Reklama

65-lecie 2CV Fourgonnette i 20-lecie Berlingo

65-lecie 2CV Fourgonnette i 20-lecie Berlingo

Citroën świętuje dwa ważne wydarzenia w historii swojej firmy: 65. rocznicę wypuszczenia na rynek 2CV Fourgonnette i 20-lecie powstania modelu Berlingo.

Citroën 2CV to bez wątpienia pojazd już kultowy. “Brzydkie kaczątko” znane chociażby z filmów z Louisem de Funes w roli zabawnego żandarma, produkowano też w wersji dostawczej.

Citroën 2CV Fourgonnette został zaprezentowany po raz pierwszy na paryskim salonie samochodowym w październiku 1950 roku, a jego sprzedaż rozpoczęła się już w marcu 1951 roku. Francuscy inżynierowie mieli za zadanie stworzyć mały samochód dostawczy, który będzie zarazem solidny, praktyczny i niezawodny. Jak się okazało mały dostawczak był wręcz rozchwytywany, a terminy dostaw sięgały nawet 6 lat od momentu zamówienia!

Pierwsza seria AU wytwarzana była w latach 1951-1956, a do napędu tego pojazdu służył 2-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 375 ccm i mocy 12 KM, które dostępne były przy 3 500 obr./min. Przestrzeń ładunkowa miała 1,8 metra sześciennego pojemności, a auto dysponowało ładownością 250 kilogramów. Co ciekawe na początku lat 50′ ubiegłego wieku światła stopu i kierunkowskazy nie były obowiązkowe, więc dostawczy Citroën miał tylko przednie reflektory. Za światło stopu służyło podświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej. Auto miało też otwierane do tyłu drzwi (tzw. kurołapki), które zwano też drzwiami samobójców.

Kolejna seria AZU, którą produkowano w latach 1954-1963, miała już nowy silnik o pojemności 425 ccm, a w wersję AZU G można był szybko przekształcić w rodzinny samochód dzięki opcjonalnym szybom i kanapie w tylnej części pojazdu. Od września 1954 do marca 1963 roku wyprodukowano 291 147 sztuk odmiany AZU.

W kwietniu 1963 roku rozpoczęto produkcję Citroëna 2CV Fourgonnette AK 350. Pojazd otrzymał m. in. większą jednostkę napędową o pojemności 602 ccm, ale też poprawiony komfort jazdy i wprowadzono otwierane “normalnie” drzwi. Poza tym Fourgonnette miało 350 kilogramów ładowności. Od kwietnia 1963 do lipca 1970 roku wyprodukowano 142 949 egzemplarzy odmiany AK 350.

Ostatnia modernizacja małej francuskiej furgonetki odbyła się w 1970 roku. Auto zyskało na ładowności (400 kilogramów), ale też na mocy silnika, który osiągał już 33 KM. Wtedy też wprowadzono okrągłe przednie kierunkowskazy umieszczone na błotnikach. W 1978 roku zakończono wytwarzanie 2CV Fourgonnette. Łączna produkcja wszystkich wersji osiągnęła 1 246 335 sztuk.

Kolejnym ważnym modelem, który świętuje swoją 20. rocznicę jest Citroën Berlingo. Wprowadzony do sprzedaży w 1996 roku pojazd stał się protoplastą całego segmentu kombivanów, czyli osobowych odmian wywodzących się z wersji dostawczych.

Od 2008 roku produkowana jest II generacja Berlingo, która tak jak i poprzedni model oferowany jest w wersji osobowej zwanej Multispace oraz jako furgonetka. Od tamtej pory samochód przeszedł już dwie modernizacje: w 2010 oraz w 2015 roku.

Zobacz też: Citroën Berlingo II Multispace 1.6 HDi 100 KM – francuski multitool

Pomimo niemłodej już konstrukcji Berlingo II cieszy się sporym zainteresowaniem klientów, o czym świadczy pierwsze miejsce w europejskim segmencie lekkich samochodów dostawczych. Łącznie od 1996 roku do lutego 2015 roku sprzedano ponad 2,9 miliona sztuk Citroëna Berlingo.

Źródło zdjęć: Citroën

Komentarze