Używany: Fiat Ducato 3.0 MultiJet 180 – międzynarodówka (zdjęcia)

Używany: Fiat Ducato 3.0 MultiJet 180 – międzynarodówka (zdjęcia)

Trwały silnik Iveco to spory atut tego busa, ale trzeba uważać na skrzynię biegów – używany Fiat Ducato 3.0 Multijet 180 to prawdziwy długodystansowiec.

Fiat Ducato X250 pojawił się w Polsce w połowie 2006 roku i przez lata utrzymywał pozycję lidera segmentu samochodów użytkowych do 3,5 tony DMC.

W momencie wchodzenia do sprzedaży producent chwalił się, że największy z gamy Fiat Professional model fabrycznie wyposażono m.in. w system ABS z EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania) oraz poduszkę powietrzną kierowcy.

Zobacz też: Test: Fiat Ducato 2.3 Multijet2 – 180 KM bez AdBlue (wideo, zdjęcia)

Fiat Ducato 3.0 MultiJet 177 KM jako międzynarodówka z “kurnikiem” na dachu kabiny jeszcze długo będzie częstym widokiem na naszych drogach.

Zaprojektowany w Centro Stile pojazd projektowano tak, aby uzyskać jak najniższy współczynnik oporu powietrza Cx 0,31.

W porównaniu do poprzedniej generacji Dukata 230/244 był to znaczny postęp (Cx 0,35), a i dla współczesnych konkurencyjnych konstrukcji może stanowić dalej wzór do naśladowania.

Dla przykładu, produkowany od końca 2016 roku VW Crafter II generacji osiąga Cx na poziomie 0,33 😛

Z innych ciekawostek można wspomnieć, że w momencie wchodzenia na rynek typoszereg X250 dostępny był w 12 kolorach nadwozia i w aż 120 odcieniach specjalnych.

Widoczne na zdjęciu Ducato X250, którym jeździ Kuba, to podwozie L5 o rozstawie osi wynoszącym 4035 mm.

Widoczny na zdjęciach egzemplarz to 10-paletowa międzynarodówka, którą – już tylko po Polsce – jeździ Kuba, jeden z Czytelników portalu dostawczakiem.pl.

Wyprodukowany w 2012 roku we włoskiej fabryce Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) Fiat Ducato napędza najmocniejszy z gamy 3-litrowy turbodiesel o mocy 177 KM.

Zakupiony w polskim salonie samochód przez pierwsze 6 lat jeździł po Europie, więc przebieg (w momencie robienia sesji zdjęciowej) wynosił ponad 721 000 kilometrów, ale – jak zapewnia Kuba – co tydzień “nawija” kolejne 2 500 km po polskich drogach.

Fiat Ducato X250 – kabina ciasna, ale wyposażenie bogate

Jak na ponad 721 000 km “nalotu” kabina Fiata Ducato X250 wygląda dobrze. Kierownica nie jest bardzo starta, ale gałka zmiany biegów już nosi mocne ślady użytkowania.

Jednym z większych atutów Dukata X250 była cena zakupu, dlatego model ten zrobił ogromną karierę nie tylko w transporcie międzynarodowym, ale też jest ciągle wykorzystywany przez wiele firmy w codziennej dystrybucji towarów.

Kabina, którą Ducato X250 dzieli razem z Citroenem Jumperem i Peugeotem Boxerem, nie należy do najprzestronniejszych w segmencie dużych pojazdów dostawczych.

W zasadzie można stwierdzić, że wnętrze Dukata jest w porównaniu np. do Renault Master III ciasne i nie grzeszy większą liczbą funkcjonalnych schowków.

Po przejechaniu 400 000 km komputer pokładowy zatrzymuje licznik główny. Żeby go odblokować trzeba podpiąć komputer pod złącze OBD.

W przypadku prezentowanego egzemplarza, którym jeździ Kuba, przeciętnej jakości materiały wykończeniowe wyglądają bardzo dobrze, ale w dużym stopniu to zasługa poprzedniego kierowcy, który musiał najwyraźniej dbać o swoje miejsce pracy.

W przypadku auta, które konfigurowano do transportu dalekosiężnego, nie mogło zabraknąć klimatyzacji manualnej czy amortyzowanego fotela kierowcy z pokrętłem do regulacji siedziska pod wagę szofera.

Silnik Iveco F1CE3481E – 177 KM i 400 Nm

Turbodiesel 3.0 MultiJet Power ma bezpośredni wtrysk Common Rail i 16-zaworową głowice, a napęd rozrządu realizowany jest łańcuchem. Pojedyncza turbosprężarka wyposażona została w łopatki o zmiennej geometrii.

W momencie pojawienia się na rynku w 2006 roku najmocniejszą jednostką dostępną w Ducato X250 była konstrukcja Iveco F1CE0481D.

Spełniająca normę Euro 4 silnik 3.0 Multijet Power oferował 157 KM.

W połowie 2011 roku wraz z wprowadzeniem emisji Euro 5 zmodernizowany 3-litrowa konstrukcja (kod F1CE3481E) zyskała aż 20 KM więcej.

Maksymalny moment obrotowy to 400 Nm i jest osiągany przy 1400 obr./min.

Jednostka 3.0 MultiJet Power została wycofana z europejskiego rynku w 2016 roku a powodem tego było wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6. Rolę topowej konstrukcji w Dukacie odgrywa teraz 177-konny silnik 2.3 MultiJet2 bez układu SCR z AdBlue.

Zobacz też: Fiat Ducato 2.3 Multijet z przebiegiem 1 200 000 kilometrów

W 2011 roku topowy silnik F1C przeszedł modernizację związaną z wprowadzeniem normy spalin Euro 5. Przy okazji zamiast 157 KM oferował już moc 177 KM.

Wśród użytkowników 3-litrowy Dukat ma opinie trwałego i niezawodnego busa, chociaż przy zakupie używanego egzemplarza trzeba pamiętać o kilku rzeczach.

– Rekomendujemy częstszą wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem niż zaleca to producent samochodu – radzi Maciej Łagowski Product Manager z firmy VanKing, która od ponad 25 lat z powodzeniem działa na rynku części samochodowych, specjalizując się w segmencie pojazdów dostawczych.

– Bezwzględne trzymanie się zaleceń producenta odnośnie długiego interwału wymiany powoduje przyspieszone zużycie elementów napędu rozrządu, głównie łańcuchy i napinacze hydrauliczne – dodaje ekspert VanKing zaznaczając, że olej ma być dokładnie takiej specyfikacji, jak zaleca producent.

Naprawa skrzyni biegów w 3-litrowym Dukacie to koszt około 1500 zł w górę w zależności od stopnia uszkodzenia mechanizmów przekładni.

Z uwagi na bardzo duże obciążenia uszkodzeniu ulegają 6-biegowe manualne skrzynie.

– Przy montażu skrzyni biegów należy zwrócić uwagę na jej osiowość względem silnika (tulejki pilotujące) oraz na łożysko wałka sprzęgłowego – brak tej weryfikacji powoduje występowanie problemów z przyspieszonym zużyciem sprzęgieł.

– Sprzęgła należy montować tylko przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł samonastawnych – podkreśla Maciej Łagowski, ekspert firmy VanKing.

Co do spalania, zależy to oczywiście od wielu czynników, w tym od zabudowy konkretnego auta, czy stylu jazdy kierowcy. Najczęściej jednak przewoźnicy i kierowcy określają spalanie Fiata Ducato z silnikiem 3.0 MultiJet na poziomie 11-12 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów.

Używany Fiat Ducato X250 – na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie?

Oklejenie ramion taśmą nie oznacza uszkodzenia obudowy lusterka – to patent na to, aby trójkątna szyba nie była zalepiona śniegiem lub zabrudzona deszczówką.

Pomimo modyfikacji podszybia w 2014 roku nadal występuje problem zalewania silnika wodą opadową. Z tego powodu uszkodzeniu ulega m.in. przepustnica.

Brak osłon silnika i układu napędowego od spodu znacznie przyspiesza zużycie pasków i urządzeń nimi napędzanych, jak alternator czy kompresor klimatyzacji.

Dlatego, jeśli poprzedni właściciel zdemontował fabryczne osłony, należy je koniecznie zakupić i założyć.

– Ponadto  przy wymianie silniczka wycieraczek należy pamiętać, że bezwzględnie musi być przełożona jego fabryczna osłona gumowa. Brak tej osłony powoduje zalewanie silnika elektrycznego i jego zniszczenie – mówi Maciej Łagowski, dodając, że aktualnie VanKing, jako jedyny na rynku aftermarketowym, ma w ofercie silniczki renomowanej marki FAST w zestawie z gumową osłonką.

Warto też wiedzieć, że w przypadku wersji Ducato z nadwoziem furgon problemem może być pękanie szkieletu drzwi bocznych przesuwnych i tylnych (przy zawiasach, prowadnicach oraz zamkach). Powodem tego jest zbyt cienka blacha szkieletu drzwi.

Komentarze