To samo wykroczenie, nawet te same modele pojazdów, ale różne mandaty? Tak wygląda kwestia przeciążonych busów na krajówce.
Pisałem już kilkukrotnie o tym, że od 1 stycznia 2022 roku kara za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciężarowego do 3,5 tony wzrosła z 500 zł to aż 3000 zł.
Wielokrotnie wspominałem, że inspektorzy ITD czy policjanci powołują się na Art. 97 Kodeksu Wykroczeń, jednak to czy za 3 tony ponad DMC kierowca otrzyma 3000 zł grzywny lub nawet 1500 zł, zależy od konkretnej osoby wykonującej czynności kontrolne.
A przecież ustawodawca mógłby wprowadzić znany np. na Słowacji odgórnie ustanowiony taryfikator (szczegóły poniżej), który precyzyjnie określa wymiar kary przy przekroczeniu DMC pojazdu.
Zobacz też: Przeładowanie busa na Słowacji – ile wynosi maksymalny mandat?
Z drugiej strony w dla przewoźników międzynarodowych wykorzystujących pojazdy/zespoły pojazdów z DMC od 2,5 do 3,5 tony obowiązuje już taki „cennik”:
- poniżej 5% ponad DMC – kara 500 zł;
- 5-10% ponad DMC – kara 1000 zł;
- 10-20% ponad DMC – kara 1500 zł;
- powyżej 20% – kara 2000 zł.