Reklama

Daily ważyło 10 ton – zatrzymane prawo jazdy i kara 15 250 zł

Daily ważyło 10 ton – zatrzymane prawo jazdy i kara 15 250 zł

Zarejestrowane na ciężarówkę Iveco Daily ważyło ponad 10 ton. Skończyło się zatrzymaniem prawa jazdy kierowcy a ITD wystawiło karę 15 250 zł.

Na początek istotne wyjaśnienie: widoczne na zdjęciach Iveco Daily to wersja 70C, a wiec z fabryczną dopuszczalną masą całkowitą 7000 kg i tak też zostało zarejestrowane.

A oznacza to, że taki środek transportu wykorzystywany do zarobkowych przewozów drogowych musi być wyposażony w tachograf a w razie np. przekroczenia DMC czy nieprawidłowości w czasie pracy kierowcy stawki mandatów są liczone w tysiącach.

Reklama

Zobacz też: Kierowca busa dostał 2500 zł za przekroczenie DMC o 2600 kg

I taka właśnie sytuacja spotkała we wtorek 18 stycznia rumuńskiego przewoźnika na drodze krajowej nr 7 w miejscowości Brzuchania.

Inspektorzy ITD z Małopolski zatrzymali ważącą 10 050 kg chłodnię, której kierowca nie miał włożonej karty do tachografu, a więc nie rejestrował swojej aktywności oraz prędkości pojazdy czy przebytej drogi.

„Krokodyle” po analizie danych z tacho stwierdzili przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 2 godziny i 15 minut oraz przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 7 godzin i 45 minut.

Wobec powyższego inspektorzy ITD wyliczyli kary na łączą sumę 15 250 zł. Natomiast kierowca, poza mandatem karnym, stracił prawo jazdy na 3 miesiące, nowiem obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2022 roku przepisy zakładają, że za manipulacje w tacho czy nierejestrowanie czasu pracy kierowca traci prawo jazdy na 3 miesiące.

Zobacz też: Zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za brak tacho od 01.01.2022

W przypadku prawa jazdy wydanego w Polsce służby wydają pokwitowanie, na podstawie którego kierowca może jeszcze jechać przez 24 godziny od momentu zatrzymania uprawnień.

W przypadku kierowców z zagranicznym prawem jazdy, mają oni wydane pokwitowanie na 72 godziny i tak też było w przypadku prowadzącego przeciążoną o 43,57 % chłodnię.

I na koniec taka mała refleksja: w Polsce od początku 2022 roku kary za przeładowanie busów sięgać mogą do 3000 zł, ale ciągle nie są wymagane tachografy.

Inteligentne tacho będzie obowiązkowe od 1 lipca 2026, ale wyłącznie dla busów jeżdżących w zarobkowym transporcie międzynarodowym od 2,5 tony do 3,5 tony (dotyczy DMC lub DMCZ).

Warto też pamiętać, że przewoźnicy posiadający w swojej flocie ciężarówki powyżej 3,5 t DMC oraz busy z DMC od 2,5 t do 3,5 t muszą posiadać wypisy z licencji wspólnotowej dla każdego dostawczaka jeżdżącego w transporcie międzynarodowym już od 21 lutego 2022 roku.

Reszta przewoźników wykorzystujących dotychczas wyłącznie busy od 2,5 do 3,5 tony DMC (lub zestawy pojazdów) ma czas na zdobycie pozwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wyrobienie licencji wspólnotowej do 21 maja 2022 roku.

Reasumując, jeżeli takie Iveco Daily zostałoby zarejestrowane na kategorię B (do 3500 kg DMC) i miało jeździć po kraju, to maksymalne konsekwencje przeciążenia wyniosłyby 3000 zł, bez żadnych tacho czy pozwoleń i licencji…

Źródło zdjęć: WITD Kraków

Podziel się: