Reklama

Renault liderem polskiego rynku LCV w 2023 roku. Citroen stracił 58%

Renault liderem polskiego rynku LCV w 2023 roku. Citroen stracił 58%

To nie był dobry rok dla polskich importerów nowych samochodów dostawczych. Liderem zostało Renault, ale np. Citroen stracił aż 58% rynku.

Braki podzespołów i przerwy w produkcji, wojna w Ukrainie, spowolnienie gospodarcze, coraz większa inflacja, a co za tym idzie i niepewność przedsiębiorców – tak w skrócie można opisać miniony 2022 rok w segmencie lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony DMC.

Jak informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego od początku stycznia do końca grudnia zarejestrowano nad Wisłą 62 238 sztuk nowych dostawczaków a to aż o 11 688 egzemplarzy mniej niż w 2021 roku (-15,8%).

Reklama

Na uwagę zasługuje chociażby ostatni grudniowy wynik – ostatni miesiąc roku był zazwyczaj czasem wysokich wolumenów, ale teraz zarejestrowano w całym kraju tylko 5731 szt. nowych vanów, co stanowi spadek w porównaniu z grudniem 2021 roku o 1727 szt. (-23,2%).

W 2022 roku Citroen w segmencie LCV stracił aż 58% rynku z 2021 roku.

PZPM podkreśla, że ostatni miesiąc 2022 roku był dużo poniżej najlepszego w historii grudnia w 2020 roku, kiedy zarejestrowano 7924 szt. Warto dodać, że średni grudniowy wynik z lat 2017-2021 wynosi 7237 szt.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wśród dziesięciu najpopularniejszych w Polsce marek pojazdów dostawczych do 3,5 tony tylko Iveco uzyskało wzrost rok do roku i to o 6,7%. Wszystkie inne marki straciły a najwięcej Citroen – wynik gorszy o 58% powinien skłaniać do refleksji, zwłaszcza importera. Tym bardziej, jeżeli inne marki z grupy Stellantis w segmencie LCV, jak Peugeot (-36%) czy Fiat (-22,6%), również zanotowały znaczne straty.

Wracając do konkretnych danych, poniżej prezentuję listę TOP 10 najpopularniejszych marek aut dostawczych do 3,5 tony DMC w 2022 roku w Polsce:

  1. Renault (12 933 szt.), udział w rynku 20,78%.
  2. Ford (9954 szt.), udział w rynku 13,81 %.
  3. Iveco (7116 szt.), udział w rynku 11,43%.
  4. Fiat (6957 szt.), udział w rynku
  5. Mercedes-Benz (5983 szt.), udział w rynku 9,61%.
  6. Toyota (4652 szt.), udział w rynku 7,47%.
  7. Volkswagen (4326 szt., udział w rynku 6,95%.
  8. Opel (3826 szt.), udział w rynku 6,15%.
  9. Peugeot (2598 szt.), udział w rynku 4,17%.
  10. Citroen (1324 szt.), udział w rynku 2,13%.

Najpopularniejsze modele samochodów dostawczych w 2022 roku w Polsce

Według danych PZPM na podstawie informacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów na pierwszych 10 najczęściej wybieranych modeli przypadało ponad 62% całego segmentu.

Przez wszystkie minione 12 miesięcy polskie urzędy komunikacji zarejestrowały najwięcej Renault Master, które jako jedyne przekroczyło granicę 10 000 egzemplarzy:

  1. Renault Master (10 069 szt.), udział w rynku 16,18%.
  2. Iveco Daily (7116 szt.), udział w rynku 11,43%.
  3. Mercedes Sprinter (5003 szt.), udział w rynku 8,04%.
  4. Ford Transit (3147 szt.), udział w rynku 5,06%.
  5. Fiat Ducato (2636 szt.), udział w rynku 4,24%.
  6. Toyota Proace City (2232 szt.), udział w rynku 3,59%.
  7. Opel Movano (2154 szt.), udział w rynku 3,46%.
  8. Fiat Doblo (2110 szt.), udział w rynku 3,39%.
  9. Volkswagen Crafter (2094 szt.), udział w rynku 3,36%.
  10. Ford Transit Custom (2039 szt.), udział w rynku 3,28%.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, Citroen

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

czternaście + dwanaście =