Reklama

 

Wielka Brytania: B+E dla posiadaczy prawa jazdy B

Wielka Brytania: B+E dla posiadaczy prawa jazdy B

Jeszcze jesienią 2021 roku Wielka Brytania automatycznie nada uprawnienia B+E dla sporej części posiadaczy prawa jazdy B!

W piątek 10 września na rządowych stronach Zjednoczonego Królestwa pojawił się komunikat, z którego jednoznacznie wynika, że jeszcze w 2021 roku znaczna cześć brytyjskich kierowców znacznie poszerzy swoje uprawnienia.

W skrócie, jeżeli osoby zdały prawo jazdy kategorii B po 1 stycznia 1997 roku automatycznie zyskają uprawnienia na B+E, czyli będą mogły ciągnąć swoim pojazdem przyczepy do 3500 DMC.

Zobacz też: Trans Assist – aplikacja z eCMR i nawigacją na ekspresy po EU

Oznacza to, że egzaminy na kategorie B+E zostaną wstrzymane od 20 września 2021 roku. Dotychczas jazda z przyczepą bez dodatkowych uprawnień skutkowała karą w postaci nawet 1000£!

Dotychczas brytyjskie przepisy rozróżniały trzy tonaże pod względem ciągnięcia przyczep, na które pozwalała kategoria B.

Dla kierowców, którzy uzyskali uprawnienia przed 1 stycznia 1997 roku nie zmieni się nic, gdyż ich prawo jazdy pozwala na prowadzenie zestawem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu (DMCZ) dochodzącej do 8250 kg.

Kierowcy posiadający prawo jazdy z okresu 1 styczeń 1997-18 styczeń 2013 mogli ciągać na “B” przyczepę lekką do 750 kg a graniczną wartością było 4250 kg DMCZ. Ewentualnie przyczepa mogła mieć więcej niż 750 kg, ale nie mogła ona być cięższa od pojazdu ciągnącego – łączny DMCZ nie mógł przekroczyć 3500 kg.

Z kolei po 18 stycznia 2013 roku osoby posiadające prawo jazdy B również będą mogły ciągnąć zestaw z przyczepą lekką (do 4250 kg DMCZ). Zmianą była sytuacja, kiedy łączne masy przyczepy innej niż lekka i pojazdu ciągnącego nie powinny przekroczyć 3500 kg bez względu na to który pojazd jest realnie cięższy.

Zobacz też: Ministerstwo rezygnuje z prawa jazdy B do 4250 kg DMC

Powyższy przykład pokazuje, że nie tylko w Polsce obywatele chcą zmian w kwestii uprawnień pozwalających na zwiększenie możliwości przewożenia towarów.

Niestety polski rząd nie dał rady nawet zwiększyć DMC z 3500 kg na 4250 kg dla pojazdów elektrycznych, w tym furgonów (polecam link powyżej), co miało zwiększyć ich atrakcyjność zakupu dla firm. A muszę przyznać, że zawiłości przepisów w kwestii ciągnięcia przyczepy a zwłaszcza naczepy pojazdem do 3,5 tony jest naprawdę sporo!

Z kolei wprowadzenie tak dużej zmiany poprzez powiększenie uprawnień o B+E dla niemal każdego posiadacza prawa jazdy kategorii B musiałoby być powiązane ze zmianą ustawodawstwa nie tylko w Polsce, lecz we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl (przesłane specjalnie na tego potrzeby artykułu przez Łukasza z Edynburga – dzięki!)

Komentarze