Reklama
Zamów tachobuch na Francję

Zobacz jak produkuje się nowego VW Craftera (wideo, zdjęcia)

Zobacz jak produkuje się nowego VW Craftera (wideo, zdjęcia)

Września to aktualnie najnowocześniejsza fabryka  marki Volkswagen w Europie. Zobacz jak produkowana jest tam II generacja modelu Crafter.

Uroczyste otwarcie nowej fabryki Craftera zaplanowano na poniedziałek 24 października, ale już 9 września zaproszone media – w tym i portal www.dostawczakiem.pl – miały okazję poznać od środka najnowszy zakład produkcyjny Volkswagena w Europie.

1 rok, 11 miesięcy i 11 dni – tyle dokładnie minęło czasu od wmurowania kamienia węgielnego pod nową fabrykę VW Craftera w Białężycach pod Wrześnią w województwie wielkopolskim.

W przeciągu tych 711 dni wybudowano od podstaw ogromny zakład o powierzchni 220 hektarów, a to mniej więcej tyle, co… 300 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. To zresztą już druga fabryka marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Wielkopolsce. W pierwszym ośrodku działającej od 1993 roku spółki Volkswagen Poznań produkowany jest aktualnie model Caddy oraz Transporter T6.

Zobacz też: VW Poznań – 170 810 aut dostawczych w 2015 roku

W nowych zakładach powstawać docelowo nawet 100 000 egzemplarzy nowego Volkswagena Craftera, który zdążył już zdobyć tytuł International Van of the Year 2017.

Co ciekawe poznańska spółka jeszcze przed uruchomieniem produkcji swojego najnowszego modelu była największym pracodawcą w Wielkopolsce. Teraz do 7 000 pracowników dołączy docelowo kolejnych 3 000 osób.

Zobacz też: MAN TGE – światowa premiera na targach IAA 2016 w Hanowerze

W zakładzie we Wrześni praca docelowo odbywać się będzie na trzy zmiany, a oprócz nowego Craftera od kwietnia 2017 roku będzie tam też produkowany bliźniaczy konstrukcyjnie MAN TGE.

Hala budowy karoserii

Hala budowy karoserii – roboty spawające łączą właśnie z płytę podłogową ze ścianą grodziową oddzielającą komorę silnikową od kabiny pasażerskiej.

Proces wytworzenia nowego samochodu rozpoczyna się od przygotowania płyty podłogowej, do której przyspawane są kolejne elementy nadwozia. Ze względu na wysoki stopień automatyzacji całej produkcji, znaczną cześć pracy wykonują wyspecjalizowane roboty.

W samej spawalni jest prawie 500 robotów, dzięki czemu proces łącznie poszczególnych części karoserii odbywa się bardzo szybko.

W przypadku połączenia dachu z pozostałymi elementami nadwozia wykorzystuje się spawanie laserowe, co większa wytrzymałość oraz sztywność połączenia, a przy okazji daje lepszą ochronę przed korozją.

Nowoczesna i ekologiczna lakiernia

Nakładanie podkładu, lakieru bazowego i lakieru nawierzchniowego na nadwozie VW Craftera odbywa się zamkniętych kabinach.

Ze spawalni karoseria wędruje do lakierni. Tam po uprzednim oczyszczeniu i odpowiednim przygotowaniu nadwozia (m.in. zabezpieczeniu progów i komory silnika materiałem PVC) odbywa się nałożenie kolejnych warstw lakierów.

Warto wiedzieć, że lakiernia wykorzystuje metodę aplikację elektrostatycznej, dzięki czemu znacznie ograniczono zużycie wody oraz potrzebnej w procesie malowania nadwozi. Po każdym nałożeniu powłoki na karoserię przechodzi ona proces suszenia i schładzania lakieru.

Zobacz też: Test VW Caddy 2.0 TDI 4Motion 110 KM – furgon 4×4 (wideo, zdjęcia)

Jednym z dalszych etapów jest kontrola jakości pomalowanych elementów, a w razie konieczności niedoskonałości lakiernicze mogą być poprawione ręcznie przez pracowników. Na otwartej przestrzeni hali lakierni następuje też tzw. dekorowanie Crafterów logotypami, emblematami czy listwami ozdobnymi.

Wydział montażu i wykończenia

Po ostatecznym zmontowaniu każdy Volkswagen Crafter opuszczający fabrykę we Wrześni przechodzi wieloetapową kontrolę.

Po opuszczeniu lakierni karoseria transportowana jest do hali montażu, gdzie montowana jest deska rozdzielcza, podsufitka, czy akumulator.

Także na tej linii Crafter II otrzymuje jednostkę napędową 2.0 TDI a oprócz tego pracownicy napełniają poszczególne układy płynami eksploatacyjnymi (m.in. roztworem AdBlue, płynem hamulcowym i chłodzącym).

Po zakończeniu montażu każdy Volkswagen Crafter podlegał będzie próbom sprawdzającym oraz regulacjom na tzw. rolkach. Do tego kontroli poddana zostanie emisja spalin, a nawet przejechać musi przyfabryczny tor testowy, aby po chwili przejść próbę wodoszczelności.

Komentarze