Reklama

Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za brak tacho od 01.01.2022

Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za brak tacho od 01.01.2022

Znowelizowany kodeks drogowy od 1 stycznia 2022 pozwala na zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące m.in. za brak włączonego tachografu.

Obowiązujące od wczoraj nowe zapisy w prawie o ruchu drogowym wprowadziły sporo zmian. W tym krótkim poradniku chciałbym się skupić konkretnie na zestawach B+E, które w konkretnych przypadkach podlegają obowiązkowi rejestracji czasu pracy kierowcy.

W przypadku, jeżeli ktoś wykonuje np. międzynarodowy lub krajowy transport drogowy z wykorzystaniem 3,5-tonowego pojazdu ciągnącego przyczepę (dopuszczalna masa całkowita zestawu nie powinna przekraczać 7 ton), powinien używać tachografu.

Od 1 stycznia 2022 roku, jeżeli służby kontrolne – w tym ITD czy policja – ujawnią, że prowadzący busa z przyczepą nie rejestrował swojej aktywności podczas jazdy, to taki kierowca musi się liczyć utatą prawa jazdy na 3 miesiące.

Inspektor ITD, czy policjant lub pogranicznik zatrzyma wydane w kraju prawo jazdy za pokwitowaniem w przypadku ujawnienia podczas kontroli także innych nieprawidłowości związanych z tacho.

Zobacz też: Rumuńskie Iveco Daily z wyłącznikiem tachografu na pilota

Jadący bez przyczepy bus powinien mieć tachograf ustawiony w trybie OUT, ale z kartą w środku. Jeżeli po podpięciu przyczepy kierowca nie włoży do urządzenia karty (czy zapomni, czy zrobi to świadomie) grożą mu 3 miesiące… przymusowego urlopu.

Ustawodawca określił też sytuację, że z “prawkiem” pożegna się ten kto będzie używał cudzej karty kierowcy lub używał co najmniej dwóch własnych kart kierowcy.

Ewentualnie w starszych analogowych urządzeniach osadzi cudze wykresówki lub używać będzie jednocześnie kilku wykresówek.

Do tego każdy kto będzie korzystał z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego albo powodującego podrabianie czy inne fałszowanie danych rejestrowanych przez tachograf, też utraci uprawnienia na 3 miesiące.

Dochodzi ponadto również przypadek, kiedy tachograf został po prostu odłączony.

Jeżeli więc podczas kontroli drogowej kierowca podepnie do busa przyczepę i po prostu zapomni przełączyć tacho z funkcji OUT, to podczas kontroli straci on prawo jazdy na cały kwartał!

Zobacz też: 2000 złotych za przekroczenie DMC busa – sejm jest za

Warto jednak pamiętać, że polskie służby w każdym z powyżej opisanych wypadków muszą wystawić pokwitowanie uprawniające do dalszego kierowania pojazdem jeszcze przez 24 godzin od chwili zatrzymania (72 godziny w przypadku prawa jazdy wydanego przez inne państwo).

Brak stosowania tachografu to także dodatkowa kara w postaci grzywny. Przykładowo, za nierejestrowanie na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi grzywna sięga 2000 złotych. Tyle samo “kosztuje” jazda z wyłączonym tacho.

Warto jednak też wiedzieć, że zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji, upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu.

U osoby, która prowadzi pojazd przez kilkanaście godzinach bez snu, ryzyko spowodowania wypadku jest analogiczne jak u kierowcy, który prowadzi pojazd po spożyciu alkoholu – tak wynika m.in. z badań opublikowanych na łamach raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council – ETSC) z 2011 roku.

Źródło zdjęć: GITD, dostawczakiem.pl

Komentarze