Znowelizowany kodeks drogowy od 1 stycznia 2022 pozwala na zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące m.in. za brak włączonego tachografu.
Obowiązujące od wczoraj nowe zapisy w prawie o ruchu drogowym wprowadziły sporo zmian. W tym krótkim poradniku chciałbym się skupić konkretnie na zestawach B+E, które w konkretnych przypadkach podlegają obowiązkowi rejestracji czasu pracy kierowcy.
W przypadku, jeżeli ktoś wykonuje np. międzynarodowy lub krajowy transport drogowy z wykorzystaniem 3,5-tonowego pojazdu ciągnącego przyczepę (dopuszczalna masa całkowita zestawu nie powinna przekraczać 7 ton), powinien używać tachografu.
Od 1 stycznia 2022 roku, jeżeli służby kontrolne – w tym ITD czy policja – ujawnią, że prowadzący busa z przyczepą nie rejestrował swojej aktywności podczas jazdy, to taki kierowca musi się liczyć utatą prawa jazdy na 3 miesiące.
Inspektor ITD, czy policjant lub pogranicznik zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia podczas kontroli także innych nieprawidłowości związanych z tacho.
Zobacz też: Rumuńskie Iveco Daily z wyłącznikiem tachografu na pilota
Ustawodawca określił też sytuację, że z „prawkiem” pożegna się ten kto będzie używał cudzej karty kierowcy lub używał co najmniej dwóch własnych kart kierowcy.
Ewentualnie w starszych analogowych urządzeniach osadzi cudze wykresówki lub używać będzie jednocześnie kilku wykresówek.
Do tego każdy kto będzie korzystał z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego albo powodującego podrabianie czy inne fałszowanie danych rejestrowanych przez tachograf, też utraci uprawnienia na 3 miesiące.
Dochodzi ponadto również przypadek, kiedy tachograf został po prostu odłączony.