Reklama

Przeładowany bus z licencją – kara dla przewoźnika. A co z kierowcą?

Przeładowany bus z licencją – kara dla przewoźnika. A co z kierowcą?

GITD odpowiada na pytanie czy za przeładowanego busa jeżdżącego z licencją wspólnotową karę otrzyma zawsze przewoźnik oraz kierowca.

Od 21 maja 2022 roku obowiązują nowe przepisy wymagające posiadania licencji wspólnotowej i pozwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika dla przedsiębiorców wykonujących zarobkowy międzynarodowy transport drogowy pojazdami (lub zespołami pojazdów) z DMC od 2,5 do 3,5 tony.

I tak w przypadku busa jeżdżącego na przerzutach ustawodawca przygotował specjalny taryfikator kar w przypadku przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej takiego pojazdu:

Reklama

  • poniżej 5% ponad DMC – kara 500 zł;
  • 5-10% ponad DMC – kara 1000 zł;
  • 10-20% ponad DMC – kara 1500 zł;
  • powyżej 20% – kara 2000 zł.

Jednak wśród wielu komunikatów z wojewódzkich inspektoratów ITD – dokładniej z WITD Opole – pojawiły się informacje o tym, że podczas jednej kontroli karę administracyjną otrzymał przewoźnik oraz kierowca busa.

Zobacz też: Jak prawidłowo wybrać olej silnikowy?

Z kolei przy innym komunikacie z Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie także zatrzymano przeciążonego busa, nie pojawiła się informacja o mandacie dla kierowcy a tylko o karze administracyjnej dla przewoźnika.

Poprosiłem zatem Główny Inspektorat Transportu Drogowego o doprecyzowanie tej sytuacji i doczekałem się oficjalnej odpowiedzi, którą w całości zamieszczam poniżej:

Nałożenie grzywny, w postaci mandatu karnego, następuje w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. Inspektor ma również prawo do zastosowania środków oddziaływania wychowawczego w postaci pouczenia. Uzależnione jest to m.in. od oceny stanu faktycznego. Zatem może zdarzyć się tak, że wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, a na kierowcę nie będzie nałożony mandat karny.

Natomiast w przypadku przewoźnika wszczęte postępowanie administracyjne, jest prowadzone na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Podkreślić należy, że w przypadku gdy okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, to wszczęte w tej sprawie postępowanie się umarza.
Wysokość mandatu karnego wynika z przepisów Kodeksu wykroczeń, natomiast wysokość kary administracyjnej jest wskazana w ustawie o transporcie drogowym
.

Zobacz też: Przeładowanie busa na Słowacji – ile wynosi maksymalny mandat?

Na koniec można przypomnieć, że w przypadku zatrzymania busa ze znacznie przekroczonym DMC maksymalna kara dla kierowcy według Kodeksu wykroczeń sięgnie 3000 złotych a dla przewoźnika oznacza to nie więcej niż 2000 złotych.

Źródło zdjęcia: WITD Opole

Podziel się:
1

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Jaro

    Witam czy te 15 punktów karnych jest obligatoryjne do każdego przeładowania ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

czternaście + 15 =