W 2024 roku w Polsce liderem z wszystkich marek oferujących LCV pozostało Renault a pod względem konkretnych modeli królował Master.
Początek stycznia to jak zwykle czas podsumowań. Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów dostawczych do 3,5 tony DMC za cały 2024 rok.
Łącznie nad Wisłą zarejestrowano 66 828 egzemplarzy nowych vanów, co stanowi wzrost o 3,6% w porównaniu z 2023 rokiem. Warto tutaj zaznaczyć, że ostatni miesiąc, czyli grudzień 2024 był dosyć udany, bo dealerzy wydali klientom 7056 szt. nowych LCV (+12,4%).
W całym 2024 roku – jak podaje IBRM Samar, powołując się na dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów – niekwestionowanym liderem, podobnie jak w kilku poprzednich latach, zostało Renault, które jako jedyne przekroczyło i to znacznie 10 000 zarejestrowanych LCV. Cały ranking TOP 10 poszczególnych marek lekkich pojazdów użytkowych za 2024 rok znajduje się poniżej:
- Renault – 13 062 szt.
- Ford – 9537 szt.
- Fiat – 7485 szt.
- Toyota – 7328 szt.
- Mercedes-Benz – 6614 szt.
- Volkswagen – 6094 szt.
- Iveco – 5521 szt.
- Opel – 2934 szt.
- Peugeot – 2018 szt.
- Citroen – 1760 szt.
Warto przy okazji zwrócić uwagę też na 4. pozycję a mianowicie na Toyotę, która już na koniec minionego roku deptała po piętach Fiatowi a przecież dopiero pod koniec 2024 roku w salonach pojawiły się największe z gamy Toyota Professional modele Proace Max (czyli klony X250 różniący się technicznie od np. Ducato logotypem na grillu i kierownicy). Możliwe więc, że w 2025 roku Toyota znajdzie się w rankingu jeszcze wyżej, ale czy zagrozi Renault?
A dlaczego wspominam o Proace Max? Bo w grudniu pierwszy raz ten model trafił do zestawienia TOP 10 poszczególnych modeli na 8. pozycji (240 szt.) wyprzedzając m.in. Forda Transita (sic!) czy Opla Movano (to także typoszereg X250). A skoro już jesteśmy przy konkretnych modelach LCV…
Według IBRM Samar ranking TOP 10 poszczególnych modeli dostawczaków do 3,5 tony w okresie styczeń-grudzień 2024 wygląda następująco:
- Renault Master – 9088 szt.
- Iveco Daily – 5521 szt.
- Mercedes Sprinter – 5333 szt.
- Fiat Ducato – 5252 szt.
- Toyota Proace City – 3751 szt.
- Volkswagen Crafter – 2735 szt.
- Ford Transit Custom – 2024
- Ford Ranger – 1963 szt.
- Renault Trafic – 1953 szt.
Przy okazji warto dodać, że aż 88,25% z wszystkich zarejestrowanych w 2024 roku lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony były to rejestracje na tzw. REGON, co oznacza, że tylko 11,75% z 66 828 szt. kupiły osoby fizyczne.
Reasumując, przed nami bardzo ciekawy rok. Bo w 2025 roku okaże się, czy najnowsza IV generacja Renault Master będzie dalej ciągnęła sprzedaż LCV tej marki. Wszak prawie 70% z wszystkich dostawczaków Renault zarejestrowanych w 2024 roku to były Masterki.
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl