Iveco Daily diesel vs CNG vs eDaily – która wersja lepsza?

Iveco Daily diesel vs CNG vs eDaily – która wersja lepsza?

Iveco Daily to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych w Polsce. Przekonuje wyjątkową pakownością, sporą ładownością i bogatym wyborem wersji nadwoziowych. Do tego oferuje aż 3 różne rodzaje napędu – który z nich jest najlepszy?

W 2023 roku Iveco Daily było wiceliderem rynku samochodów dostawczych w Polsce, notując sprzedaż na poziomie 5690 sztuk. Iveco Daily jest dostępne w najszerszej w branży gamie wersji o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,2 tony oraz kubaturze przestrzeni ładunkowej od 7,3 do 19,6 m3. Daily występuje z napędem z tylną oś lub 4×4, z pojedynczym lub bliźniaczym ogumieniem tylnej osi.

Reklama

`Iveco Daily diesel – dane techniczne

Iveco Daily przekonuje też bogatą ofertą jednostek napędowych. Gama diesli obejmuje następujące warianty:

Pojemność silnikaTyp paliwaMocMoment obrotowySkrzynia biegów
2.3 lDiesel116 KM340 Nm6-biegowa manualna / 8-stopniowa automatyczna Hi-Matic
2.3 lDiesel136 KM370 Nm6-biegowa manualna / 8-stopniowa automatyczna Hi-Matic
2.3 lDiesel156 KM400 Nm6-biegowa manualna / 8-stopniowa automatyczna Hi-Matic
3.0 lDiesel160 KM400 Nm6-biegowa manualna / 8-stopniowa automatyczna Hi-Matic
3.0 lDiesel176 KM430 Nm6-biegowa manualna / 8-stopniowa automatyczna Hi-Matic
3.0 lDiesel207 KM470 Nm8-stopniowa automatyczna Hi-Matic

W zależności od wersji średnie spalanie wynosi (wg WLTP) od 8,3 do 14,6 l/100 km.

Iveco Daily CNG – krótko o wersji

Alternatywę stanowi Iveco Daily w wersji zasilanej gazem ziemnym CNG. Bazuje ona na 3-litrowym silniku i oferuje 136 KM oraz 350 Nm. Współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną Hi-Matic.

W zależności od wersji i rozstawu osi, zabudowa furgon pomieści zbiornik na CNG o pojemności od 138 do 272 litrów gazu ziemnego (od 24,2 do 47,7 kg CNG). W przypadku podwozia z kabiną zbiornik na CNG pomieści od 194 do 272 litrów(od 34 do 47,7 kg CNG). Wariant z kabiną załogową pomieści 220 litrów CNG (38,6 kg). Średnie zużycie CNG wynosi od 14,6 do 18,1 l/100 km (dane WLTP).

Iveco eDaily w pigułce

Z kolei odmiana elektryczna eDaily występuje w 3 modułowych wariantach pojemności baterii: 37, 74 oraz 111 kWh i zapewnia do 400 km zasięgu. Baterie można ładować mocą do 80 kW (ogniwa 37 kWh mocą do 40 kW)

Silnik rozwija 190 KM oraz 400 Nm w przypadku wariantów 74 i 111 kWh, a w bazowym 37 kWh jednostka generuje 136 KM i 300 Nm. Czas ładowania od 20 do 80% wynosi około 30 minut w przypadku mniejszych baterii oraz około 50 minut dla topowych ogniw o pojemności 111 kWh. Do wyboru są tryby NATURAL, ECO oraz POWER. Możemy też korzystać z aż 3 trybów rekuperacji energii: standardowego, najbardziej intensywnego ONE PEDAL oraz najsłabszego w postaci funkcji żeglowania.

Iveco eDaily oferuje najlepszą zwrotność w swoim segmencie, ze średnicą zawracania wynoszącą zaledwie 10,54 m w przypadku wersji 35S, 38S oraz 42S o rozstawie osi wynoszącym 3000 mm. Iveco oferuje 8 lat gwarancji na baterie eDaily (do 160 000 km w przypadku baterii 37 kWh lub do 250 000 km dla ogniw 74 kWh i 111 kWh). Producent zapewnia ponadto, że w przypadku utraty wydajności baterii poniżej 80% przed upływem gwarancji bezpłatnie je wymieni.

Iveco eDaily dzięki umieszczeniu akumulatorów między szynami ramy oferuje równie dobre możliwości przewozowe co odmiana spalinowa, a zatem możemy liczyć na maksymalną techniczna ładowność sięgnąć może nawet 4,6 tony, a kubatura furgonów sięga do 19,6 m3 a siła uciągu na haku to nawet 3,5 tony.

Bez wątpienia dla przedsiębiorców ważne w przypadku zarządzania flotą są dedykowane danemu modelowi aplikacje. Iveco oferuje specjalną aplikację Easy Daily, która do znanych z wersji spalinowych funkcji w przypadku wariantu eDaily pozwala na monitorowanie i optymalizację procesu ładowania oraz wykorzystania energii w samochodzie, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie flotą.

Słowem podsumowania

W ramach podsumowania postaramy się odpowiedzieć na pytanie, która wersja Iveco Daily jest najlepsza. Jak zawsze, odpowiedź brzmi: „To zależy”.

Dla większości przedsiębiorców wciąż optymalna będzie odmiana wysokoprężna. W zależności od tego, jak eksploatujemy auto i jakie towary wozimy, tak też powinniśmy skonfigurować samochód – przykładowo, jeśli samochód ma jeździć w dalekie, międzynarodowe trasy i potrzebujemy przewozić nim ciężkie ładunki, optymalnym wyborem będzie 3-litrowy diesel zapewniający odpowiedni zapas mocy i momentu obrotowego oraz duże przebiegi dzienne z uwagi na szybkość tankowania i powszechność stacji oferujących olej napędowy.

Alternatywą jest wersja na CNG, jednak w Polsce z racji na słabo rozwiniętej sieci stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego, uchodzi ona raczej za rynkową ciekawostkę.

Ciekawostką dalej jest też elektryczne eDaily, głównie ze względu na modułowe opcje akumulatorów i spore możliwości przewozowe. Jednak eDaily sprawdzi się głównie w aglomeracjach i na krótkich podmiejskich trasach.

Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 − dwa =