Trwały silnik Iveco to spory atut tego busa, ale trzeba uważać na skrzynię biegów – używany Fiat Ducato 3.0 Multijet 180 to prawdziwy długodystansowiec.
Fiat Ducato X250 pojawił się w Polsce w połowie 2006 roku i przez lata utrzymywał pozycję lidera segmentu samochodów użytkowych do 3,5 tony DMC.
W momencie wchodzenia do sprzedaży producent chwalił się, że największy z gamy Fiat Professional model fabrycznie wyposażono m.in. w system ABS z EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania) oraz poduszkę powietrzną kierowcy.
Zobacz też: Test: Fiat Ducato 2.3 Multijet2 – 180 KM bez AdBlue (wideo, zdjęcia)

Zaprojektowany w Centro Stile pojazd projektowano tak, aby uzyskać jak najniższy współczynnik oporu powietrza Cx 0,31.
W porównaniu do poprzedniej generacji Dukata 230/244 był to znaczny postęp (Cx 0,35), a i dla współczesnych konkurencyjnych konstrukcji może stanowić dalej wzór do naśladowania.
Dla przykładu, produkowany od końca 2016 roku VW Crafter II generacji osiąga Cx na poziomie 0,33 😛
Z innych ciekawostek można wspomnieć, że w momencie wchodzenia na rynek typoszereg X250 dostępny był w 12 kolorach nadwozia i w aż 120 odcieniach specjalnych.

Widoczny na zdjęciach egzemplarz to 10-paletowa międzynarodówka, którą – już tylko po Polsce – jeździ Kuba, jeden z Czytelników portalu dostawczakiem.pl.
Wyprodukowany w 2012 roku we włoskiej fabryce Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) Fiat Ducato napędza najmocniejszy z gamy 3-litrowy turbodiesel o mocy 177 KM.
Zakupiony w polskim salonie samochód przez pierwsze 6 lat jeździł po Europie, więc przebieg (w momencie robienia sesji zdjęciowej) wynosił ponad 721 000 kilometrów, ale – jak zapewnia Kuba – co tydzień „nawija” kolejne 2 500 km po polskich drogach.
Fiat Ducato X250 – kabina ciasna, ale wyposażenie bogate

Jednym z większych atutów Dukata X250 była cena zakupu, dlatego model ten zrobił ogromną karierę nie tylko w transporcie międzynarodowym, ale też jest ciągle wykorzystywany przez wiele firmy w codziennej dystrybucji towarów.
Kabina, którą Ducato X250 dzieli razem z Citroenem Jumperem i Peugeotem Boxerem, nie należy do najprzestronniejszych w segmencie dużych pojazdów dostawczych.
W zasadzie można stwierdzić, że wnętrze Dukata jest w porównaniu np. do Renault Master III ciasne i nie grzeszy większą liczbą funkcjonalnych schowków.

W przypadku prezentowanego egzemplarza, którym jeździ Kuba, przeciętnej jakości materiały wykończeniowe wyglądają bardzo dobrze, ale w dużym stopniu to zasługa poprzedniego kierowcy, który musiał najwyraźniej dbać o swoje miejsce pracy.
W przypadku auta, które konfigurowano do transportu dalekosiężnego, nie mogło zabraknąć klimatyzacji manualnej czy amortyzowanego fotela kierowcy z pokrętłem do regulacji siedziska pod wagę szofera.
Silnik Iveco F1CE3481E – 177 KM i 400 Nm

W momencie pojawienia się na rynku w 2006 roku najmocniejszą jednostką dostępną w Ducato X250 była konstrukcja Iveco F1CE0481D.
Spełniająca normę Euro 4 silnik 3.0 Multijet Power oferował 157 KM.
W połowie 2011 roku wraz z wprowadzeniem emisji Euro 5 zmodernizowany 3-litrowa konstrukcja (kod F1CE3481E) zyskała aż 20 KM więcej.
Maksymalny moment obrotowy to 400 Nm i jest osiągany przy 1400 obr./min.
Jednostka 3.0 MultiJet Power została wycofana z europejskiego rynku w 2016 roku a powodem tego było wprowadzenie normy emisji spalin Euro 6. Rolę topowej konstrukcji w Dukacie odgrywa teraz 177-konny silnik 2.3 MultiJet2 bez układu SCR z AdBlue.
Zobacz też: Fiat Ducato 2.3 Multijet z przebiegiem 1 200 000 kilometrów

Wśród użytkowników 3-litrowy Dukat ma opinie trwałego i niezawodnego busa, chociaż przy zakupie używanego egzemplarza trzeba pamiętać o kilku rzeczach.
– Rekomendujemy częstszą wymianę oleju silnikowego wraz z filtrem niż zaleca to producent samochodu – radzi Maciej Łagowski Product Manager z firmy VanKing, która od ponad 25 lat z powodzeniem działa na rynku części samochodowych, specjalizując się w segmencie pojazdów dostawczych.
– Bezwzględne trzymanie się zaleceń producenta odnośnie długiego interwału wymiany powoduje przyspieszone zużycie elementów napędu rozrządu, głównie łańcuchy i napinacze hydrauliczne – dodaje ekspert VanKing zaznaczając, że olej ma być dokładnie takiej specyfikacji, jak zaleca producent.

Z uwagi na bardzo duże obciążenia uszkodzeniu ulegają 6-biegowe manualne skrzynie.
– Przy montażu skrzyni biegów należy zwrócić uwagę na jej osiowość względem silnika (tulejki pilotujące) oraz na łożysko wałka sprzęgłowego – brak tej weryfikacji powoduje występowanie problemów z przyspieszonym zużyciem sprzęgieł.
– Sprzęgła należy montować tylko przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł samonastawnych – podkreśla Maciej Łagowski, ekspert firmy VanKing.
Co do spalania, zależy to oczywiście od wielu czynników, w tym od zabudowy konkretnego auta, czy stylu jazdy kierowcy. Najczęściej jednak przewoźnicy i kierowcy określają spalanie Fiata Ducato z silnikiem 3.0 MultiJet na poziomie 11-12 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów.
Używany Fiat Ducato X250 – na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie?

Pomimo modyfikacji podszybia w 2014 roku nadal występuje problem zalewania silnika wodą opadową. Z tego powodu uszkodzeniu ulega m.in. przepustnica.
Brak osłon silnika i układu napędowego od spodu znacznie przyspiesza zużycie pasków i urządzeń nimi napędzanych, jak alternator czy kompresor klimatyzacji.
Dlatego, jeśli poprzedni właściciel zdemontował fabryczne osłony, należy je koniecznie zakupić i założyć.
– Ponadto przy wymianie silniczka wycieraczek należy pamiętać, że bezwzględnie musi być przełożona jego fabryczna osłona gumowa. Brak tej osłony powoduje zalewanie silnika elektrycznego i jego zniszczenie – mówi Maciej Łagowski, dodając, że aktualnie VanKing, jako jedyny na rynku aftermarketowym, ma w ofercie silniczki renomowanej marki FAST w zestawie z gumową osłonką.
Warto też wiedzieć, że w przypadku wersji Ducato z nadwoziem furgon problemem może być pękanie szkieletu drzwi bocznych przesuwnych i tylnych (przy zawiasach, prowadnicach oraz zamkach). Powodem tego jest zbyt cienka blacha szkieletu drzwi.