Reklama

15 punktów karnych za przekroczenie DMC: GITD odpowiada

15 punktów karnych za przekroczenie DMC: GITD odpowiada

Czy kierowcom busów od 17 września grozi nie tylko mandat, ale też 15 punktów karnych za przekroczenie DMC pojazdu? GITD odpowiada.

Od 17 września 2022 roku polscy kierowcy będą musieli jeszcze bardziej mieć się na baczności. Od tego bowiem czasu prowadzącym pojazd grozi tzw. podwójny mandat, jeżeli w ciągu dwóch lat złamał ten sam przepis.

Chodzi tutaj np. o przekroczenie dopuszczalnej prędkości o co najmniej 71 km/h (5000 zł za drugi mandat zamiast kolejnych 2500 zł) czy nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (3000 zł jako druga grzywna zamiast 1500 zł).

Reklama

Podobnie sytuacja będzie mieć miejsce, jeżeli kierowca będzie wyprzedzał na przejściu lub przed nim a także, np. kiedy rozpoczął wjeżdżanie na torowisko przy zaporach, które są opuszczane, opuszczone lub nie skończyło się jeszcze ich podnoszenie (4000 zł za recydywę i 2000 zł przy pierwszym mandacie).

Zobacz też:Przeładowany bus z licencją – kara dla przewoźnika. A co z kierowcą?

Ponadto pojawiły się także takie interpretacje wchodzących 17 września przepisów, według których służby mogłyby ukarać także kierowców przeładowanych pojazdów 15 punktami karnymi.

Nie takiej odpowiedzi się spodziewałem: GITD odsyła do MSWiA

Kierowca tego Renault Mascott, które ważyło 7200 kg (a nie powinno przekroczyć 3500 kg) mógł dostać maksymalnie 3000 zł mandatu, ale bez punktów kannych.

Pod koniec sierpnia wysłałem zapytanie w tej sprawie do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Biuro Informacji i Promocji działające przy Wydziale Komunikacji GITD odpowiedziało: „odsyłamy do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji”.

Przyznam, że nie takiego komunikatu się spodziewałem, co oznacza, że albo GITD nie ma jeszcze żadnej wiedzy na ten temat na kilka dni przed wejściem w życie nowych przepisów. Oczywiście zwróciłem się do MSWiA z podobnym zapytaniem, ale jeszcze nie otrzymałem z tego resortu żadnej odpowiedzi.

Moim skromnym zdaniem jednak po 17 września punktów karnych za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu nie będzie. Chodzi bowiem o to, że ustawodawca powołuje się na art. 60 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, który mówi, że „zabrania się używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim”.

Zobacz też: Dodatkowy wypis dla nowego busa na międzynarodówkę: LM8 i WPCM

Czy jazda jazda ważącym np. 8 ton Renault Master lub Peugeotem Boxerem zagraża bezpieczeństwu? Według mnie tak, ale o przekraczaniu DMC mówi artykuł art. 61 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, a dokładniej, że „ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu”.

Reasumując, GITD odsyła do MSWiA w sprawie oficjalnego potwierdzenia lub zaprzeczenia w sprawie punktów karnych dla kierowców przeciążonych busów. Według mojej interpretacji przepisów zmian w tej kwestii po 17 września 2022 roku nie będzie i kierowcy grozić będzie podczas kontroli jedynie mandat do 3000 zł (podstawą art. 97 Kodeksu wykroczeń), ewentualnie jeżeli będzie to bus jeżdżący w transporcie miedzynarodowym rzeczy, to dodatkowo przewoźnik moze otrzymać do 2000 zł kary w ramach postępowania administracyjnego.

Źródło zdjęć: WITD Olsztyn


Podziel się:
4

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Waldemar Resiak

    skąd wzięliście informację o 2500 zł za przekroczenie prędkości o 31km/h???

    1. Polakmaly.

      Zaraz, punkty karne będą za wytarcie tyłka nie atestowanym papierem… w większości przypadków busy są przeładowane z powodu ograniczeń dla większych pojazdów… każdy by chciał mieć tani transport, ale kierowcy i firmy transportowe też chcą godnie żyć… kolejna kwestia to to że technicznie DMC każdego pojazdu jest znacznie wyższe od tego z homologacji… Więc teraz pytanie, czy przekroczenie DMC jest aż takie niebezpieczne, jak traktują to służby w stosunku do np „kierowców pod wpływem”, dziur w jezdni, czy jeżdżących trupów???

  2. Lesio

    nie się mieć tylko mieć się. ,,się” piszemy po czasowniku nie przed . Trzym się haha

  3. Ac130

    Punkty karne za coś takiego, to strzał w stopę polskiego transportu…rozumiem karę finansową ale nie punkty.
    Kierowca ciężarówki nie jednokrotnie nie ma możliwości zweryfikowania dokładnej wagi przewożonego towaru. Zleceniodawca może zataić prawdziwą wagę towarów i to on powinien ponosić karę finansową jeśli okaże się że towar jest cięższy niż deklarował to zleceniodawca.
    Karanie punktami za to kierowcy, to prosta droga do upadku polskiego transportu…

Komentarze zamknięte.