Reklama

Ford Pro Electric SuperVan o mocy 2000 KM. „Setka” poniżej 2 sekund!

Ford Pro Electric SuperVan o mocy 2000 KM. „Setka” poniżej 2 sekund!

„Setkę” robi poniżej 2 sekund! Dziś na Goodwood Festival of Speed zaprezentowany został Ford Pro Electric SuperVan o mocy 2000 KM.

Czwarte wcielenie SuperVana Forda napędzane jest – a jakże by inaczej – czterema silnikami elektrycznymi napędzającymi każde z czterech kół.

Electric SuperVan otrzymał baterię o pojemności 50 kWh, więc przy takich osiągach zasięg nie może być znaczny, ale warto wiedzieć, że prędkość maksymalna tego pojazdu określona została na 320 km/h a rozpędzenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h trwa poniżej 2 sekund!

Reklama

Zobacz też: Ford E-Transit Custom 2023 zaprezentowany – zasięg do 380 km

I chociaż stylistycznie przypomina zaprezentowanego ostatnio E-Transita Custom, to pod lekkimi elementami nadwozia znajdziemy rurową klatkę, do której przymocowano wszystkie podzespoły zespołu napędowego oraz zawieszenia. Przy okazji warto dodać, że projekt nadwozia wykonał zespół Ford Design z niemieckiej Kolonii.

Auto jest autorstwem działu Ford Performance oraz firmy STARD z Austrii, która specjalizuje się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów.

Pomiędzy osiami zamontowano 2-biegową przekładnię, z czego do najszybszych przyspieszeń używane jest tylko pierwsze przełożenie. Ponadto zamontowany pionowo w środku wyświetlacz systemu SYNC 4 umożliwia nie tylko znalezienie najbliższej stacji ładowania, ale też umożliwia np. połączenie się ze smartfonem oraz wybranie jednego z 5 pięciu trybów pracy zespołu napędowego:

  • Road – (droga) program do „normalnej” jazdy po normalnych drogach
  • Track – (tor) zapewnia najlepsze parametry dla osiągania wysokiej prędkości i pokonywania zakrętów na torze z oponami typu slick
  • Drag – (wyścigi równoległe) zapewnia maksymalne przyspieszenie na torach wyścigów równoległych na oponach radialnych
  • Drift – spektakularne drifty, pokazy zwrotności i jazda po śniegu
  • Rally – (rajd) optymalne osiągi na asfaltowych i szutrowych odcinkach rajdowych, na specjalnych oponach.

Historia wyczynowych furgonów Forda zaczęła się w 1971 roku, kiedy to zaprezentowano Transita Mk1 z centralnie zamontowanym w ładowni silnikiem V8 z Forda GT40 o mocy ponad 400 KM.

Pierwsze wcielenie SuperVana potrafiło się rozpędzić do 240 km/h a za jego budowę była odpowiedzialna firma Terry Drury Racing.

Podziel się: