Od 1 stycznia 2023 zniknął przelicznik 1.33 dla zestawów na B+E

Od 1 stycznia 2023 zniknął przelicznik 1.33 dla zestawów na B+E

Od 1 stycznia 2023 zniknął przelicznik 1.33 dla zestawów na kategorię na B+E. To ujednolicenie przepisów obowiązujących w innych krajach.

To jedna ze zmian urealniających polskie prawo pod techniczne możliwości niektórych dużych aut dostawczych czy pick-upów. Do 31 grudnia 2022 roku według prawa hamulec najazdowy dla kategorii B+E powinien być stosowany w przyczepach z DMC do 2631 kg.

Przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia mówiły o tym, że:

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

W rzeczywistości był to martwy przepis nierespektowany przez większość kierowców autolawet z podpiętą przyczepą. Także i nasze służby przymykały oko na 3,5-tonowego Sprintera czy Daily z podpiętą 3,5-tonową przyczepą z hamulcem najazdowym. Zresztą ten przelicznik 1.33 nieznany był w innych europejskich państwach.

Warto przy okazji dodać, że powyższego przepisu nie stosowało się dla naczep a o możliwości wprowadzenia nowelizacji przepisów eliminujących zasadę 1,33 pisałem w marcu 2022 roku.

Teraz od 1 stycznia 2023 roku zapis o ty, że DMC pojazdu ciągnącego przyczepę powinien być większy o 33% niż przyczepy zniknął za sprawą rozporządzenia z 22 grudnia 2022 roku.

Akt ten zmienia dotychczasowe zapisy w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich wyposażenia a przeczytać tam można, iż:

W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający na koła wszystkich osi. W przyczepie rejestrowanej po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 1 stycznia 2023 r. dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy) działający co najmniej na koła jednej osi; takie rozwiązanie dopuszcza się również w przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

Jak widać, od początku 2023 roku na terytorium Polski można już w pełni legalnie wykorzystywać możliwości techniczne pojazdów dostawczych i pick-upów z 3,5-tonowym uciągiem na haku.

Warto jednak pamiętać, że teraz obowiązek działania hamulca awaryjnego działającego na co najmniej dwa koła przyczepy (przeznaczonego do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego) zastępuje zapis o hamulcach działających na koła wszystkich osi.

Zatem trzeba wiedzieć, że np. sprowadzana i pierwszy raz rejestrowana w Polsce po 1 stycznia 2023 roku przyczepa musi mieć hamulec najazdowy działający na wszystkie koła.

Źródło zdjęć: F.U Sebol

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Kierowca kat b

    Z tytułu można wywnioskować ze to zniesienie 1 do 1,33 dotyczy tylko kategorii b+e. A zgodnie z zasadą 1:1,33 jak miałem pojazd o dmc 2000 to mogłem podczepić przyczepę o dmc 1500 i jechać na kategorie b (dmc zestawu nie przekraczało 3,5) i wtedy też ta zasada mnie obowiazywala. Nie mogłem ciągnąć przyczepy o dmc 1600 pojazdem o dmc 1900 mimo że i prawo jazdy i pole o2 było ok. Bo ta zasada mnie też obowiązywała.

  2. Adrian

    do kierowca kat. B
    Nie mogles ciągnąc przyczepy innej niz lekka czyli do 750kg DMC poniewaz to prawo jazdy nie uprawnia do ciagniecia przyczepy powyzej 750kg.

Komentarze zamknięte.