Lipcowe wyniki rejestracji nowych pojazdów dostawczych ewidentnie wskazują, że czerwcowy wzrost był tzw. efektem GSR2.
Od 7 lipca 2024 roku wchodziły w życie nowe unijne regulacje dotyczące obowiązkowego wyposażenia dla rejestrowanych po raz pierwszy pojazdów.
W przypadku lekkich samochodów użytkowych do 3,5 tony na liście wymaganych układów bezpieczeństwa ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) musiały znaleźć się m.in. czujniki ciśnienia w oponach, inteligentny asystent kontroli prędkości czy EDR (z ang. Event Data Recorder) pozwalający – niczym „czarna skrzynka w samolocie” – na rejestrację w momencie zdarzenia takich danych jak czas, przebieg, informacje o wystrzale poduszek powietrznych czy powiadomień diagnostycznych z komputera odnośnie wykrycia ewentualnych błędów.
I w związku z tym w czerwcu nastąpił nienaturalny – jak się okazało – wzrost rejestracji nowych aut dostawczych do 3,5 tony DMC. Po prostu dealerzy rejestrowali będące już na placu samochody, co wpłynęło na stworzenie sztucznego wzrostu w tym segmencie.
W czerwcu Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, opierając się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, podawał, że zarejestrowano 6725 sztuk nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony DMC a to 11,4% lepszy wynik, niż w czerwcu 2023 roku.
Teraz, kiedy IBRM Samar podał dane za lipiec, można z całą pewnością potwierdzić wspomnianą powyżej tezę o tzw. dealerskich rejestracjach.
Otóż w czerwcu 2024 wydano klientom tylko 4799 nowych pojazdów dostawczych – oznacza to spadek o 10% w porównaniu do tego samego miesiąca rok temu. Patrząc szerzej, czyli na pierwsze siedem miesięcy aktualnego roku, urzędy komunikacji w Polsce zarejestrowały 37 762 szt. nowych LCV, więc mowa tutaj o minimalnie lepszym wyniku (+2,1%) niż w analogicznym okresie 2023 roku.
Niezmiennie jednak w statystykach króluje marka Renault – jako jedyna w lipcu przekroczyła liczbę 1000 szt. rejestracji a warto podkreślić, że wśród tych dokładnie 1052 egzemplarzy aż 758 szt. to największy z gamy Master III (typoszereg), który niebawem zastąpiony zostanie IV generacją (typoszereg XDD). Reasumując, ponad 72% wszystkich użytkowych Renault zarejestrowanych w lipcu 2024 roku to model Master.
A tak wygląda ranking TOP 10 za sam lipiec 2024 roku w uwzględnieniu poszczególnych marek dostawczaków do 3,5 tony DMC:
- Renault – 1052 szt.
- Ford – 719 szt.
- Toyota – 509 szt.
- Volkswagen – 488 szt.
- Mercedes – 426 szt.
- Iveco – 333 szt.
- Fiat – 329 szt.
- Opel – 292 szt.
- Peugeot – 180 szt.
- Citroen – 162 szt.
A poniżej tak prezentuje się ranking TOP 10 poszczególnych marek w okresie od początku stycznia do końca lipca 2024:
- Renault – 7946 szt.
- Ford – 5214 szt.
- Toyota – 4106 szt.
- Fiat – 4081 szt.
- Volkswagen – 3519 szt.
- Mercedes – 3370 szt.
- Iveco – 3256 szt.
- Opel – 1611 szt.
- Peugeot – 1071 szt.
- Citroen – 857 szt.
Natomiast ranking TOP 10 w lipcu 2024 roku z uwzględnieniem konkretnych modeli lekkich pojazdów użytkowych wygląda tak:
- Renault Master – 758 szt.
- Mercedes Sprinter – 353 szt.
- Iveco Daily – 333 szt.
- Toyota Proace City – 309 szt.
- Ford Ranger – 247 szt.
- Fiat Ducato – 235 szt.
- Volkswagen Crafter – 210 szt.
- Ford Transit – 207 szt.
- Ford Transit Custom -135 szt.
- Opel Movano – 133 szt.
Ostatni ranking TOP 10 dotyczy także konkretnych modeli dostawczaków do 3,5 tony DMC, ale za okres nie minionego właśnie miesiąca a od początku stycznia do końca lipca 2024:
- Renault Master – 5541 szt.
- Iveco Daily – 3256 szt.
- Fiat Ducato – 2844 szt.
- Mercedes Sprinter – 2782 szt.
- Toyota Proace City – 2223 szt.
- Ford Transit – 1985 szt.
- Volkswagen Crafter – 1363 szt.
- Ford Transit Custom -1169 szt.
- Renault Express Van – 1124 szt.
- Renault Trafic – 1024 szt.
I na koniec ciekawostka: analitycy IBRM Samar podają, że w lipcu odsetek rejestracji na tzw. REGON stanowił bez mała 90%, natomiast od początku roku ten odsetek stanowi jak na razie 88,2% rejestracji.
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl