracjach. Pierwsza z nich ma 100 KM i 5-biegową manualną skrzynię, natomiast 120-konna jednostka zblokowana została już z przekładnią o sześciu przełożeniach.

Oba turbodiesle, aby spełniać wyśrubowaną normę Euro 6, otrzymały m.in. układ SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) obejmujący filtr cząstek stałych i moduł wtrysku płynu Adblue.

Pod maską testowego egzemplarza pracował słabszy wariant silnika 1.6 HDi. Chociaż moc 100 KM i 254 Nm, które osiągane są przy 1 750 obr./min, nie gwarantują wybitnych osiągów, to do normalnej jazdy powinny w zupełności wystarczyć. Według danych katalogowych Multispace potrafi rozpędzić się do 166 km/h, przyspieszenie do „setki” trwać ma 12,4 sekundy.

Deklaracje producenta o średnim spalaniu na poziomie 4,3 litra nie potwierdziły się podczas jazd testowych, chociaż wynik poniżej 5,5 litra trzeba uznać za bardzo przyzwoity. Cieszyć powinien również fakt, że 60-litrowy zbiornik wystarczy na przejechanie ponad 1000 kilometrów bez tankowania.

Cennik i wyposażenie Citroëna Berlingo II Multispace

Najtańsza wersja Multispace z jednostką VTi 98 i bazowym wariantem wyposażeniowym Feel wyceniono na 55 900 zł brutto. Fabrycznie auto wyposażone będzie m.in. w klimatyzację manualną,  poduszki czołowe dla kierowy i pasażera, elektryczne szyby przednie, czy system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu Hill Assist.

Obsługa panelu dwustrefowej klimatyzacji jest banalnie łatwa.
Obsługa panelu dwustrefowej klimatyzacji jest banalnie łatwa.

Citroën Berlingo II Multispace ze 100-konnym silnikiem 1.6 HDi oraz topowym pakietem XTR (m.in. automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, skórzana kierownica, gniazdo 12 V dla pasażerów w drugim rzędzie, czujniki parkowania z tyłu) kosztuje już 64 900 zł brutto.

Warto zaznaczyć też, iż wersja XTR posiada Pakiet Terenowy, w skład którego wchodzi zwiększony o 10 milimetrów prześwit oraz stalowa osłona chroniąca silnik. Może nie czyni to z francuskiego kombivana pogromcy bezdroży, ale na powiatowych polskich drogach sprawdza się bardzo dobrze.

Na liście dodatków znaleźć można 7-calowy dotykowy wyświetlacz z radiem cyfrowym DAB, gniazdem USB i AUX oraz dyskiem twardym (2 800 zł brutto), nawigację z mapami Europy (3 800 zł brutto), czy 16-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 215/55/R16 (1 400 zł brutto).

Zobacz też: Mercedes Sprinter 316 CDI – furgon klasy premium (wideo, zdjęcia)

Reasumując, Citroëna Berlingo II Multispace porównać można do multitoola – wielofunkcyjnych kombinerek, które potrafią zastąpić kilka innych narzędzi. Do tego silnik 1.6 HDi jest oszczędny, a dotychczasowe jego serie wyrobiły sobie dobrą renomę wśród właścicieli i mechaników. Jedynie filtr cząstek stałych może nieco nadwyrężyć tą opinię…

Podziel się: