DOSTAWCZAKIEM.pl: A jeżeli taki bus z koparką lub agregatem na przyczepie posiada zamontowany tachograf w kabinie auta, to czy kierowca powinien włożyć do tachografu kartę, ale ustawić tryb OUT?
Odpowiedź z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego: To zależy od okoliczności. Jeżeli kierowca jeździ tylko w warunkach wyłączenia z przepisów rozporządzenia (np. w promieniu 100 km od siedziby firmy), to nie ma on wymogu używania karty. Natomiast, jeżeli jeździ w trybie mieszanym (np. ponad 100 km od siedziby), to biorąc pod uwagę przepisy i orzecznictwo sądów europejskich powinien odpowiednio taką jazdę rejestrować.
Zobacz też: Kierowca zestawu na B+E stracił prawo jazdy – zdradził go tachograf
DOSTAWCZAKIEM.pl: Przedsiębiorca wykonuje transport zarobkowy rzeczy pojazdem kategorii B (do 3,5 tony DMC) wyposażonym w tachograf i tylko raz na jakiś czas podpina przyczepę do realizacji krajowego lub międzynarodowego przewozu drogowego, to czy jeżdżący samym busem powinien kierowca wkładać kartę kierowcy do tachografu, ale powinna zostać wtedy ustawiona pozycja OUT?
Odpowiedź z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego: W tym przypadku, zgodnie z art. 2 ust 1 lit. a rozporządzenia 561/2006, w sytuacji przewozu drogowego: rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony to podlega on pod przepisy tego rozporządzenia i powinien się w pełni do nich stosować (tachograf, karta, rejestrowanie).
W sytuacji, gdy DMC pojazdu lub zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 tony, nie ma on obowiązku używania tachografu i karty. Pozycja OUT może być stosowana.
Proszę pamiętać, że od dnia 1 lipca 2026 roku przewóz rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekroczy 2,5 tony, będzie już podlegał pod przepisy rozporządzenia 561/2006.
Źródło zdjęcia: WITD Rzeszów