Zatrzymany przez śląskich „Krokodyli” kierowca zestawu na B+E stracił prawo jazdy za niezalogowaną kartę. Zdradziło go tacho nowej generacji.
Inspektorzy ITD z Katowic w środę 9 lutego prowadzili kontrole na autostradzie A4. W okolicach Gliwic zamontowany w inspekcyjnej Masterce system do kontroli zdalnej tachografów zasygnalizował, że kierowca jadącego autostradą Iveco Daily z podpiętą przyczepą nie rejestruje swojego czasu pracy.
Po zatrzymaniu zespołu pojazdów śląscy „Krokodyle” dowiedzieli się, że zestawem na B+E wykonywany jest międzynarodowy transport drogowy do Francji. Kontrola potwierdziła, że kierowca faktycznie jedzie bez zalogowanej karty i nie rejestruje swoich aktywności.
W ten sposób prowadzący Iveco przejechał już ponad 300 kilometrów, ale – jak sam wyjaśniał kierowca – kartę zamierzał zalogować później, aby dojechać jak najdalej.
Zobacz też: Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za brak tacho od 01.01.2022
Mężczyznę ukarano mandatem w wysokości 2000 złotych a do tego – zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2022 roku prawem – inspektorzy zatrzymali mu prawo jazdy na 3 miesiące.
Prowadzący zestaw sam przyznał, że cztery miesiące wcześniej odzyskał uprawnienia, ale wtedy 3-miesięczne zatrzymaniu dokumentu miało związek z przekroczeniem prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym. Poza mandatem dla kierowcy inspektorzy wszczęli także postępowanie wobec przewoźnika zagrożone karą 5000 zł.
Tacho 4.0 zastąpi do sierpnia 2025 wszystkie starsze urządzenia rejestrujące
Przy okazji warto wiedzieć, że od 21 sierpnia 2023 roku tzw. inteligentne tachografy z modułem zdalnej komunikacji DSRC (z ang. (Dedicated Short-Range Communication) będą obowiązkowym wyposażeniem każdego po raz pierwszy rejestrowanego pojazdu.
Do tego do 31 grudnia 2024 przewoźnicy prowadzący transport międzynarodowy muszą wymienić we wszystkich swoich samochodach tachografy analogowe i starsze cyfrowe urządzenia rejestrujące (zamontowane przed 19 czerwca 2019) na najnowszą generację tacho pozwalającą na kontrolę danych bez zatrzymywania pojazdu.
Tak zwane tachografy 4.0 mają w całość wyprzeć inne urządzenia rejestrujące czas pracy kierowcy do 25 sierpnia 2025 roku. A od 1 lipca 2026 roku tachografy 4.0 wejdą do transportu międzynarodowego busami z dopuszczalną masą całkowitą do 2,5 do 3,5 tony.
I na koniec mała uwaga: unijne rozporządzenia nie dotyczą tachografów używanych wyłącznie na krajowych drogach.
Źródło zdjęć: WITD Katowice