Reklama

TOP 10 najczęściej kradzionych vanów w Polsce w 2023 roku

TOP 10 najczęściej kradzionych vanów w Polsce w 2023 roku

Dla złodziei – choć dziwnie to zabrzmi – to bezpieczny wybór. Oto ranking TOP 10 najczęściej kradzionych w Polsce dostawczaków w 2023 roku.

Jak co roku analitycy Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar przygotowali zestawienie pojazdów, w tym i dostawczych, które zostały wyrejestrowane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców z powodu kradzieży.

Oznacza to, że samych kradzieży mogło być więcej, ale część pojazdów została odzyskana przez służby albo została odnaleziona.

Reklama

W minionym roku, według analizy IBRM Samar na podstawie danych CEPiK, wyrejestrowano łącznie 681 lekkich pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton.

Biorąc pod uwagę poszczególne modele ranking TOP 10 najpopularniejszych vanów skradzionych w Polsce w 2023 roku wygląda następująco:

  1. Fiat Ducato – 145 szt.
  2. Renault Master – 110 szt.
  3. Iveco Daily – 68 szt.
  4. Peugeot Boxer – 66 szt.
  5. Mercedes Sprinter – 47 szt.
  6. Volkswagen Transporter – 33 szt.
  7. Citroen Jumper – 29 szt.
  8. Opel Movano – 23 szt.
  9. Volkswagen Crafter – 14 szt.
  10. Ford Transit – 10 szt.

Przestępcy najczęściej wybierają kilkuletnie egzemplarze popularnych nad Wisłą modeli, a największa popularność Fiata Ducato można wytłumaczyć tym, że w zdecydowanej większości części karoserii, wyposażenia wnętrza czy układu zawieszenia a nawet niektóre silniki są zamienne z również znajdującymi się w rankingu Peugeotem Boxerem czy Citroenem Jumperem.

Produkowany od 2006 roku typoszereg X250 to zatem bezpieczny wybór dla złodziei, ale taką samą optykę można przyjąć i dla drugiego w zestawieniu Renault Master, czyli modelu, który od sześciu lat jest niekwestionowanym liderem rejestracji nowych pojazdów dostawczych do 3,5 tony DMC, ale też jest to najczęściej sprowadzany do Polski bus.

Warto przy okazji dodać, że według IBRM Samar w minionym roku z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce zaledwie 5646 pojazdów z grupy osobowych i dostawczych o DMC do 6 ton a to wynik o 8,3% mniejszy niż w 2022 roku.

Z kolei te niecałe 5,7 tys. utraconych pojazdów to niecałe 0,03% z polskiego parku pojazdów osobowych i dostawczych, który liczący przeszło 22 miliony pojazdów.

Analitycy IBRM Samar podkreślają, że na przestrzeni ostatnich 6 lat liczby dotyczące kradzieży były mocno zbliżone oscylując w okolicach 6-7 tys. sztuk. Zatem w 2023 roku zauważyć można wyraźny spadek.

Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 × 3 =