Reklama
stats

Autolaweta z zestawem PPP – cechy, zalety, przykłady

Autolaweta z zestawem PPP – cechy, zalety, przykłady

Klasyczna autolaweta ma bez wątpienia wiele zalet, jednak także i ograniczenia, wśród których podstawowym jest ograniczona ładowność. Co, jeśli mamy tylko prawo jazdy kategorii B i chcemy większej ładowności? Rozwiązaniem jest autolaweta z zestawem PPP.

Prawo jazdy kategorii B a przepisy dotyczące DMC

Nim wyjaśnimy, czym tak naprawdę jest autolaweta z zestawem PPP, warto przytoczyć przepisy prawne dotyczące ładowności. Zgodnie z przepisami mając prawo jazdy kategorii B możemy poruszać się pojazdem o DMC do 3,5 tony, a w przypadku pojazdów elektrycznych o DMC do 4,25 tony. Ponadto kategoria B umożliwia ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg. Są jednak sposoby na zwiększenie dopuszczalnej ładowności, co przydaje się często w szczególności użytkownikom autolawet.

Reklama

Co daje i jak uzyskać wpis B96 do prawa jazdy?

Pierwszym ze sposobów jest uzyskanie wpisu B96 do prawa jazdy umożliwiającego kierowanie zestawem składającym się z samochodu o DMC do 3,5 tony oraz przyczepy innej niż lekka, pod warunkiem, że łączna DMC nie przekracza 4,25 tony. Co istotne, nie trzeba ku temu dodatkowego szkolenia z przepisów. Warunkiem jest zdanie wyłącznie egzaminu praktycznego, który jest znacznie tańszy niż koszt uzyskania wyższej kategorii prawa jazdy.

Czym jest autolaweta PPP?

Kolejnym sposobem jest laweta PPP. Jest to rozwiązanie pozwalające na zwiększenie ładowności. Przykładowo, jeśli ładunkiem jest np. quad lub lekkie auto klasy B, wówczas nie trzeba korzystać z trzeciej osi będącej tak naprawdę przyczepą lekką. Co innego, jeżeli załadujemy na naszą lawetę znacznie cięższy pojazd Wówczas zachodzi konieczność korzystania z lekkiej przyczepy o DMC do 750 kg. Jednocześnie taki zestaw jest traktowany przez prawo jako zespół pojazdu a nie jako samodzielny pojazd, a więc wciąż podlega pod kategorię B i może mieć DMCZ do 4250 kg.

Jak korzystać z autolawety PPP?

Jazda bez lub z lekkim ładunkiem nie wymaga przyczepy.

  • Aby unieść przyczepę, wcisnąć zawór spustowy zawieszenia pneumatycznego podczas postoju na równej nawierzchni
  • Zapiąć szybkozłącza z obu stron.
  • Napompować zawieszenie pneumatyczne przez włącznik, aż koło przyczepy uniesie się 5 cm nad ziemią.
  • Obowiązują przepisy dla prawa jazdy kategorii B (DMC do 3500 kg).

Przy ładunku do maksymalnej ładowności (dla niektórych podwozi nawet 2100-2200 kg) trzeba użyć trzecią oś tworząc zespół pojazdów.

  • Stosować podpory bezpiecznego ładowania, ustawione pionowo poprzez zwolnienie uchwytu sprężynowego (znajdują się w tylnej części ramy pojazdu)
  • Wcisnąć zawór zawieszenia (aż nacisk platformy obciąży przyczepę), odbezpieczyć szybkozłącza z obu stron, załadować pojazd.
  • Napompować zawieszenie pneumatyczne, kontrolując obciążenie przyczepy do max 750 kg.
  • Złożyć podpory do pozycji poziomej i rozpocząć korzystanie z zespołu pojazdów.
  • Przestrzegać przepisów dla zespołu pojazdów (kwestie ograniczenia prędkości do 80 km/h i ewentualne stosowanie tachografu).

Zapięcie/odpięcie przyczepy:

  • Wjechać tylnymi kołami na wzniesienie/podkładki.
  • Napompować zawieszenie pneumatyczne.
  • Zapiąć/odpiąć przyczepę przez otwór w platformie.

Do sterowania poszczególnymi funkcjami pojazdu, w tym podnoszeniem i opuszczaniem zawieszenia pneumatycznego, sterowaniem wyciągarką, uruchamiania „koguta” sygnalizacyjnego na dachu kabiny, służy specjalny pilot.

Zalety zabudowy PPP i przykłady jej zastosowania

Bazę do zabudowy PPP stanowią często duże samochody dostawcze jak np. Peugeot Boxer. W ofercie należącego do Superauto.pl serwisu Nowydostawczy.pl znajdziemy także Renault Master z zabudową PPP, które posiada 4250 kg DMCZ a do napędu służy 163-konny wysokoprężny silnik z rodziny M9T o pojemności 2299 ccm.

Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziewiętnaście + dwanaście =