Przy wsparciu Europejskiego Urzędu ds. Pracy polscy inspektorzy ITD kontrolowali busy i ciężarówki we Francji.
Dwudniowa wizyta polskich „Krokodyli” miała miejsce w trakcie trwających akurat we Francji dni Road Transport Action Week. W ramach roboczej wizyty przy udziale przedstawicieli francuskiego Ministerstwa Transportu, urzędników reprezentujących region Hauts-de-France, przedstawicieli Europejskiego Urzędu ds. Pracy (z ang. European Labour Authority) oraz inspektorów z Francji oraz z Polski.
Jednym z głównych tematów omawianych podczas wizyty w dniach 9-10 listopada były kwestie poruszone w liście europejskich stowarzyszeń transportowych, które trafiły do Komisji Europejskiej i ELA w maju 2023 roku.
Chodzi konkretnie o stosowane przez francuskie służby praktyki kontrolne w stosunku do pochodzących z krajów wschodniej Europy przewoźników i kierowców.
Ostatecznie Komisja Europejska w swojej odpowiedzi uznała, że strona francuska narusza unijne prawo i jej służby nie mają prawa żądać od kierowców okazywania potwierdzenia, że spędzili pauzę poza kabiną.
Chodzi dokładniej o potwierdzenia w postaci rachunku czy faktury za motel lub hotel, co miało potwierdzać, że prowadzący pojazd nie „kręcili” pauzy w kabinie.
W przypadku busów mowa o dekrecie nr 1428 z dnia 24 grudnia 2019 roku, który nałożył na pracodawców obowiązek zapewnienia zakwaterowanie poza pojazdem z dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 tony na czas dobowego i tygodniowego odpoczynku. W przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony francuskie służby sprawdzały tygodniowy odpoczynek.
W każdym razie podczas wizytacji naszych „Krokodyli” w regionie Hauts-de-France poruszane były też inne kwestie dotyczące ujednolicenia praktyk kontrolnych, ale w oficjalnym komunikacie GITD stwierdziła też, że „ta inicjatywa ma ogromne znaczenie dla zapewnienia harmonizacji i właściwego egzekwowania przepisów transportu drogowego. Jest to krok naprzód w dążeniu do sprawiedliwości i równego traktowania w branży transportowej.”
Podczas wydarzenia omawiane są również kwestie, takie jak działalność ELA, wymiana informacji między państwami członkowskimi, dążenie do ujednolicenia praktyk i niwelowanie pracy niezarejestrowanej.
Źródło zdjęcia: GITD
Odpowiedzi
Napisz tu swoją opinię
Niech oni lepiej wprowadzą kontrolę czasu pracy busiarzy.
Do błazna o nicku: „Mistrz:
a ty kołku nie wiesz, ze we Francji kontrolują czas od 2018 roku… od 5-ciu lat.. pajacu…
Komentarze zamknięte.