Reklama

Pierwsza ogólnodostępna stacja ładowania ciężarówek w Polsce

Pierwsza ogólnodostępna stacja ładowania ciężarówek w Polsce

Pod Nadarzynem uruchomiono pierwsza ogólnodostępną stacje ładowania dla ciężarówek. Do dyspozycji są 4 przyłącza o mocy 350 kW każde.

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, dziś do dyspozycji kierowców udostępniona została pierwsza w Polsce ogólnodostępna stacja ładowania dla ciężarówek. Choć w zasadzie można by napisać, że jest to stacja tylko uwzględniająca możliwość ładowania elektrycznych ciężarówek (eHDV).

Zlokalizowana w podwarszawskiej Starej Wsi hub firmy EKOEN oferuje bowiem 4 punkty ładowania po 350 kW każdy. Jednak wyodrębnione i specjalnie oznakowane miejsca postojowe pozwalają na ładowanie albo 2 ciężarówek, choć trafniej byłoby napisać zestawów mających do 20 metrów długości lub 4 samochodów osobowych.

Reklama

Zatem mamy tutaj przykład, kiedy stacja ładowania nie jest dedykowana tak naprawdę pojazdom realizującym transport drogowy i mogą na równych prawach tam podładowywać się osobówki.

O ile oddanie takiej stacji dla eLCV i eHDV cieszy, to takie rozwiązanie może w przyszłości budzić pewne konfliktowe sytuacje pomiędzy użytkownikiem aut osobowych, którzy mogą przecież przedłużyć postój na takim miejscu przeznaczonym do ładowania blokując dostęp spieszącemu się na rozładunek kierowcy elektrycznej „solówki” czy nawet elektrycznego ciągnika siodłowego.

Oczywiście na razie takich eHDV jest bardzo mało w Polsce, ale z czasem ich liczba zapewne będzie się zwiększać i warto zastanowić się czy nie powinny być rozdzielone takie stacje przeznaczone wyłącznie dla e-vanów i e-trucków.

Zlokalizowany w podwarszawskiej Starej Wsi (okolice Nadarzyna) hub EKOEN oferuje cztery punkty ładowania – każdy o mocy 350 kW. Specjalnie przystosowane miejsca postojowe umożliwią jednoczesne ładowanie 2 pojazdów ciężarowych (do 20 m) lub czterech osobowych.

PSPA przypomina przy okazji, że już od 13 kwietnia tego roku zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia AFIR wprowadzające obowiązek rozbudowy stacji ładowania dla elektrycznych pojazdów ciężkich.

W ramach tego dokumentu do końca 2030 roku wzdłuż całej sieci bazowej TEN-T powinny powstać stacje ładowania przeznaczone dla eHDV o mocy co najmniej 3600 kW każda.

Źródło zdjęcia: PSPA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwanaście + 11 =