Reklama

Pickup czy skrzynia – które auto lepsze na budowę?

Pickup czy skrzynia – które auto lepsze na budowę?

Pickupy i skrzynie mają niepodważalne zalety i z pozoru sporo je łączy. Oba typy pojazdów są częstym widokiem na budowach, z racji na swoją dzielność w terenie, walory użytkowe i wszechstronność. Który typ samochodu jest lepszym wyborem na budowę?

Sezon na prace budowlane zaczął się w najlepsze, a wraz z nim na placach budów zaczęły pojawiać się różnej maści samochody użytkowe od ekip budowlanych. Częstym widokiem są pickupy i skrzynie. Oba tego typu pojazdy oferują szereg niepodważalnych zalet w kontekście pracy na budowie i dobrze radzą sobie na placu budowy. Ale który z nich jest lepszym wyborem?

Reklama

Pickup – charakterystyka i zalety

Na początek krótka charakterystyka obu typów nadwozi. Pickup jest specyficznym typem samochodu, który ma wyraźnie oddzieloną przestrzeń ładunkową od kabiny. Do najważniejszych zalet pickupów należą:

  • Oddzielenie skrzyni ładunkowej od kabiny pasażerskiej: To pozwala na przewożenie brudnych lub sypkich materiałów bez ryzyka zabrudzenia wnętrza, gdzie podróżują pasażerowie.
  • Łatwość czyszczenia przestrzeni ładunkowej: Dzięki temu, że skrzynia ładunkowa jest oddzielona i zazwyczaj wykonana z trwałych materiałów, można ją szybko i łatwo umyć, na przykład przy użyciu myjki ciśnieniowej.
  • Reduktor, wysoki prześwit i napęd 4WD: Te cechy sprawiają, że pickup jest bardzo zdolny do jazdy w terenie, co jest przydatne na budowach położonych w trudno dostępnych miejscach lub tam, gdzie teren nie jest utwardzony.
  • Konstrukcja oparta na ramie: Rama zapewnia dodatkową wytrzymałość konstrukcji, co jest ważne, gdy pojazd jest używany do ciężkiej pracy lub w trudnych warunkach.
  • Siła uciągu: Dzięki mocnym silnikom i wytrzymałej konstrukcji, pickupy mają dużą zdolność holowania, co pozwala ciągnąć za sobą ciężkie przyczepy.
  • Gniazdka w przestrzeni ładunkowej: To praktyczne rozwiązanie pozwala na łatwe podłączenie zewnętrznych urządzeń elektrycznych, co może być niezwykle przydatne na placach budowy.
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa – dzięki bogatszemu wyposażeniu pickupy są bezpieczniejsze niż typowe samochody dostawcze
  • Bogate wyposażenie zbliżone do aut osobowych – współczesne pickupy oferują wiele elementów wyposażenia znanych z aut osobowych

Zabudowa typu skrzynia – cechy i zalety

Zabudowa typu skrzynia bazuje najczęściej na dużych dostawczych vanach i również pozwala na przewożenie różnych towarów budowlanych i łatwe czyszczenie przestrzeni ładunkowej, ponadto skrzynia ładunkowa w przeciwieństwie do pickupów może być też unoszona i opuszczana, aby łatwo wysypać na miejscu sypkie materiały jak np. piach czy żwir (w przypadku wywrotek). Kolejną zaletą jest też możliwość opuszczania burt skrzyni ładunkowej z każdej strony, co znacznie ułatwia dostęp do przewożonych towarów. Sama skrzynia ładunkowa jest też większa niż w przypadku pickupów. Wyróżniamy też doki jako skrzynie z podwójną kabiną. Ich atutem jest możliwość zabrania nawet 7 osób.

Różnice między pickupem a skrzynią na przykładzie popularnych modeli

Zarówno skrzynie jak i pickupy występują w wersjach z napędem 4WD. Aby lepiej zobrazować różnice między oboma nadwoziami, porównamy pokrótce Forda Rangera i Renault Mastera z zabudową typu skrzynia otwarta.

Ford Ranger vs Renault Master skrzynia otwarta – dane techniczne

Poniżej prezentujemy kluczowe dane techniczne Forda Rangera:

SpecyfikacjaPodwozie z pojedynczą kabinąPojedyncza kabina z pakąPrzedłużona kabina z pakąPodwójna kabina z pakąRaptor (podwójna kabina)
Długość [mm]52255370537053705381
Szerokość [mm]20282028202820282028
Wysokość [mm]1874-18841874-18841874-18841874-18841922
Rozstaw osi [mm]32703270327032703270
Ładowność [kg]13721108-1210861-1148814-1115645
Długość skrzyni ładunkowej [mm]2332186215641564
Szerokość skrzyni ładunkowej [mm]1584158415841584
Wysokość skrzyni ładunkowej [mm]529529529529

Poniżej pokazujemy kluczowe parametry techniczne Renault Mastera ze skrzynią otwartą:

SpecyfikacjaKabina pojedyncza L2 FWDKabina pojedyncza L3 FWDKabina podwójna L2 FWDKabina podwójna L3 FWD
Ładowność użytkowa (3,5 t) [kg]1426135312881233
Długość platformy z burtami [mm]3230390024803230
Szerokość platformy z burtami [mm]2100210021002100
Wysokość platformy z burtami [mm]400400400400
Pojemność w europaletach5555

Ford Ranger vs Renault Master skrzynia otwarta – silniki

Pora teraz na porównanie gamy jednostek napędowych obydwu samochodów. Zaczniemy od Forda Rangera.

Specyfikacja2.0L Diesel 170 KM2.0L Diesel 205 KM3.0L Diesel V62.0L Diesel Raptor3.0L V6 EcoBoost Raptor
Moc [KM]170205240210292
Maksymalny moment obrotowy [Nm]405500600491500
Typ napęduElektronicznie dołączany lub stały napędElektronicznie dołączany lub stały napędStały napęd (Tremor, Limited, Wildtrak, Platinum)Stały napęd (Raptor)Stały napęd (Raptor)
Skrzynia biegów6-biegowa manualna lub 6-stopniowa automatyczna10-stopniowa automatyczna10-stopniowa automatyczna10-stopniowa automatyczna10-stopniowa automatyczna
Prędkość maksymalna [km/h]180180180180180
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]8,4-8,98,7-8,910,1-10,210,57,9

Renault Master ze skrzynią otwartą oferowany jest z napędem na przednią lub tylną oś oraz z 6-biegową skrzynią manualną. Pod maską znajduje się 2.3-litrowy diesel o mocach 145 i 165 KM, rozwijający odpowiednio 360 i 380 Nm momentu obrotowego.

Ford Ranger vs Renault Master skrzynia otwarta – ceny

Pozostaje jeszcze kwestia cen. Ford Ranger występuje w 7 wersjach wyposażenia: XL, XLT, Tremor, Limited, Wildtrak, Wiltrak X oraz Platinum. Podwozie z kabiną występuje tylko w wersji XL i ze 170-konnym dieslem za 138 950 zł netto. Tyle samo kosztuje wariant z pojedynczą kabiną w wersji XL, zaś przedłużona kabina jest o 10 tys. zł droższa. Poniżej prezentujemy ceny wersji z podwójną kabiną:

Silnik i mocSkrzynia biegów i rodzaj napęduXLXLTTremorLimitedWildtrakWildtrak XPlatinum
2.0 EcoBlue – 170 KMM6 4WD159 250167 000




2.0 EcoBlue – 170 KMA6 4WD
171,200




2.0 EcoBlue BI-TURBO – 205 KMA10 e-4WD

190,800192,950200,600207,650
3.0 V6 EcoBlue – 240 KMA10 e-4WD



248,800
259,950

Ford Ranger Raptor z 2-litrowym dieslem o mocy 210 KM kosztuje od 247 050 zł netto, zaś z 3-litrowym benzynowym silnikiem EcoBoost od 309 850 zł netto.

Poniżej prezentujemy cennik Renault Mastera ze skrzynią otwartą (ceny netto):

SilnikTyp KaroseriiNapędDMCExtra
2.3 dCi 145Skrzynia pojedyncza kabina Długi L3FWD3500 kg137 450 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Długi L3FWD3500 kg140 250 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Średni L2
RWD-DBL3500 kg153 500 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Długi L3RWD-DGL3500 kg155 400 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Długi L3RWD-DGL4500 kg162 600 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Maxi Długi L4RWD-DGL3500 kg158 300 zł
2.3 dCi 165Skrzynia pojedyncza kabina Maxi Długi L4RWD-DGL4500 kg165 500 zł
2.3 dCi 145Skrzynia podwójna kabina Długi L3FWD3500 kg148 550 zł
2.3 dCi 165Skrzynia podwójna kabina Długi L3FWD3500 kg151 350 zł
2.3 dCi 165Skrzynia podwójna kabina Długi L3RWD-SGL3500 kg156 100 zł
2.3 dCi 165Skrzynia podwójna kabina Długi L3RWD-DBL3500 kg160 900 zł
2.3 dCi 165Skrzynia podwójna kabina Długi L3RWD-DBL4500 kg168 100 zł
2.3 dCi 165Skrzynia podwójna kabina Maxi Długi L4RWD-DBL3500 kg163 800 zł
2.3 dci 165Skrzynia podwójna kabina Maxi Długi L4RWD-DBL4500 kg171 000 zł

Skrót SGL oznacza pojedyncze koła tylnej osi, a DBL podwójne.

Pickup vs skrzynia – podsumowanie

Słowem podsumowania zarówno pickup jak i skrzynia otwarta mają szereg niepodważalnych zalet, lecz ostatecznie ich zastosowania są różne. Pickup sprawdzi się lepiej w bardziej wymagającym terenie, gdzie przydaje się wysoki prześwit czy napęd 4WD. Ponadto jest on dobrym wyborem, jeśli chcemy też holować przyczepę. Zapewnia on też wyższy poziom bezpieczeństwa niż samochód dostawczy z zabudową skrzyniową.

Z drugiej strony skrzynia pozwala na przewiezienie większych i dłuższych ładunków, a przy tym ma też wyższą ładowność. Ponadto wybierając dokę możemy liczyć nawet na 7 miejsc siedzących. Krótko mówiąc, wszystko zależy od potrzeb danej firmy. Cenowo oba typy pojazdów wypadają podobnie, lecz pickup oferuje bogatsze wyposażenie i mocniejsze silniki, za to pod względem zdolności przewozowych lepiej wypada skrzynia.

Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 × 4 =