Reklama

Zabudowy osobowe z poświadczeniem od 15 stycznia 2020

Zabudowy osobowe z poświadczeniem od 15 stycznia 2020

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wejdzie w życie 15 grudnia 2020 roku.

Zobacz też: 70 000 zł dopłaty do elektrycznych dostawczaków i 30 000 zł na CNG

Wśród wielu zmienionych paragrafów pojawiły się zapisy dotyczące m.in. samochodów z homologacją ciężarową kategorii N1 oraz osobową M1.

Zmiana liczby miejsc siedzących w pojeździe po 15 stycznia 2020

W przypadku pojazdów dostawczych typu van z DMC do 3,5 tony, w których wprowadzono zmiany konstrukcyjne polegające na zmianie liczby siedzeń powodującej zmianę rodzaju pojazdu na samochód osobowy lub specjalny, muszą  one spełniać wymagania techniczne dotyczące m.in. wytrzymałości siedzeń, ich mocowania, czy punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa.

Nowe przepisy to dodatkowe koszty związane m.in. z badaniem wytrzymałości mocowania foteli oraz pasów bezpieczeństwa.

Dodatkowo co najmniej dwa fotele muszą być wyposażone w zaczepy ISOFIX do montowania fotelików dziecięcych  – co najmniej jedno takie siedzenie musi znajdować się w drugim rzędzie.

Podobnie sytuacja będzie wyglądać w przypadku pojazdów zaadaptowanych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich.

Powyższe wymagania techniczne (sprawdzenie poprawności montażu foteli i pasów) muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez jedną z trzech uprawnionych jednostek albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Dłuższy czas oczekiwania na realizację zabudowy pojazdu

Zmiany w przepisach nie wpłyną na terminy realizacji u zabudowców posiadających homologację drugiego etapu uzyskaną na konkretny typ modyfikacji pojazdu.

Od 15 stycznia 2020 roku klienci, którzy będą chcieli zlecić zabudowę pojazdu, aby zmienić liczbę miejsc siedzących w aucie, poniosą dodatkowe koszty (około 1000 zł netto + VAT)  wydania poświadczenie od jednej z uprawnionych jednostek badawczych.

Ponadto czas realizacji na otrzymanie zmodyfikowanego już samochodu może zostać wydłużony o 2-4 tygodnie, gdyż samochód musi zostać dostarczony na badania.

Co ważne, badany samochód musi być zabudowany oraz musi być wydany dla niego już stały dowód rejestracyjny.

Po wydaniu poświadczenia potwierdzającego poprawność montażu foteli i pasów, trzeba jeszcze wykonać badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów potwierdzające przeprowadzone zmiany.

Zobacz też: Test: Ford Transit 2.0 EcoBlue 185 KM – furgon L4H3 (wideo, zdjęcia)

Dopiero z zebranymi wcześniej dokumentami będzie można dokonać zmiany liczby miejsc siedzących w dowodzie rejestracyjnym.

Warto wybrać zabudowców z homologacją drugiego etapu

Proces doposażenia pojazdu w dodatkowe siedzenia przez firmę zabudowujące po 15 stycznia 2020 – po lewej stronie zabudowca z homologacją drugiego etapu, po prawej bez takiej homologacji.

Wprowadzone w połowie stycznia 2020 roku zmiany sprawią, że korzystniejsze dla zamawiających zabudowę do przewozu niepełnosprawnych na wózku inwalidzkim czy po prostu większej liczby osób będzie skorzystanie z usług firm nadwoziowych posiadających już homologację drugiego etapu na wyżej wymienione w typy zabudowy.

W takim przypadku, zabudowany pojazd zostanie zarejestrowany w za jednym razem w wydziale komunikacji, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych poświadczeń i przewozu auta na badania.

Z pewnością, są to też zmiany przepisów prowadzące do podniesienia bezpieczeństwa przewozu osób w samochodach modyfikowanych, jakie poruszają się po naszych drogach.

Bezpośredni link do obowiązującego od 15 stycznia 2020 roku rozporządzenia znajduje się w link poniżej:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Komentarze