Reklama
stats

Mercedes Citan i VW ID. Buzz Cargo z najwyższą notą Euro NCAP

Mercedes Citan i VW ID. Buzz Cargo z najwyższą notą Euro NCAP

Euro NCAP sprawdziło skuteczność działania systemów ADAS w małych furgonetkach. Najwyższą notę zdobył Mercedes Citan i VW ID. Buzz Cargo.

Od kilku już lat Euro NCAP weryfikuje skuteczność działania aktywnych układów asystujących kierowcy, ale dotychczas testowane były wyłącznie modele z segmentu MDV (m.in. Opel Vivaro, VW Transporter) i HDV (np. Fiat Ducato, Mercedes Sprinter).

Teraz specjaliści z Euro NCAP przeprowadzili symulacje dla małych vanów z segmentu CDV. W testach wzięły udział takie furgonetki, jak VW ID. Buzz Cargo, VW Caddy, Renault Kangoo oraz Citroen Berlingo, którego uzyskany wyniki – z racji, że to tak naprawdę jeden typoszereg K9 z różnymi logotypami na grillu – przypisano także Peugeotowi Partnerowi, Oplowi Combo oraz Fiatowi Doblo.

Reklama

W ramach prowadzonych pomiarów układów ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) sprawdzono skuteczność autonomicznego awaryjnego hamowania w przypadku scenariuszy samochód-samochód/pieszy/rowerzysta). Ponadto zweryfikowano m.in. poprawność działania systemów utrzymania na pasa ruchu.

Wśród przetestowanych furgonetek najwyższe platynowe odznaczenie z wynikiem 87% uzyskał Mercedes Citan W420, który – co ciekawe – produkowany jest w zakładach Renault i jest technologicznie bliźniaczą konstrukcją z Renault Kangoo. Drugim vanem, który uzyskał platynową ocenę (noty powyżej 80%) był Volkswagen ID. Buzz Cargo. Reszta uzyskała oceny pozwalające na zdobycie tylko złotej odznaki (oceny od 60 do 79%).

A tak wyglądały oceny poszczególnych modeli miejskich vanów przetestowanych przez Euro NCAP:

  • Mercedes Citan – 87%
  • VW ID. Buzz Cargo – 83%
  • Renault Kangoo – 78%
  • VW Caddy – 68%
  • Citroen Berlingo – 62%
  • Fiat Doblo – 62%
  • Opel/Vauxhall Combo – 62%
  • Peugeot Partner – 62%

A poniżej można zobaczyć, jak eksperci od bezpieczeństwa z Euro NCAP przeprowadzali testy poszczególnych układów asystujących kierowcy.

Przy okazji warto zaznaczyć, że już raz sprawdzono skuteczność systemów ADAS w vanie z segmentu CDV – benzynowy Ford Transit Courier 1.0 uzyskał w 2023 roku najwyższą ocenę z notą wynoszącą aż 93%.

Zatem zarówno Citan, jak i elektryczny ID. Buzz Cargo też weszły do elitarnego platynowego klubu Euro NCAP, ale na razie tylko Transit Courier uzyskał wynik powyżej 90%.

I na koniec warto dodać, że Dr. Aled Wiliams, dyrektor programowy Euro NCAP, stwierdził, że jego zespół miał problem z uzyskaniem do testów vanów wyposażonych w kompletne systemy ADAS i w przypadku Citana i ID. Buzza tylko Volkswagen był wyposażony fabrycznie w układy ADAS.

Źródło zdjęcia i filmu: Euro NCAP

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 × pięć =