Automatyczna kontrola wagowa na polskich drogach. Prace ruszyły

Automatyczna kontrola wagowa na polskich drogach. Prace ruszyły

Resort infrastruktury ma w planach wprowadzenie automatycznej kontroli wagowej na polskich drogach. Prace przygotowawcze już ruszyły.

W czwartek 4 kwietnia w punkcie kontroli pojazdów MOP Nowa Wieś na autostradzie A1 inspektorzy kujawsko-pomorskiej ITD prowadzili działania ukierunkowane na weryfikację rzeczywistych mas pojazdów poruszających się na tej trasie.

W ramach kontroli wykorzystywany był system wag preselekcyjnych a całemu procesowi typowania ciężarówek przyglądali się m.in. prof. Tomasz Kamiński z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Wiktor Ślusarski – Główny Metrolog z Laboratorium Masy Głównego Urzędu Miar a także przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz reprezentant koncesjonariusza autostrady A1.

Reklama

Wspomniana wizyta specjalistów i ekspertów z zakresu drogownictwa i miar miała związek z przygotowaniami Ministerstwa Infrastruktury do wprowadzenia automatycznych kontroli mas pojazdów przy dużych prędkościach.

W spotkaniu na autostradzie A1 pod Toruniem wzięli udział przedstawiciele Instytutu Badania Dróg i Mostów, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz reprezentant Głównego Urzędu Miar.

Aktualnie po wytypowaniu przez system preselekcji pojazdu czy zestawu pojazdów, który przekracza dozwolone prawem parametry, inspektorzy ITD muszą zatrzymać takowy podejrzany środek transportowy w celu ponownego pomiaru na odpowiednio przygotowanym stanowisku przy użyciu wag przenośnych.

W ramach czynności, w których wziął udział także Artur Czapiewski, Główny Inspektor Transportu Drogowego, poruszono też temat pewnych ograniczeń jakie niesie kontrola parametrów pojazdów prowadzonych w sposób automatyczny przy wykorzystaniu wyłącznie stacji preselekcyjnego ważenia oraz mierzenia gabarytów pojazdów.

Łącznie pod Toruniem skontrolowano 29 pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton, z czego 3 ciężarówki były przeładowane – jeden z zestawów przewożący drewno ważył 51 ton a dwie inne ciężarówki ważyły o ponad 2 tony więcej niż powinny.

Na drugi dzień w siedzibie WITD Bydgoszcz odbyło się spotkanie podsumowujące przeprowadzone działania kontrolne, gdzie ponownie omawiano plany wprowadzenia automatycznych kontroli mas pojazdów bez konieczności ich zatrzymywania do ponownego zważenia na przenośnych wagach.

Źródło zdjęć: GITD

Podziel się: