Reklama

Wyposażenie opcjonalne w autach dostawczych – co wybierają Polacy?

Wyposażenie opcjonalne w autach dostawczych – co wybierają Polacy?

Wzmocnione zawieszenie, powiększony bak, a może klimatyzacja? Sprawdź najpopularniejsze opcje wybierane przez kupujących nowe auta dostawcze w Polsce.

Na samym początku rozwoju motoryzacji zarówno osobowe automobile, jak i lekkie pojazdy użytkowe nie grzeszyły zbyt dużą wygodą jazdy. Oczywiście z biegiem lat dysproporcje w komforcie podróżowania pomiędzy tymi dwoma rodzajami samochodów były coraz większe.

Nowinki techniczne, które stały się powszechne w samochodach osobowych, trafiały do dostawczaków nawet i z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem.

Reklama

Zobacz też: Dostawcze klasyki – dostawczakiem.pl z wizytą w Holandii (zdjęcia)

Na przykład w Fordzie Transicie seryjnie tarcze hamulcowe na przedniej osi zaczęto montować w 1976 roku, chociaż już w połowie lat 50-tych były one niemal powszechnie stosowane w pojazdach osobowych zachodniej produkcji.

Podobnie było w przypadku systemu ABS, który w 1978 roku zaczął być montowany opcjonalnie w Mercedesie klasy S, a nieco później również w BMW serii 7.

Na pojawienie się tego układu w lekkich autach użytkowych trzeba było poczekać do 1995 roku. Wtedy to Mercedes-Benz, jako pierwszy producent na świecie, zaczął montować seryjny układ ABS w aucie dostawczym (początkowo na rynku niemieckim oraz w sześciu innych krajach europejskich).

Sprinter, bo o nim mowa, otrzymał także w 2002 roku system ESP, chociaż w luksusowej S-klasie był on dostępny na życzenie już od 1995 roku.

Obecnie każdy nowo rejestrowany samochód dostawczy na terenie Unii Europejskiej jest wyposażony zarówno w ABS, jak i ESP, jednak za wiele elementów wyposażenia ciągle trzeba sporo dopłacić.

A jak wygląda to na krajowym rynku? Czy w Polsce klienci decydują się na opcje podnoszące komfort kierowcy, czy raczej zależy im bardziej na praktyczności i funkcjonalności auta?

Najczęściej wybierane opcje w Fiacie Ducato

Już od 10 lat Fiat Ducato jest liderem polskiego rynku nowych samochodów użytkowych do 3,5 tony.

Wśród pojedynczych elementów wyposażenia dodatkowego najczęściej wybieraną w Dukacie opcją jest wzmocnione tylne zawieszenie z podwójnym resorem (ekstra 670 zł netto/824 brutto). Następnym elementem, na który decydują się polscy klienci, jest powiększony do 120 litrów zbiornik paliwa (cena 220 zł netto/271 brutto).

Zobacz też: Test: Fiat Ducato 2.3 Multijet2 – 180 KM bez AdBlue (wideo, zdjęcia)

Na trzecim miejscu polscy klienci zamawiający Ducato, wybierają tylne drzwi otwierane pod kątem 260 stopni. Taka opcja dostępna dla nadwozi typu furgon kosztuje 920 zł netto/1 132 brutto.

Oczywiście poza pojedynczymi dodatkami, marka Fiat Professional oferuje także większe zestawy wyposażeniowe. Najczęściej wybieranym w Fiacie Ducato jest Pakiet SX.

W jego skład którego wchodzi manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, deska rozdzielczą „techno” ze srebrnymi elementami dekoracyjnymi oraz system audio z Bluetooth, USB i AUX wraz z przyciskami sterującymi na kierownicy.

Pakiet SX dla Fiata Ducato wyceniony został na 4 500 zł netto/5 535 brutto, ale dla klienta jest on korzystny cenowo, niż gdyby miał on kupować poszczególne opcje osobno.

Najpopularniejsze wyposażenie dodatkowe w Renault Master

Renault Master – w wersjach podwozie do zabudowy, platforma oraz fabryczna wywrotka – najczęściej wybierane jest z opcjonalnymi lusterkami bocznymi na długich ramionach, które wymagają dopłaty 320 zł netto/394 brutto.

Na drugiej pozycji wśród najpopularniejszych dodatków francuskiego auta jest powiększony zbiornik paliwa o pojemności 105 litrów, który wymaga dopłaty 350 zł netto/430 brutto.

Kolejnym wybieranym przez polskich klientów elementem wyposażenia dodatkowego w Masterce jest regulator/ogranicznik prędkości za kolejne 350 zł netto/430 brutto.

Zobacz też: Test: Renault Master 2.3 dCi 165 – L4H2 na bliźniakach (wideo, zdjęcia)

W przypadku Renault Master z nadwoziem furgon oraz z fabryczną zabudową kontenerową ranking opcji przedstawia się nieco inaczej.

Na pierwszym miejscu znajduje się regulator/ogranicznik prędkości, przed 105-litrowym bakiem.

Na trzeciej pozycji są tylne nieprzeszklone drzwi otwierane pod kątem 270 stopni (dopłata 970 zł netto/1 193 brutto).

Mercedesy Sprintery już z klimatyzacją

W przypadku sprzedawanych na polskim rynku Fiatów Ducato oraz Renault Master klimatyzacja nie pojawia się ani w pierwszej trójce, ani nawet pierwszej piątce najpopularniejszych opcji.

Jednak w przypadku Mercedesa Sprintera w wersji furgon jest to najczęściej wybierany element wyposażenia dodatkowego.

Klimatyzacja półautomatyczna TEMPMATIC w Sprinterze wymaga dopłaty 5 160 zł netto/6 347 brutto. Dla porównania w Masterce manualna „klima” kosztuje ekstra 4 800 zł netto/5 904 brutto, ale sterowana elektronicznie to wydatek już 5 650 zł netto/6 949 brutto.

Na drugiej pozycji wśród „ekstrasów” domawianych do blaszek z trójramienną gwiazdą są elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne (dopłata 762 zł netto/837 brutto).

Na trzeciej pozycji znajduje się nadwozie z wysokim dachem, które powiększa cenę Sprintera o 4 011 zł netto/4 934 brutto.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, Mercedes-Benz

Podziel się: