W zakładach VW Września ruszyła produkcja odświeżonego Craftera wyposażonego seryjnie w cyfrowy kokpit i nowe systemy bezpieczeństwa.
Wczoraj spółka Volkswagen Poznań poinformowała, że w zakładzie w Białężycach pod Wrześnią rozpoczęła się produkcja odświeżonej wersji modelu Crafter.
Choć z zewnątrz nie zdecydowano się na wprowadzenie stylistycznych zmian, największy z gamy Volkswagen Samochody Dostawcze pojazd otrzymał w ramach modernizacji m.in. cyfrowy zestaw wskaźników czy liczne systemy asystujące kierowcy, w tym układ monitorujący ruch pieszych i rowerzystów z boku pojazdu.
Ponadto nowy VW Crafter 2024 otrzymał nową wielofunkcyjną kierownicę a system infotainment z cyfrowym asystentem głosowym zintegrowany został z chatem (ChatGPT). Standardowo na środku przeprojektowanej deski rozdzielczej znajdziemy teraz 10,3-calowy wyświetlacz dotykowy, a w opcji można zamówić 12,9-calowy ekran.
Po raz pierwszy, też jako opcja, w nowym Crafterze dostępna będzie funkcja Travel Assist, która integruje kilka systemów i funkcji bezpieczeństwa. Po ich połączeniu samochód może automatycznie zahamować, utrzymywać się na pasie ruchu, podążać za innymi pojazdami w korku lub monitorować ruch uliczny przed sobą.
II generacja Craftera II wyłącznie z zakładów VW Września
Przy okazji warto przypomnieć, że II generacja modelu Crafter powstaje wyłącznie z fabryce VW Września a od końca 2016 roku, kiedy rozpoczęła się produkcja, do końca 2023 roku sprzedano dotychczas sprzedano 354 000 egzemplarzy tego modelu.
Zakład ten jest jedną z najmłodszych i najnowocześniejszych w całym koncernie Volkswagen i pracuje tam ponad 3000 osób.
– Przygotowania do produkcji nowego Craftera trwają w naszej fabryce już od dłuższego czasu. Zmodernizowaliśmy linie produkcyjne, odbyły się warsztaty na wszystkich obszarach montażu. Inwestujemy też w kompetencje naszej załogi. W zeszłym roku przeszkoliliśmy 550 osób, w tym roku już około 200, a następne osoby czekają na swoją kolej. Łącznie chcemy przeszkolić około tysiąca osób, a zakres szkoleń dotyczy m. in. nowego kokpitu, obudowy kolumny kierownicy, czy drzwi przesuwnych. Dużo nowych umiejętności nabyli też nasi elektrycy.
dr Thomas Kreuzinger-Janik dyrektor zakładu VW Września
Poza Crafterem z linii montażowych zakładów VW Września wyjeżdża też konstrukcyjny bliźniak w postaci MAN-a TGE.
Oba pojazdy dalej napędzane są podwójnie doładowanymi silnikami 2.0 TDI o mocach 140 KM, 163 KM oraz 177 KM, ale z oferty zniknął bazowy 102-konny wariant.
Z 4-cylindrowym turbodieslem o pojemności 1968 ccm współpracować może albo z 6-biegową manualną skrzynią, albo z 8-stopniowym „automatem”. Napęd przekazywany może być na przednie lub tylne koła a w ofercie pozostaje dalej napęd 4MOTION.
Klienci dalej będą mieć do wyboru 3 warianty DMC (3500 kg, 5000 kg, 5500 kg) czy dwa rozstawy osi oraz wiele wariantów nadwozia (m.in. furgon, podwozie do zabudowy z pojedynczą i podwójną kabiną, minibus).
Źródło zdjęć: VW Poznań