Reklama

Wypadek i poważna awaria busa na międzynarodówce – co z wypisem?

Wypadek i poważna awaria busa na międzynarodówce – co z wypisem?

Co powinien zrobić przewoźnik, jeżeli jeden z jego busów na międzynarodówce miał wypadek lub trafiła się poważna awaria? Co wtedy z wypisem?

Zdarza się, że w trakcie eksploatacji busa wykonującego międzynarodowy transport zarobkowy rzeczy dochodzi do większej kolizji a nawet wypadku. Złożona procedura naprawy i nierzadko kwestie rozliczenia szkody z ubezpieczycielem mogą znacznie przedłużyć powrót takiego rozbitego pojazdu na trasy.

Z podobną sytuacją przewoźnicy spotkać się mogą przy poważniejszej usterce np. układu napędowego, gdzie czas oczekiwania na zdiagnozowanie przyczyn awarii z wymianą zamówionych podzespołów potrafi trwać całe tygodnie a nawet miesiące.

Reklama

Co wtedy powinien zrobić szef firmy transportowej lub osoba zarządzająca transportem? Bo wyłączony z floty bus nie zarabia a pensja kierowcy czy rata leasingu musi przecież zostać uregulowana.

Bus na międzynarodówce z wypożyczalni? Wnioski IZDM i WPCM do GITD

W przypadku, kiedy zgłoszony do licencji bus od 2,5 do 3,5 tony jeżdżący „na przerzutach” po Europie ulegnie dłuższemu postojowi w serwisie czy w warsztacie blacharsko-lakierniczym, można np. wynająć z wypożyczalni odpowiadające naszym potrzebom transportowym auto i dalej realizować przewóz ładunków wykorzystując wypis z uszkodzonego dostawczaka.

Zobacz też: Dodatkowy wypis dla nowego busa na międzynarodówkę: LM8 i WPCM

Taki sam scenariusz dotyczy sytuacji, kiedy np. nasz bus zakwalifikował się do szkody całkowitej i po prostu na jego miejsce przewoźnik weźmie innego używanego albo fabrycznie nowego dostawczaka.

Wystarczy wtedy pobrać wniosek IZDM wraz z załącznikiem WPCM ze strony GITD a potem po wypełnieniu odesłać go elektronicznie na adres licencje.rzeczy.btm@gitd.gov.pl lub złożyć osobiście w siedzibie GITD (Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa).

– Aby zgłosić zmianę prawa dysponowania lub wymianę taboru dot. pojazdów 2,5 – 3,5 tony należy złożyć wniosek IZDM oraz załącznik WPCM w kserokopii. W załączniku WPCM dane nowego pojazdu należy wskazać w pozycji od 1. do 9. natomiast numer rejestracyjny pojazdu do wycofania należy wpisać w pozycji 10. Zgłoszenie zmian jest ważne od momentu przesłania informacji – informuje Wydział Licencji działający przy Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego GITD, podkreślając, że zgłoszenie IZDM z WPCM jest bezpłatne.

Brak zgłoszenia skończyć się może postępowaniem administracyjnym

Oczywiście do kabiny nowego busa lub tego pochodzącego z wypożyczalni trzeba też przełożyć sam wypis z licencji. Do tego trzeba pamiętać, że na głoszenie nowego pojazdu we flocie jeżdżącej na trasach międzynarodowych jest 28 dni.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne w dostawczaku – na co zwrócić uwagę?

Jeżeli więc po awarii silnika wypożyczymy inną eksportówkę, to przewoźnik ma do 28 dni na zgłoszenie zmiany m.in. numerów rejestracyjnych, marki, numeru VIN czy DMC auta w GITD.

Jeżeli jednak na drodze inspektor ITD zauważy, że na przewożonych CMR-kach z np. 30 dni sprzed kontroli widnieje już nr rejestracyjny busa niezgłoszonego do wypisu z licencji, to przewoźnikowi po wszczęciu postępowania administracyjnego grozi kara 800 złotych.

Źródło zdjęcia: Bydgoski Truck Spotter Ł. Gełda

Podziel się:
1

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Przewoźnik

    Czas oczekiwania na licencję wspólnotową to dziś min 4 miesiące przez opieszałość ludzi pracujących w ITD, a wy wymagacie od nich jeszcze przeanalizowania tak ważnego dla przewoźnika wniosku. Przecież to jest klasyczne „mission impossible” w wykonaniu ITD :-DDD

Komentarze zamknięte.