Iveco Daily CNG z system Maxicargo – do dystrybucji bez tacho

Iveco Daily CNG z system Maxicargo – do dystrybucji bez tacho

Francuski importer Iveco pokazał Daily CNG z system Maxicargo. Taki zespół pojazdów może jeździć w dystrybucji lokalnej bez tachografu.

Iveco jest aktualnie jedynym producentem oferującym duże podjazdy dostawcze przystosowane do spalania sprężonego gazu ziemnego CNG (z ang. Compressed Natural Gas).

Daily CNG z DMC od 3,5 do 7,2 tony występuje z 3-litrowym silnikiem rozwijającym moc 136 KM oraz generującym do 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Zbiorniki pod ciśnieniem 200 barów rozmieszczone są pod podwoziem oraz w dodatkowym stojaku oferowanym jako opcja – dzięki pięciu dodatkowym butlom za kabiną pasażerską łącznie zatankować można 552 litry CNG/BioCNG (około 86 kg), co podwaja zasięg do 500 km.

Niedawno francuskie przedstawicielstwo marki Iveco zaprezentowało Daily CNG z opcjonalnymi zbiornikami na gaz ziemny wraz z systemem Maxicargo, czyli dodatkową przyczepą osadzoną na pojeździe.

Jak opisują to francuscy eksperci z Iveco, koncepcja Maxicargo to kompaktowa przyczepa o masie 3,5 ton, która mocowana jest jak naczepa, ale nie zmienia położenia względem pojazdu ciągnącego podczas jazdy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu tył naczepy zwiększa tylko o 50 cm długość zespołu pojazdów w porównaniu z samym zabudowanym już Daily.

Jak wynika z komunikatu prasowego takie zatankowane BioCNG czyli sprężonym biometanem pochodzącym z fermentacji biomasy, Iveco Daily CNG oferować ma zmniejszenie w porównaniu z limitami Euro VI emisji tlenków azotu (NOx) o 75% i emisji cząstek stałych o 80%.

Dzięki takiemu 7-tonowemu zespołowi pojazdów (3,-tonowy bus+3,5-tonowa przyczepa) system Maxicargo oferować ma do 2000 kg realnej ładowności w przypadku otwartej skrzyni oraz około 1600 kg dla nadwozia typu chłodnia i takie nadwozie finalnie otrzymał widoczny na zdjęciu zespół pojazdów.

To Daily z przyczepą Maxicargo ma przewozić produkty w kontrolowanej temperaturze w rejonie aglomeracji paryskiej.

Paliwo CNG czy napęd elektryczny a stosowanie tachografu

Kierowca nie musi zatem posiadać kwalifikacji zawodowych, ani prawa jazdy C czy C+E a tylko kategorię B+E. Z drugiej strony trzeba już stosować się do ograniczenia 80 km/h (w Polsce, ale np. we Francji już 90 km/h) nawet na autostradach a do tego dochodzi np. na polskich drogach opłata e-TOLL.

Jednym z kluczowych dla wielu przedsiębiorstw jest kwestia ominięcia obowiązku rejestrowania czasu pracy kierowcy. A w przypadku systemu Maxicargo i w połączeniu z napędem CNG w Daily aktualnie obowiązujące przepisy dają opcję tzw. wyłączenia z obowiązków wynikających z Rozporządzenia WE nr 561/2006.

Dokładniej chodzi o art. 13 powyższego dokumentu mówiący o tym, że przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących przewóz drogowy rzeczy nie mają zastosowania dla pojazdów używanych do przewozu rzeczy w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa, z napędem na gaz ziemny lub ciekły lub z napędem elektrycznym, o dopuszczalnej masie całkowitej, wraz przyczepami lub naczepami, nieprzekraczającej 7,5 tony.

Tym samym powyższy zapis, obowiązujący także na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pozwala na wykonywanie operacji transportowych w promieniu do 100 km od siedzimy firmy, co w niektórych przypadkach oznaczać może całą dużą aglomerację oraz najbliższe sąsiadujące powiaty.

Krajowe ustawodawstwo wspomnianego unijnego rozporządzenia zawarto w art. 29. Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.

Oczywiście jest to pewna alternatywa dla elektrycznych pojazdów dostawczych, jednak ograniczeniem może być znikoma liczba ogólnodostępnych stacji tankowania gazu CNG w porównaniu ze stacjami oferującymi olej napędowy.

Źródło zdjęć: Iveco France

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 2 =