W nowym Sprinterze zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą w pełni korzystać z możliwości oferowanych przez dostęp do Internetu: informacji i rozrywki. Dzięki systemowi multimedialnemu MBUX jest to łatwe, bezpieczne i przyjemne.
Od debiutu pierwszego modelu Sprintera, pioniera segmentu dużych samochodów dostawczych, minęło już ponad 20 lat. Przez ten czas w świecie nowych technologii dokonała się rewolucja – dostęp do Internetu i jego zasobów zarówno informacyjnych, jak i rozrywkowych stał się powszechnie oczekiwanym standardem.
I to wszędzie – także w samochodzie, który dziś często jest po prostu przedłużeniem przestrzeni biznesowej.
Trudno dziś sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy wykorzystującej pojazdy, której kierowcy lub przewożeni klienci nie mogliby w trasie korzystać z sieci.
Dlatego wprowadzając na rynek trzecią generację Sprintera, swojego flagowego pojazdu dostawczego, Mercedes-Benz Vans wykorzystuje technologię grupy Daimler, aby na nowo zdefiniować segment vanów pod względem komfortu, ergonomii i funkcjonalności.
Nowy Sprinter imponuje wyposażeniem i rozwiązaniami użytkowymi, które wznoszą segment dużych samochodów dostawczych na poziom znany wcześniej z osobówek. Tego po prostu oczekują klienci: zarówno dostawcy świeżej żywności, kurierzy, mobilni serwisanci, jak i operatorzy luksusowych shuttle busów oferujący swe usługi gościom ekskluzywnych hoteli czy imprez.
Jednym z takich rozwiązań jest nowy, znany już z samochodów osobowych Mercedesa, system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience), połączony z całą koncepcją sterowania i wyświetlaczy w kokpicie.
Wszystko na wyświetlaczu
Trzecia generacja Sprintera ustanawia zupełnie nowe standardy w zakresie telematyki i łączności pojazdu z siecią internetową. To pierwszy dostawczak, który stanowi po prostu element Internetu rzeczy. Wymagało to m.in. zastosowania nowego systemu multimedialnego, który musiał spełniać wszystkie oczekiwania, jeśli chodzi o łączność i sposób udostępniania i wyświetlania danych.
Dlatego właśnie na pokładzie znalazł się służący zarówno informacji, jak i rozrywce system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
MBUX ma wyświetlacz HD o średnicy 10,25 cala i można nim sterować za pomocą obsługiwanych dotykowo elementów na kierownicy, ekranu dotykowego lub systemu sterowania głosem.
Główny wyświetlacz jest centrum komunikacyjnym dla wszystkich zebranych tu informacji. Usługi Mercedes PRO connect, takie jak dynamiczna funkcja prowadzenia na trasie („Live Traffic”), są ulepszane inteligentnymi algorytmami: system telematyczny rozpoznaje użytkownika na podstawie jego poprzednich wyborów i sugeruje np. miejsca docelowe, kontakty lub stacje radiowe.
Osobiste punkty istotne dla użytkownika (Points of Interest, tzw. PoI) – np. stałe miejsca dostaw lub ulubione restauracje można dodawać za pomocą interfejsu USB, a także poprzez Mercedes PRO connect. Jeśli na trasie zaświeci się kontrolka rezerwy paliwowej, wyświetlacz może podpowiedzieć, na której z najbliższych stacji benzynowych ceny są najkorzystniejsze.
Proszę mówić!
Całkowitą nowością w Sprinterze jest możliwość sterowania głosem i wyjście głosowe, syntezujące mowę ludzką: udoskonalone sterowanie głosem jest aktywowane przez słowa kluczowe i rejestruje także zwroty z mowy potocznej.
System informacyjno-rozrywkowy (Infotainment) reaguje np. na komunikat „Zbiornik paliwa jest pusty”, sugerując stacje benzynowe na danym obszarze lub wzdłuż wybranej trasy. Kierowca może też dyktować i odsłuchiwać wiadomości tekstowe, co znacznie poprawia bezpieczeństwo.
Połączenie internetowe o wysokiej prędkości (obsługujące LTE) można wykorzystywać albo wyłącznie do usług łącznościowych Mercedes PRO connect, albo jako hotspot do podłączenia oddzielnych urządzeń mobilnych.
Czysta intuicja
System Infotainment oferuje nowe podejścia do organizacji i funkcjonalności panelu sterowania i wyświetlacza w kokpicie. Znany z samochodów osobowych Mercedesa zestaw wskaźników z dużym wyświetlaczem konsoliduje wszystkie lampki kontrolne między prędkościomierzem i obrotomierzem.
Wyświetlacz jest sterowany, np. za pomocą przycisków dotykowych z lewej strony kierownicy wielofunkcyjnej lub poprzez panel dotykowy.
Tutaj również można włączyć się i wyłączyć tempomat i asystenta odległości DISTRONIC. Panel dotykowy, który całkowicie kontroluje system multimedialny MBUX umieszczono po prawej stronie kierownicy wielofunkcyjnej. Sterowanie klimatyzacją znajduje się w osobnym panelu pod głównym wyświetlaczem. THERMOTRONIC automatycznie zarządza nadmuchem, rozdzielaniem powietrza na strefy i temperaturą.
Rozładowany smartfon – żaden problem!
Każdy zna takie sytuacje: końcówka dnia wypełnionego telefonami, korzystaniem z poczty elektronicznej, a smartfon sygnalizuje, że bateria za chwilę się rozładuje. W nowym Sprinterze taki problem nie istnieje.
Urządzenia zewnętrzne takie jak smartfony czy tablety można zasilać korzystając z gniazd USB typu C, zarówno powyżej, jak i poniżej panelu wskaźników – z wszystkimi zaletami standardu USB typu C, takimi jak wyższy prąd ładowania do 1,5 A. Smartfony mogą być również ładowane bezprzewodowo. Oprócz typowego gniazda 12 V dostępne jest też gniazdo 115/230 V, które może zasilać np. notebooka.
Biorąc pod uwagę wszystkie możliwości i udogodnienia, jakie oferuje m.in. dzięki MBUX nowy Sprinter, jego kierowcy i pasażerom pozostaje cieszyć się podróżą, której każdą chwilę można wykorzystać na kontakty w sprawach biznesowych – albo na czystą przyjemność.
Artykuł sponsorowany