Jazda busem z przyczepą. Kiedy potrzebne jest tacho? GITD odpowiada

Jazda busem z przyczepą. Kiedy potrzebne jest tacho? GITD odpowiada

Jazda busem z przyczepą. Kiedy potrzebne jest tacho i karta kierowcy – GITD odpowiada na pytania dostawczakiem.pl.

Wielokrotnie tematyka busów i przyczep była i będzie poruszana na moim blogu. Dziesiątki a może i setki razy odpowiadałem na pytania w komentarzach pod artykułami, postami i w wiadomościach wysłanych na maila lub na messengera – oczywiście nie na wszystkie daję radę odpowiedzieć, bo jest Was kilkaset tysięcy a ja jestem sam 😉

Zobacz też: Chcą zlikwidować przelicznik 1.33 dla zestawów na kategorię B+E

Reklama

W każdym razie, aby uciąć przynajmniej część wątpliwości odnośnie tachografów, poprosiłem o odpowiedź na dwa częściej pojawiające się pytania. Poniżej publikuję pytania, jaki i odpowiedzi z GITD.

Jednocześnie przypominam: przy zestawach na B+E używanych w firmach wymagane także jest zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne w transporcie krajowym lub międzynarodowym rzeczy (nie dotyczy całkowicie prywatnych przewozów typu jazda z przyczepą kempingową na wakacje czy ze złomem z garażu do punktu zbiórki odpadów albo przy transporcie kupionych na osobę prywatną pojazdów).

DOSTAWCZAKIEM.pl: Do busa (poniżej 3,5 t DMC) przedsiębiorca podpina przyczepę np. z koparką lub agregatem (DMCZ do 7 ton), to czy może dowieźć taki sprzęt na budowę w promieniu do 100 kilometrów od siedziby swojej firmy. Jeżeli prowadzenie takich pojazdów na kategorię B+E nie stanowi głównego zajęcia kierowcy, a transport nie ma charakteru zarobkowego, to czy w takim busie nie musi być zamontowany tachograf?

Odpowiedź z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego: Tak, w takim przypadku tachograf nie jest w pojeździe wymagany.

Zgodnie z art. 3 lit aa Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (zwane dalej rozporządzeniem 561/2006) nie ma ono zastosowania do przewozu drogowego: pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony używanymi do:
– przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń do użytku kierowcy w trakcie pracy, lub dostawy rzeczy wyprodukowanych metodami rzemieślniczymi,
– wyłącznie w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa oraz pod warunkiem, że prowadzenie takich pojazdów nie stanowi głównego zajęcia kierowcy, a transport nie ma charakteru zarobkowego.

Podziel się: