Inspektorzy ITD kontrolowali busy we Francji

Inspektorzy ITD kontrolowali busy we Francji

Przy wsparciu Europejskiego Urzędu ds. Pracy polscy inspektorzy ITD kontrolowali busy i ciężarówki we Francji.

Dwudniowa wizyta polskich „Krokodyli” miała miejsce w trakcie trwających akurat we Francji dni Road Transport Action Week. W ramach roboczej wizyty przy udziale przedstawicieli francuskiego Ministerstwa Transportu, urzędników reprezentujących region Hauts-de-France, przedstawicieli Europejskiego Urzędu ds. Pracy (z ang. European Labour Authority) oraz inspektorów z Francji oraz z Polski.

Jednym z głównych tematów omawianych podczas wizyty w dniach 9-10 listopada były kwestie poruszone w liście europejskich stowarzyszeń transportowych, które trafiły do Komisji Europejskiej i ELA w maju 2023 roku.

Chodzi konkretnie o stosowane przez francuskie służby praktyki kontrolne w stosunku do pochodzących z krajów wschodniej Europy przewoźników i kierowców.

Ostatecznie Komisja Europejska w swojej odpowiedzi uznała, że strona francuska narusza unijne prawo i jej służby nie mają prawa żądać od kierowców okazywania potwierdzenia, że spędzili pauzę poza kabiną.

Chodzi dokładniej o potwierdzenia w postaci rachunku czy faktury za motel lub hotel, co miało potwierdzać, że prowadzący pojazd nie „kręcili” pauzy w kabinie.

W przypadku busów mowa o dekrecie nr 1428 z dnia 24 grudnia 2019 roku, który nałożył na pracodawców obowiązek zapewnienia zakwaterowanie poza pojazdem z dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 tony na czas dobowego i tygodniowego odpoczynku. W przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony francuskie służby sprawdzały tygodniowy odpoczynek.

Wśród tematów poruszanych podczas wspólnych kontroli były problemy występujące w transporcie pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 t DMC. Do tego omawiano stosowane przez oba kraje praktyki kontrolne oraz wykorzystywane systemy teleinformatyczne.

W każdym razie podczas wizytacji naszych „Krokodyli” w regionie Hauts-de-France poruszane były też inne kwestie dotyczące ujednolicenia praktyk kontrolnych, ale w oficjalnym komunikacie GITD stwierdziła też, że „ta inicjatywa ma ogromne znaczenie dla zapewnienia harmonizacji i właściwego egzekwowania przepisów transportu drogowego. Jest to krok naprzód w dążeniu do sprawiedliwości i równego traktowania w branży transportowej.”

Podczas wydarzenia omawiane są również kwestie, takie jak działalność ELA, wymiana informacji między państwami członkowskimi, dążenie do ujednolicenia praktyk i niwelowanie pracy niezarejestrowanej.

Źródło zdjęcia: GITD

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Mistrz

    Niech oni lepiej wprowadzą kontrolę czasu pracy busiarzy.

  2. Śmiech z MISTRZA

    Do błazna o nicku: „Mistrz:

    a ty kołku nie wiesz, ze we Francji kontrolują czas od 2018 roku… od 5-ciu lat.. pajacu…

Komentarze zamknięte.