Reklama

2 miliardy na ładowarki przy trasach i w centrach logistycznych

2 miliardy na ładowarki przy trasach i w centrach logistycznych

NFOŚiGW rozpoczął konsultacje projektu o wartości 2 mld zł przeznaczonego na ładowarki przy głównych trasach i w centrach logistycznych.

Kilka dni temu pisałem o projekcie wsparcia przedsiębiorców na zakup lub leasing elektrycznych lub wodorowych vanów i ciężarówek z homologacją N2/N3, na które Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył 1 miliard złotych.

Teraz, a dokładniej 31 stycznia, NFOŚiGW ogłosił także rozpoczęcie konsultacji społecznych programu „Wsparcie budowy i/lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. O dofinansowanie ubiegać się mogą wszyscy przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Reklama

W przypadku tego projektu zaplanowany budżet ma wynieść 2 miliardy złotych z czego co najmniej 80% ma być przeznaczona na wsparcie budowy lub rozbudowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego wzdłuż sieci drogowej TEN-T.

W tym przypadku ogólnodostępna stacja ładowania powinna posiadać co najmniej dwa punkty ładowania o indywidualnej mocy wyjściowej minimum 350 kW.

Do tego w ramach programu NFOŚiGW pozostałe 20% z tych 2 miliardów złotych przeznaczono na dofinansowania na nowopowstałe lub zmodernizowane ogólnodostępne stacje ładowania, które znajdują się na terenie centrum logistycznego (DEPOT) lub terminala intermodalnego – tutaj wystarczy już tylko jeden punkt ładowania o indywidualnej mocy wyjściowej wynoszącej co najmniej 350 kW, ale im więcej punktów ładowania będzie chciał postawić/zmodernizować wnioskodawca, tym więcej punktów uzyska. I dotyczy to także inwestycji realizowanych wzdłuż sieci TEN-T.

Dofinansowanie dla polskich firm w formie dotacji może dojść do 100 % kosztów kwalifikowanych, które obejmują m.in. 5 lat okresu trwałości liczonego od dnia zakończenia realizacji inwestycji, przy czym
dniem zakończenia realizacji inwestycji jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (po uprzednim badaniu technicznym przeprowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego lub Transportowy Dozór Techniczny.

Wśród wytycznych można wyczytać, że infrastruktura ładowania objęta dofinansowaniem musi być ubezpieczona od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży przez cały okres trwałości.

Ładowanie cięższych vanów i ciężarówek: co miejscem na MOP-ach, no i co z tacho?

Już teraz w godzinach popołudniowych kierowcy busów z przyczepami, „solówek” a przede wszystkim kierowcy 40-tonowych zestawów mają trudności, aby zaparkować na MOP-ie, żeby odebrać przykładowo pauzę dobową.

A w projekcie programu dotyczącego wsparcia na budowę lub modernizację ładowarek nie wspomina się nigdzie o rozbudowie parkingów dla transportu lekkiego i ciężkiego. Bo skoro powstaną nowe punkty ładowania, to kosztem innych miejsc postojowych, których jest po prostu za mało.

Do tego dochodzi kwestia czasu ładowania takiego eLCV (elektrycznego vana) czy eHDV (elektrycznej ciężarówki/ciągnika siodłowego). Aktualnie podczas tankowania pojazdu wyposażonego w tachograf taka czynność to tzw. inna praca, czyli „młotki”.

Zatem czas uzupełniania energii w akumulatorze trakcyjnym również jest nie pauzą a inną pracą. Zresztą przyjmijmy, że za kilka lat kierowca takiego elektrycznego busa z lawetą na haku podpiął się pod jednego z 2 punktów ładowania na MOP-ie (drugi przyjmijmy, że jest uszkodzony i nie działa).

Co zrobi wtedy kierowca eHDV, który 2 minuty po nim podjedzie na takiego MOP-a i ma 3% baterii i zostały mu niecałe 3 minuty czasu jazdy? Bo kierowca eLCV będzie potrzebował powiedzmy 35 minut, aby się doładować, ale w międzyczasie odbierze pauzę 45-minutową. I co w takim wypadku?

Kierowca zestawu na B+E zerwie pauzę, aby ustąpić miejsca koledze z „e-dużego”, który też chciałby „wykręcić” pauzę „45-tkę” i przy okazji podładować się, aby dojechać finalnie na „zrzutkę”? Wątpię.

Zatem według mnie wymagane już teraz są zmiany w unijnych rozporządzeniach, które regulują kwestie transportu drogowego przy użyciu elektrycznych vanów i ciężarówek mających zainstalowane tachografy.

Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 + jedenaście =