Systemy wspierające bezpieczeństwo są normą w samochodach osobowych – jednak powoli stają się również standardem w pojazdach użytkowych. Nowy Sprinter wznosi te standardy na niespotykany dotąd poziom i zarazem wyznacza je dla całego segmentu.
Nowy Sprinter, dostępny w Polsce od czerwca, przynosi liczne nowe rozwiązania nie tylko w zakresie funkcjonalności i optymalizacji kosztów, ale także oferuje niespotykane dotąd w segmencie dużych vanów wsparcie w obszarze bezpiecznej jazdy.
Ma to duże znaczenie, bo pojazdy dostawcze pokonują każdego dnia wiele kilometrów, w różnych warunkach, a ich kierowcy często walczą z czasem i własnym zmęczeniem. Dlatego każdy element poprawiający bezpieczeństwo ma ogromny wpływ na zmniejszenie ryzyka kolizji bądź wypadku.
W nowym Sprinterze mamy do dyspozycji całą gamę opcjonalnych systemów dotąd dostępnych wyłącznie w osobówkach. Należą do nich system utrzymania odległości DISTRONIC, aktywny system wspomagania hamowania, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu i asystent koncentracji.
W standardzie dostępny jest też asystent bocznego wiatru – rozwiązanie szczególnie przydatne i poprawiające bezpieczeństwo przy większych prędkościach, np. na autostradach.
Oprócz tego kierowcę wspierają i ułatwiają mu pracę nowe udogodnienia w zakresie parkowania (kamera cofania z zestawem czujników oraz zestaw kamer oferujący widok 360 st.), a także widoczności (wycieraczki z systemem Wet Wiper i reflektory LED).
Na właściwym kursie
Jedną z bardziej męczących i osłabiających czujność kierowcy sytuacji na drodze jest jazda w korku. W nowym Sprinterze nie będzie to już problemem – dzięki aktywnemu asystentowi utrzymania odległości DISTRONIC, który ma swoją premierę w segmencie.
Kierowca po prostu ustawia dowolną prędkość od 20 km/h, a system automatycznie utrzymuje odpowiednią bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli zacznie się ona zmniejszać, prędkość spadnie nawet o 50 proc. maksymalnej siły hamowania lub, w razie konieczności, DISTRONIC całkowicie zatrzyma Sprintera.
Gdy czas przestoju jest krótszy niż trzy sekundy, pojazd automatycznie ponownie ruszy. Jeśli zatrzymanie trwa dłużej, trzeba krótko nacisnąć pedał lub przycisk „reaktywacja” na kierownicy. Kiedy system uzna, że wymagane jest większe hamowanie, ostrzeże kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych. W razie niebezpieczeństwa kolizji aktywny asystent układu hamulcowego interweniuje, aby jej zapobiec. Gdy tylko sytuacja na to pozwala, pojazd przyspiesza z powrotem do ustawionej prędkości.
Ryzyko wypadków spowodowanych nieuwagą lub zmęczeniem kierowcy zmniejsza też udoskonalony Active Lane Keeping Assist. Od prędkości 60 km/h system rozpoznaje, kiedy pojazd nieumyślnie opuści pas. Kierowca jest ostrzegany wibracjami kierownicy. Jeśli nie zareaguje, Active Lane Keeping Assist poprowadzi auto z powrotem na swój tor. Pomocny w utrzymaniu toru jazdy i stabilności przy bocznym wietrze bądź pochyłej drodze jest też system wspomagania EPS – przy czym Mercedes-Benz jest pierwszym producentem, który oferuje EPS dla pojazdów do 5,5 tony.
Z kolei ryzyko zaśnięcia za kierownicą podczas długiej nocnej trasy redukuje ATTENTION ASSIST – „uczy” się on reakcji kierowcy, rejestrując np. ruchy kierownicą podczas początkowych 20 minut jazdy. Na tej podstawie tworzy profil, który będzie punktem odniesienia do stałego monitoringu prowadzenia pojazdu. Jeżeli analiza ponad 70 parametrów rozpozna reakcje wskazujące na senność lub utratę koncentracji, system kierowcę ostrzeże akustycznie i wizualnie, i zasugeruje przerwę.
Wszystko jak na dłoni
Na bezpieczeństwo i komfort pracy ogromny wpływ ma widoczność. Nawet niewielkie z pozoru udoskonalenia mogą znacznie je poprawić.
Doskonałym tego przykładem jest oferowany w nowym Sprinterze czujnik deszczu z systemem Wet Wiper.
Rozwiązanie polega na tym, że płyn ze spryskiwacza przepuszczany jest przez ramiona wycieraczek, rozpylany bezpośrednio nad piórami, a następnie od razu wycierany. Dzięki temu nawet podczas używania wycieraczek pełna widoczność zostaje zachowana.
Rozwiązaniem poprawiającym widoczność są też opcjonalnie dostępne reflektory LED High Performance. Dają bardziej jednorodny rozsył światła, dzięki czemu kierowcę w mniejszym stopniu oślepiają nadjeżdżające pojazdy.
Widoczność ma również duże znaczenie podczas manewrowania i parkowania – szczególnie w miejscach problematycznych. Wsparcie w postaci czujników i kamer zmniejsza ryzyko szkody lub kolizji. W nowym Sprinterze kierowca ma do dyspozycji pakiet parkingowy z kamerą cofania oraz czujnikami obejmującymi całe otoczenie pojazdu. Ostrzeżenia wizualne i obraz kamery cofania są pokazane na wyświetlaczu multimedialnym.
Manewrowanie wspierają także dynamiczne linie prowadzące. Elementem pakietu jest też Drive Away Assist, który wspiera podczas ruszania, zmniejszając ryzyko kolizji na skutek np. pomylenia pedału hamulca i gazu. Po wykryciu przeszkody, system ogranicza prędkość do 3 km/h. Z kolei dostępny opcjonalnie asystent martwego pola rozpoznaje ruch drogowy i pieszy wokół pojazdu, może też hamować w sytuacjach awaryjnych.
Kolejnym dostępnym rozwiązaniem jest zestaw kamer umieszczonych na narożnikach dachu oraz na dwóch lusterkach zewnętrznych i w osłonie chłodnicy. Multimedialny wyświetlacz pokazuje 360-stopniowy widok na pojazd, dając kierowcy doskonały obraz, gdy parkowanie i manewrowanie jest utrudnione.
Wszystkie te rozwiązania powodują, że nowy Sprinter przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Artykuł sponsorowany