Jeżeli więc podczas kontroli drogowej kierowca podepnie do busa przyczepę i po prostu zapomni przełączyć tacho z funkcji OUT, to podczas kontroli straci on prawo jazdy na cały kwartał!
Zobacz też: 2000 złotych za przekroczenie DMC busa – sejm jest za
Warto jednak pamiętać, że polskie służby w każdym z powyżej opisanych wypadków muszą wystawić pokwitowanie uprawniające do dalszego kierowania pojazdem jeszcze przez 24 godzin od chwili zatrzymania (72 godziny w przypadku prawa jazdy wydanego przez inne państwo).
Brak stosowania tachografu to także dodatkowa kara w postaci grzywny. Przykładowo, za nierejestrowanie na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi grzywna sięga 2000 złotych. Tyle samo „kosztuje” jazda z wyłączonym tacho.
Warto jednak też wiedzieć, że zmęczenie powoduje u kierowcy spowolnienie czasu reakcji, upośledza jego zdolność do prowadzenia pojazdu.
U osoby, która prowadzi pojazd przez kilkanaście godzinach bez snu, ryzyko spowodowania wypadku jest analogiczne jak u kierowcy, który prowadzi pojazd po spożyciu alkoholu – tak wynika m.in. z badań opublikowanych na łamach raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council – ETSC) z 2011 roku.
Źródło zdjęć: GITD, dostawczakiem.pl