Renault na IAA TRANSPORTATION 2024 zaprezentowało Estafette Concept. To elektryczny kompaktowy van z cyfrowymi wyświetlaczami wokół.
Coraz większe obroty w handlu elektronicznym przedkładają się na wzrost liczby dostaw zakupionych towarów przez kurierów.
Odpowiedzią na to ma być nowa platforma FlexEVan, którą opracowało Renault Group wraz ze swoimi partnerami w postaci Volvo Group and CMA CGM Group.
Na salonie pojazdów użytkowych w Hanowerze zaprezentowano koncepcyjnego elektrycznego vana o nazwie Estafette Concept, który ma za zadanie zrewolucjonizować logistykę miejską.
Twórcom tego elCV przyświecały takie główne cele, jak zapewnienie bezpieczeństwa kierowcom oraz towarom oraz zapewnienie szybkości załadunku i rozładunku.
I tak oto powstał elektryczny dostawczak mający 4,87 m długości i 2,6 metra wysokości. Jak podaje oficjalny komunikat, w furgonie o długości Kangoo L2 i zwinności Clio udało się uzyskać kubaturę ładowni zbliżoną do tej z Trafica L1H2 (sprawdziłem, Trafic L1H2 ma pakę o pojemności 7,75 m3).
Warto zauważyć, że Estafette Concept wyposażono w kilka interesujących rozwiązań, w tym w cztery wyświetlacze (z przodu, po bokach oraz z tyłu), gdzie wyświetlana może być informacja o tym, że kierowca wróci za 8 minut.
Do tego zamiast lusterek pojawiły się kamery przekazujące obraz na dwa umieszczone w kabinie wyświetlacze po obu stronach deski rozdzielczej – to rozwiązanie znane już w ciężarówek i ma za zadanie m.in. ograniczyć opór powietrza.
Do tego kierowca korzystać może z przesuwnych drzwi chcąc wejść lub wyjść z kabiny a do ładowni dostać się może nie wychodząc z pojazdu.
Estafette Concept jest w pełni połączony z siecią i wykorzystuje architekturę SDV (Software-Defined Vehicle), co pozwala na aktualizacje oprogramowania w czasie rzeczywistym czy zdalną diagnostykę. Według Renault pozwalać to ma w obniżeniu kosztów użytkowania takiego pojazdu opartego na SDV o około 30%.
Źródło zdjęć: Renault