Jeszcze całkiem niedawno na rynku brakowało dedykowanych olejów silnikowych dla pojazdów dostawczych. Sytuacja zmieniła się w 2017 roku, gdy do sprzedaży trafiła nowa kategoria olejów silnikowych Mobil Delvac™.
Obecnie rodzinę olejów Mobil Delvac™ tworzy sześć produktów, którymi można serwisować około 80% europejskiego parku pojazdów dostawczych. To w pełni syntetyczne oleje Mobil Delvac City Logistics 5W30, różniące się aprobatami producentów oraz semisyntetyczny Mobil Delvac Light Commercial Vehicle E 10W-40, przeznaczony do starszych pojazdów.
Dobór oleju silnikowego do VAN-a nie jest trudny, ale należy pamiętać o aprobatach producenckich oraz wybierać sprawdzone produkty, które są odporne na wymagające warunki eksploatacyjne jakie towarzyszą pracy samochodów użytkowych w ruchu miejskim.
Dynamiczny rozwój rynku
Konsekwentnie rosnącą sprzedaż nowych samochodów dostawczych potwierdzają dane sprzedażowe producentów i organizacji branżowych. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w pierwszym półroczu br. na polskie drogi wyjechało blisko 3000 nowych samochodów dostawczych więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku.
Sprzedaż VAN-ów napędza m.in. rozwój branży e-commerce i zapotrzebowanie na szybkie dostawy do domu, rosnąca urbanizacja oraz brak konieczności posiadania dodatkowych uprawnień do prowadzenia dostawczaka. Według danych Instytutu SAMAR, średni wiek sprowadzanych aut osobowych i dostawczych w I półroczu br. wyniósł 11 lat i 6 miesięcy. To niejednokrotnie samochody o dużym przebiegu, których awaryjność jest wyższa.
Jazda miejska obciąża silnik
Największe zużycie silnika występuje podczas rozruchu i w fazie rozgrzewania. Dodatkowo jazda miejska, której towarzyszą częste ruszanie i zatrzymywanie, jazda na krótkich odcinkach i w korkach, wyraźnie obciąża silnik i wymaga stosowania dobrej jakości syntetycznych olejów silnikowych o zwiększonej stabilności termicznej i odporności na utlenianie, takich jak Mobil Delvac City Logistics 5W30. Przewaga syntetycznego oleju silnikowego polega na tym, że taki produkt smarny wolniej traci swoje pierwotne właściwości, a co za tym idzie skuteczniej chroni silnik nawet podczas wymagających warunków eksploatacyjnych.
Opracowanie oleju syntetycznego wymaga użycia wysokiej jakości olejów bazowych i wyważonego pakietu dodatków, które dbają między innymi o czystość silnika. Kontrola gromadzenia się sadzy ogranicza wzrost pierwotnej lepkości, zbierania się osadów i dba o utrzymanie dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa.
Poprawna analiza kosztów
Priorytetem właściciela pojazdu powinno być zachowanie dobrych przyzwyczajeń serwisowych przez wszystkie lata eksploatacji. Często popełnianym błędem jest szukanie szybkich oszczędności. Ocena opłacalności nie powinna opierać się na cenie zakupu oleju, akumulatora czy opon lecz na prognozie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Na przykład wysokiej jakości oleje syntetyczne mogą zmniejszyć TCO dzięki skuteczniejszej ochronie silnika i jego osprzętu oraz możliwości ograniczenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi.
Wydatki na naprawę czasami wielokrotnie przewyższają koszty tzw. predictive maintenance, czyli podejmowania kroków zapobiegawczych w celu uniknięcia awarii. Ta strategia serwisowa jest znana w przemyśle, gdzie nawet minutowy przestój oznacza wysokie straty, ale może być realizowana również w firmie transportowej, gdzie auto jest narzędziem pracy i gwarantem przychodów.
Straty finansowe właściciela kilkunastu VAN-ów będą oczywiście niższe w porównaniu na przykład z producentem elektroniki, ale nadal pozostaną proporcjonalnie wysokie do możliwości biznesowych przewoźnika. Najważniejsze jest zatem minimalizowanie ryzyka awarii przez wdrożenie dobrego programu serwisowego.
Lepkość oleju to nie wszystko
Dobór oleju silnikowego do samochodu dostawczego jest łatwy. Producenci środków smarnych zachęcają do korzystania z narzędzi doboru oleju. Jedno z nich znajdziesz na stronie www.mobil.pl. Cenne informacje znajdziemy również na opakowaniach.
Na etykietach w pełni syntetycznych olejów Mobil Delvac City Logistics 5W30 są litery wskazujące na aprobaty producentów pojazdów. P – Peugeot-Citroen, V – VW, F – Ford, M – Mercedes-Benz oraz R – Renault. Niektóre z olejów Mobil Delvac mają szersze zastosowanie – posiadają dodatkowe dopuszczenia ACEA i spełniają wymagania innych marek, w tym Iveco i Fiata. Wymagania starszych silników spełnia semisyntetyczny Mobil Delvac Light Commercial Vehicle E 10W-40.
Dodatkowe informacje o olejach Mobil Delvac do aut dostawczych znajdziesz na stronie www.mobil.pl lub u autoryzowanych dystrybutorów olejów i smarów Mobil: www.dexol.pl, www.ekonaft.com.pl, www.mobipol.pl oraz www.smartplus.pl.
Partnerem artykułu jest ExxonMobil Poland