Opony do samochodów dostawczych cechują się nieco inną specyfikacją niż ogumienie przeznaczone do aut osobowych. Nie dotyczy to wyłącznie wytrzymałości materiału. Obciążenia, na jakie narażone są koła samochodów dostawczych sprawiają, że szczególnie istotna jest jakość opon i ich odpowiednie dopasowanie do auta.
Opony dostawcze pełnią szczególną rolę podczas transportu. Od ich wytrzymałości zależy to, czy obciążony pojazd dotrze na miejsce. Na opony do aut dostawczych warto jednak spojrzeć z innej perspektywy – bardziej szczegółowej i szerszej. Amortyzują one duże obciążenia, mają wpływ na trakcję auta, ograniczają drgania i ryzyko uszkodzeń zawieszenia. W efekcie dobre opony do samochodów dostawczych realnie wpływają na ogólne koszty transportu – chronią samochód przed potencjalnymi awariami wynikającymi z dużych przeciążeń. Zakup sprawdzonych modeli opon dostawczych, pochodzących od znanych producentów możliwy jest pod adresem: https://www.sklepopon.com/opony/dostawcze.
Indeks nośności – podstawowy parametr opon dostawczych
Analizując jakie opony dostawcze wybrać, należy kierować się ich nośnością. Parametry te wyznacza indeks, który można odczytać na bocznej ścianie ogumienia. Odpowiada on na pytanie, jakie jest możliwe obciążenie przypadające na jedną oponę. Wybierając opony do samochodów dostawczych należy zwrócić na tę kwestię szczególną uwagę. Dotyczy to wszystkich rodzajów samochodów transportowych.
Znając masę pojazdu oraz dopuszczalną ładowność, której nie wolno przekraczać, możemy dobrać opony zgodne z wymaganiami auta. Duże samochody dostawcze z założenia przeznaczone są do przewozu produktów o dużym ciężarze i gabarytach. Ich opony również powinny być dostosowane do tych ponadprzeciętnych obciążeń. Wykorzystywanie innych – o niższych indeksach nośności – skutkuje nadmiernym naciskiem, którego ogumienie może nie wytrzymać. Przed zakupem opon dostawczych należy więc dokładnie sprawdzić parametry pojazdu wykorzystując jego dokumentację.
Zobacz też: Dwie opony nie wytrzymały obciążenia – Iveco Daily ważyło 9 ton
Parametry nośności wskazują trzy symbole. Podstawowym – najczęściej spotykanym – jest C. Potwierdza on wzmocnienie opony i wyższą nośność. Rzadziej spotykany jest symbol XL (Extra Load), który wskazuje, że dana opona jest dostosowana do użytkowania wobec obciążeń większych niż w przypadku standardowego modelu ogumienia. Dodatkowo, w przypadku opon używanych głównie w Stanach Zjednoczonych można spotkać również symbol LT. Oznacza się nim opony dostosowane do transportu dostawczego.
Różnice na osi samochodu dostawczego
Opony do aut dostawczych należy również ocenić pod kątem ich obciążenia na osiach. Komplet przedni z założenia nie będzie tak dociążony jak opony założone z tyłu pojazdu. Parametry nośności mogą więc być inne w zależności od osi. Informacje o tym, jakie opony będą odpowiednie w danym modelu samochodu dostawczego można znaleźć w instrukcji użytkowania samochodu. Warto również sprawdzić informacje znajdujące się na tabliczce zamontowanej na słupku drzwi od strony kierowcy.
Czy wzmocnienie opony ma sens?
Dobre opony dostawcze w szczególny sposób zabezpieczone są na wypadek dużych obciążeń. Producenci stosują technologie, które wzmacniają je zarówno na poziomie konstrukcyjnym jak i mieszanki zastosowanej do wytworzenia ogumienia. Wśród elementów, które mają duży wpływ na wytrzymałość opony są:
- wzmocnienia konstrukcyjne – np. dodatkowe stalowe elementy utrzymujące określony kształt opony
- opasania redukujące odkształcenia
- utwardzenia gumy, które stosuje się w przypadku narażonych na uszkodzenia boków opon
Mocniejsza konstrukcja ogumienia nie dotyczy wyłącznie pojazdów dostawczych. Popularnym rozwiązaniem są opony wzmacniane do busów. Odpowiedzialność, jaka wiąże się z transportem osób sprawia, że np. firmy transportowe decydują się na tego typu rozwiązania, by zredukować ryzyko wypadków na skutek pęknięcia ogumienia.
W tym kontekście dobrą praktyką jest też sprawdzenie opon pod kątem przyczepności na mokrej nawierzchni. Tę kwestię reguluje oznaczenie potencjalnej drogi hamowania w takich warunkach. Stosowane są cztery parametry. Opony dostawcze, które mają najlepsze wskaźniki hamowania na mokrej nawierzchni oznaczane są symbolami A i B. Przeciętne to poziom C, dalej kolejne litery alfabetu, aż do najsłabszych określanych literą G. Parametry te mają duże znaczenie wobec kompleksowej oceny opon dostawczych. Różnice na tej samej drodze hamowania, w zależności od jakości ogumienia mogą sięgać nawet kilkunastu metrów. W przypadku aut dostawczych, które mają dużą masę własną, a dodatkowo są obciążone towarem różnica ta jest szczególnie istotna.
Opony dostawcze a średnie spalanie
Analizując, jakie opony do busa lub auta dostawczego będą najkorzystniejszym rozwiązaniem warto również zwrócić uwagę na kwestię oporów toczenia. Bezpośrednio przekładają się one na koszt zużywanego paliwa. W sytuacji, gdy korzysta z niego duży pojazd dostawczy lub autobus poruszający się na dłuższych trasach, eksploatacja może być bardzo kosztowna.
Zobacz też: Opony w aucie dostawczym – jak o nie dbać? (zdjęcia)
W tym kontekście ważną informacją jest etykieta, która wskazuje energetyczną efektywność opon. Jest ona wyrażana w formie liter. Opony o najwyższej efektywności energetycznej oznacza się literą A. Modele z najgorszym wynikiem otrzymują indeks G. Parametry te pozwalają ocenić, jaki jest potencjalny opór toczenia opony. On z kolei ma wpływ na koszty eksploatacji podczas jazdy.
Warto pamiętać, że stan opon może wpływać na ilość zużywanego paliwa. Jeśli nie są odpowiednio napompowane, ich parametry będą różnić się od wzorcowych założeń producenta. Dodatkowym czynnikiem, który należy uwzględnić jest marka producenta opon. Ponieważ wytrzymałość i odporność ogumienia odgrywa szczególną rolę, warto sięgnąć po produkty firm renomowanych – sprawdzonych już na rynku ogumienia samochodowego.
Artykuł sponsorowany