Parlament Europejski chce nawet 5000 kg DMCZ dla posiadaczy prawa jazdy B. Są jednak pewne warunki do spełnienia.
W środę 28 lutego Parlament Europejski przyjął projekt rezolucji dotyczących zmian w obszarze praw jazdy. Za proponowanymi opowiedziało się 339 europosłów przy 240 głosach przeciw, wstrzymało się 37.
W ramach proponowanych zmian miałyby pojawić się m.in. cyfrowe prawa jazdy, które można by okazywać na smartfonie i byłyby honorowane we wszystkich państwach Wspólnoty.
Do tego wspomina się o tym, aby już 17-latkowie mogli posiadać prawo jazdy kategorii B, C1 i C, czyli powinni móc kierować nawet ciężarówką, ale jest pewne zastrzeżenie. Wraz z nimi na przednim siedzeniu pasażera musi być ktoś, kto będzie w stanie udzielać wskazówek podczas jazdy ta osoba towarzysząca ma obowiązek przestrzegać przepisów o zakazie prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu czy środków odurzających.
Warto dodać, że w przypadku jazdy ciężarówkami 17-latkowie jadący pojazdami na kategorię C1 i C powinni posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowej.
4250 kg DMC na kategorię B? Tak, ale ważny jest pojazd
W ramach proponowanych w rezolucji zmian wspomina się o możliwości prowadzenie karetek pogotowia o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg wszystkim posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Dotyczyć to ma wszystkich unijnych krajów pod warunkiem, że kierowca od co najmniej 2 lat ma już wydane po raz pierwszy takie prawo jazdy.
Do tego w proponowanych zapisach dotyczących zaktualizowania uprawnień dla praw jazdy pojawił się zapis, że dla kategorii B DMC powinno zostać zwiększone do 4250 kg nie tylko dla karetek pogotowia, ale i dla innych pojazdów specjalnego zastosowania, a także samochodów kempingowych.
Ponadto prawo jazdy kategorii B po 2 latach od wydania uprawniać powinno do kierowania pojazdami napędzanymi paliwem alternatywnym dla kategorii M i N, w tych zaprojektowanych oraz skonstruowanych w jednym lub więcej etapach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3 500 kg, ale nieprzekraczającej 4 250 kg bez przyczepy. Chodzi w tym wypadku także o pojazdy do 9 osób wraz kierowcą.
Co ciekawe, te ważące maksymalnie 4250 kg auta dostawcze czy minibusy mogą być łączone z przyczepą lub naczepą, jeżeli maksymalna dopuszczalna masa takiego zespołu pojazdów nie przekracza 5000 kg.
I tutaj mała dygresja – według unijnych przepisów za paliwa alternatywne są uznawane nie tylko pojazdy napędzane energią elektryczną czy wodorem, ale też m.in. te zasilane:
- sprężonym gazem ziemny CNG
- skroplonym gazem ziemny LNG
- gazem płynnym LPG
Warto jednak wiedzieć, że w tym wypadku to producent pojazdu powinien uzyskać stosowną homologację, czyli nie tylko to kwestia samego napędu, ale też zmiany w rubryce dotyczącej limitów wagowych.
Parlament zakończył pierwsze czytanie. Nowy Parlament, który zostanie wybrany 6-9 czerwca 2024 roku, będzie kontynuował pracę nad przepisami.
Źródło zdjęcia: Ford Polska