Reklama

5000 kg DMCZ dla posiadaczy prawa jazdy B. Są warunki

5000 kg DMCZ dla posiadaczy prawa jazdy B. Są warunki

Parlament Europejski chce nawet 5000 kg DMCZ dla posiadaczy prawa jazdy B. Są jednak pewne warunki do spełnienia.

W środę 28 lutego Parlament Europejski przyjął projekt rezolucji dotyczących zmian w obszarze praw jazdy. Za proponowanymi opowiedziało się 339 europosłów przy 240 głosach przeciw, wstrzymało się 37.

W ramach proponowanych zmian miałyby pojawić się m.in. cyfrowe prawa jazdy, które można by okazywać na smartfonie i byłyby honorowane we wszystkich państwach Wspólnoty.

Reklama

Do tego wspomina się o tym, aby już 17-latkowie mogli posiadać prawo jazdy kategorii B, C1 i C, czyli powinni móc kierować nawet ciężarówką, ale jest pewne zastrzeżenie. Wraz z nimi na przednim siedzeniu pasażera musi być ktoś, kto będzie w stanie udzielać wskazówek podczas jazdy ta osoba towarzysząca ma obowiązek przestrzegać przepisów o zakazie prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu czy środków odurzających.

Warto dodać, że w przypadku jazdy ciężarówkami 17-latkowie jadący pojazdami na kategorię C1 i C powinni posiadać świadectwo kwalifikacji zawodowej.

4250 kg DMC na kategorię B? Tak, ale ważny jest pojazd

W ramach proponowanych w rezolucji zmian wspomina się o możliwości prowadzenie karetek pogotowia o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg wszystkim posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Dotyczyć to ma wszystkich unijnych krajów pod warunkiem, że kierowca od co najmniej 2 lat ma już wydane po raz pierwszy takie prawo jazdy.

Do tego w proponowanych zapisach dotyczących zaktualizowania uprawnień dla praw jazdy pojawił się zapis, że dla kategorii B DMC powinno zostać zwiększone do 4250 kg nie tylko dla karetek pogotowia, ale i dla innych pojazdów specjalnego zastosowania, a także samochodów kempingowych.

Ponadto prawo jazdy kategorii B po 2 latach od wydania uprawniać powinno do kierowania pojazdami napędzanymi paliwem alternatywnym dla kategorii M i N, w tych zaprojektowanych oraz skonstruowanych w jednym lub więcej etapach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3 500 kg, ale nieprzekraczającej 4 250 kg bez przyczepy. Chodzi w tym wypadku także o pojazdy do 9 osób wraz kierowcą.

Co ciekawe, te ważące maksymalnie 4250 kg auta dostawcze czy minibusy mogą być łączone z przyczepą lub naczepą, jeżeli maksymalna dopuszczalna masa takiego zespołu pojazdów nie przekracza 5000 kg.

I tutaj mała dygresja – według unijnych przepisów za paliwa alternatywne są uznawane nie tylko pojazdy napędzane energią elektryczną czy wodorem, ale też m.in. te zasilane:

  • sprężonym gazem ziemny CNG
  • skroplonym gazem ziemny LNG
  • gazem płynnym LPG

Warto jednak wiedzieć, że w tym wypadku to producent pojazdu powinien uzyskać stosowną homologację, czyli nie tylko to kwestia samego napędu, ale też zmiany w rubryce dotyczącej limitów wagowych.

Parlament zakończył pierwsze czytanie. Nowy Parlament, który zostanie wybrany 6-9 czerwca 2024 roku, będzie kontynuował pracę nad przepisami.

Źródło zdjęcia: Ford Polska

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 + 15 =