reklama

Test: Peugeot Boxer 2.2 HDi 130 – kontener z windą (zdjęcia, wideo)

Test: Peugeot Boxer 2.2 HDi 130 – kontener z windą (zdjęcia, wideo)

Peugeot Boxer II to jeden z liderów sprzedaży nowych aut dostawczych w Polsce. Sprawdzamy wersję z silnikiem 2.2 HDi 130 KM z zabudową kontenerową i windą.

Na polskim rynku nowych pojazdów dostawczych z DMC do 3,5 tony nieprzerwanie od 9 lat już króluje Fiat Ducato. W samym tylko 2015 roku zarejestrowano w kraju 8 116 sztuk „Dukatów”, chociaż bliźniaczy konstrukcyjnie Peugeot Boxer osiągnął w tym samy okresie dopiero czwarty wynik na poziomie 3 093 pojazdów.

Zobacz też: Fiat Ducato liderem aut dostawczych w całym 2015 roku

Peugeot Boxer II po faceliftingu (X290) otrzymał kilka usprawnień, w tym usztywnioną konstrukcję i skuteczniejsze hamulce.
Peugeot Boxer II po faceliftingu (X290) otrzymał kilka usprawnień, w tym usztywnioną konstrukcję i skuteczniejsze hamulce.

Skąd tak duża różnica, skoro Boxer produkowany jest w tych samym włoskim zakładzie Sevel Sud wraz z Citroenem Jumperem i Fiatem Ducato?

Po części wynika to z bardziej rozwiniętej sieci dealerskiej i serwisowej jaką dysponuje w Polsce marka Fiat Professional, ale w grę wchodzić mogą też inne, czasem bardzo indywidualne czynniki. II generacja Peugeota Boxera (typoszereg X250 wspólny dla wszystkich trojaczków) pojawiła się na rynku w 2006 roku, ale w 2014 roku auto przeszło większą modernizację (typoszereg X290).

Peugeot Boxer – miejsca mało, ale schowków dużo

Światła do jazdy dziennej LED to opcja, która wymaga dopłaty 650 złotych netto/799 brutto.
Światła do jazdy dziennej LED to opcja, która wymaga dopłaty 650 złotych netto/799 brutto.

Z zewnątrz wersję po kuracji odmładzającej poznać można m.in. po nowym przednim zderzaku, inaczej zaprojektowanej osłonie chłodnicy i masce, ale też po węższych, bardziej wyrazistych reflektorach, które można opcjonalnie zamówić z ledowymi światłami do jazdy dziennej.

Poza odświeżoną stylistyką wprowadzono też inne, mniej widoczne udoskonalenia, jak wzmocnienie mocowań amortyzatorów. Poprawiono także sztywność całego nadwozia, przy okazji redukując poziom hałasu w kabinie. Dodatkowo zwiększono skuteczność działania układu hamulcowego, wyeliminowano również efekt cofania się pedałów oraz kolumny kierowniczej przy zderzeniu, aby chronić klatkę piersiową i nogi kierowcy przed obrażeniami.

Zobacz też: Kierowca Boxera wjechał w śmieciarkę, bo oglądał film

W kabinie Boxera również wprowadzono kilka kosmetycznych zmian: pojawiły się inne cyferblaty, nowa jest też tapicerka na fotelach i kanapie.

Na liście wyposażenia dodatkowego pojawiły się nowe „gadżety”, w tym np. zestaw audio z 5-calowym ekranem dotykowym, radiem CD/MP3, łącznością Bluetooth, gniazdem USB i sterowaniem z kierownicy.

Wnętrze kabiny Peugeota Boxera nie należy do największych w segmencie dużych aut dostawczych, ale dźwignia zmiany biegów znajduje się tam, gdzie być powinna.
Wnętrze kabiny Peugeota Boxera nie należy do największych w segmencie dużych aut dostawczych, ale dźwignia zmiany biegów znajduje się tam, gdzie być powinna.

Znalezienie odpowiedniej pozycji za pozycja za kierownicą ułatwia seryjna możliwość doboru wysokości siedziska, które posiada też regulację oparcia na odcinku lędźwiowym.

Niestety kolumna kierownicza regulowana jest tylko na głębokość, co może sprawiać trochę kłopotu wyższym kierowcom. Poza tym pod względem przestrzeni konkurencyjne Renault Master wydaje się o wiele bardziej przyjazne.  Ergonomicznie rozmieszczone przełączniki i drążek zmiany biegów to na pewno zaleta Boxera, chociaż dźwignię hamulca ręcznego zlokalizowano – jak na trojaczki z Sevel Sud przystało – po lewej stronie kierowcy, więc w praktyce, aby sięgnąć do dźwigni trzeba się mocno pochylić.

Zobacz też: Test Mercedesa Sprintera 316 CDI – furgon klasy premium (wideo, zdjęcia)

Obok fotela kierowcy fabrycznie montowana jest 2-osobowa kanapa, ale w komfortowych warunkach podróżować tam będzie tylko jedna osoba, co raczej nie jest żadnym zarzutem, bo i konkurencja nie ma pod tym względem za dużo do zaoferowania.

W cenie manualnej klimatyzacji otrzymamy w pakiecie chłodzony schowek.
W cenie manualnej klimatyzacji otrzymamy w pakiecie chłodzony schowek.

W kabinie znajdziemy sporo praktycznych schowków, w tym jeden klimatyzowany na desce rozdzielczej przed pasażerem (oczywiście pod warunkiem, że zamówimy klimatyzację, która kosztuje aż 4500 złotych netto/5 535 brutto).

Plastiki użyte do wykończenia wnętrza Boxera nie są zbyt trwałe, gdyż przy próbie schowania skrzynki narzędziowej, która znajduje się pod fotelem pasażera, ułamało się zabezpieczenie utrzymujące ten zestaw w odpowiednim miejscu. Także pod względem precyzji montażu prezentowany Peugeot nie zachwycał. Dlaczego? Bo po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów z towarem we wnętrzu zaczęły pojawiać się niezbyt przyjemnie stuki dochodzące m.in. z fotela kierowcy.

Peugeot Boxer L3 – podwozie do zabudowy

W parkach prasowych importerów nieczęsto pojawiają się podwozia z gotową zabudową, dlatego o pomoc poprosiłem mojego przyjaciela Pawła, który zakupił do swojej firmy Peugeota Boxera 2.2 HDi 130 KM Euro 5 z kontenerem i windą samozaładowczą, a zabudowę podwozia wykonała firma Tensa Automotive.

Kontener w testowym Boxerze mieści 8 europalet i widocznego na zdjęciu paleciaka.
Kontener w testowym Boxerze mieści 8 europalet i widocznego na zdjęciu paleciaka.

Ten konkretny egzemplarz to wersja 335, czyli z dopuszczalną masą całkowitą do 3 500 kilogramów. Według dowodu rejestracyjnego pojazd ten ma 821 kilogramów ładowności i 2 679 kilogramów masy własnej.

Prezentowany na zdjęciach Boxer to wersja z pojedynczą kabiną o długości L3, co oznacza, że bez zabudowy auto ma długość 5 843 milimetrów, natomiast maksymalna jej długość (dopuszczalna przez producenta) nie powinna przekroczyć 4 925 milimetrów. Dopuszczalna szerokość zabudowy (bez lusterek zewnętrznych) to 2 350 milimetrów, a maksymalna wysokość auta wraz z zabudową to 3 500 milimetrów.

Schemat działania poszczególnych dźwigni sterujących windą umieszczono na obudowie sterownika.
Schemat działania poszczególnych dźwigni sterujących windą umieszczono na obudowie sterownika.

W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z kontenerem 8-paletowym o wymiarach 4180 mm (długość), 2 100 mm (szerokość), 2100 mm (wysokość).

Jak już wyżej wspomniałem dostawczy Peugeot zamówiony został wraz z windą samozaładowczą. Sterowanie platformą odbywać się w tym przypadku dźwigienkami umieszczonymi z tyłu, po prawej stronie kontenera lub poprzez przyciski nożne umieszczone bezpośredni na platformie.

Silnik 2.2 HDi 130 KM – na krótsze trasy wystarczy

Po faceliftingu w 2014 roku gama jednostek napędowych Peugeota Boxera składała się z silnika skonstruowanego wspólnie przez Forda i koncern PSA, czyli 2.2 HDi dostępnego w wariancie 110, 130 oraz 150 KM oraz topowego 3-litrowego turbodiesla o mocy 177 KM produkcji Iveco.

Silnik Peugeota Boxera 2.2 HDi 130 KM ma 16-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu, wtrysk Common Rail oraz turbosprężarkę.
Silnik Peugeota Boxera 2.2 HDi 130 KM ma 16-zaworową głowicę z dwoma wałkami rozrządu, wtrysk Common Rail oraz turbosprężarkę.

Pod maską testowego Peugeota pracował motor o pojemności 2 198 ccm i mocy 130 KM osiąganej przy przy 3 500 obr./min. Jednostka ta spełnia normy emisji spalin Euro 5 i ciągle dostępna jest w salonach dealerskich.

Silnik 2.2 HDi 130 KM oferuje 320 Nm dostępnych przy 1 800 obr./min. Przeciętne spalanie podczas jazd testowych nie przekroczyło poziomu 9,5 litra na 100 kilometrów. Nie jest to może rekordowo niski wynik, ale pamiętać trzeba w tym przypadku o sporej wadze samej zabudowy Boxera.

130-konna konstrukcja to przeciętny kandydat na”międzynarodówki”, ale do jazdy w obrębie miasta, powiatu, czy województwa – bo do takich celów został zakupiony ten konkretny Boxer – powinien w zupełności wystarczyć.

Oczywiście, jeżeli ktoś ma zamiar jeździć z pełnym obciążeniem i to w górzystym terenie, powinien darować sobie nawet 150-konną odmianę silnika 2.2 HDi. Jedynie 3-litrowy motor o mocy 177 KM sprawdzi się w cięższej robocie, ale niestety wraz z wejściem normy Euro 6, przestaje on być montowany do dostawczych trojaczków z Sevel Sud.

Zobacz też: Fiat Ducato z Euro 6. Silniki o mocach od 115 do 180 KM

Zresztą w niedługim czasie także silnik 2.2 HDi zastąpiony zostanie 2-litrową jednostką Blue HDi dostępną w trzech konfiguracjach (110, 130, i 160 KM), ale poza filtrem DPF konstrukcja to otrzymała również układ SRC z wtryskiem płynu AdBlue, co wpłynie na pewno na koszty eksploatacji i serwisu.

Peugeot Boxer II – cennik i wyposażenie

Wyprodukowany w 2016 roku Peugeot Boxer 335 (podwozie do zabudowy z pojedynczą kabiną o długości L3) i z silnikiem 2.2 HDi 130 KM Euro 5 wyceniony został na 90 800 złotych netto/111 684 brutto.

Test Peugeot Boxer 2.2 HDi 130 KM elektrycznie sterowane szyby i lusterka-4W tej cenie otrzymamy samochód z m.in. seryjnym wspomaganiem kierownicy, systemami ESP i Hill Assist (układ wspomagający pokonywanie podjazdów), poduszką powietrzną kierowcy, zdalnie sterowanym centralnym zamkiem, elektrycznie sterowanymi szybami, czy komputerem pokładowym.

Prezentowany egzemplarz doposażono np. w sterowane i podgrzewane elektrycznie lusterka boczne z podwójnym lustrem (dopłata 500 złotych netto/615 brutto), , czy wzmocnione zawieszenie tylne z klejonymi resorami dwupiórowymi i stabilizatorem tylnej osi (ekstra 600 zł netto/738 brutto).

Podsumowanie

Bezsprzeczną zaletą Peugeota Boxera II X290 jest funkcjonalne wnętrze mieszczące sporo schowków, jednak pod względem przestrzeni dla kierowcy nie jest już tak kolorowo. Do tego dodać trzeba przeciętnej jakości materiały wykończeniowe.

Za to silnik 2.2 HDi 130 KM jest oszczędny, chociaż przy większym obciążeniu zaczyna łapać lekką zadyszkę. Na szczęście – póki co – jest jeszcze dostępny w wersji Euro 5, która nie ma wtrysku AdBlue, a więc będzie na pewno tańsza w eksploatacji.

Na plus zaliczyć też trzeba bogate wyposażenie seryjne oraz konkurencyjne ceny podwozi do zabudowy, a i nowa stylistyka karoserii Boxera może się podobać.

Komentarze