Reklama

Dostawcze Renault na wodór – 30 proc. rynku do 2030 roku

Dostawcze Renault na wodór – 30 proc. rynku do 2030 roku

Według oficjalnych deklaracji Renault i jej spółki HYVIA do 2030 roku ich dostawcze modele na wodór mają mieć 30% europejskiego rynku LCV.

Grupa Renault, w ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju, wyznaczyła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie.

Aby to osiągnąć francuski koncern mocno inwestuje w rozwój napędu wodorowego jako uzupełnienia dla pojazdów bateryjnych.

Reklama

Grupa Renault pracuje jednocześnie nad rozwojem dwóch technologii. Pierwsza z nich dotyczy spalinowego silnika wodorowego, gdzie wodór jest spalany w obecności tlenu w komorze spalania.

Druga z technologii opracowywanych przez Renault dotyczy wodorowych ogniw paliwowych – dzięki reakcji elektrochemicznej między wodorem ze zbiorników a tlenem pobieranym z powietrza powstaje prąd elektryczny, ciepło oraz para wodna. Wytworzona tak energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze a następnie zasila silnik elektryczny pojazdu a z rury wydechowej wydobywa się całkowicie czysta para wodna.

Renault Master Van H2-Tech – tankowanie wodoru w kilka minut

Pierwszy seryjny dostawczy samochód Renault z napędem wodorowym był Master Van H2-Tech. Zbudowany wspólnie ze spółką joint venture HYVIA furgon został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Auto ma mieć do 400 km zasięgu a wodór magazynowany jest w 4 zbiornikach po 1,6 kg wodoru w każdym z nich.

Master H2-Tech napędza elektryczny silnik o mocy 75 KM, który generuje 225 Nm – to ta sama jednostka napędowa stosowana w elektrycznym Masterze. Obie wersje – elektryczna i wodorowa – wykorzystują jako akumulator trakcyjny baterię litowo-jonową o pojemności 33 kWh. W wariancie H2-Tech zastosowano jednak ogniwo paliwowe o mocy 30 kW.

Wodorowy napęd mający ma jedną bardzo istotną zaletę w porównaniu do aut elektrycznych – uzupełnienie paliwa trwać ma tylko kilka minut (Renault aktualnie podaje, że to 3 minuty), co ma być według francuskiego koncernu alternatywą dla pojazdów użytkowanych już nie w mieście i bliskich okolicach, a na dalszych trasach, jako zastępstwo dla silnika Diesla.

Firma HYVIA (spółka joint venture Renault i Plug Power) opracowuje na potrzeby klientów biznesowych i samorządów lokalnych gamę lekkich samochodów dostawczych Renault napędzanych wodorem, opartych na koncepcji „dual power”, obejmującej: akumulator o mocy 33 kWh, ogniwo paliwowe o mocy 30 kW i zbiorniki zawierające w zależności od wersji od 3 do 7 kg wodoru. Wybór tej technologii pozwala na uzyskanie dużego zasięgu wynoszącego nawet do 400 km.

Grupa Renault zamierza – według oficjalnych deklaracji – w ciągu najbliższych 7 lat uzyskać wraz z firmą HYVIA aż 30% udziałów w europejskim rynku samochodów dostawczych.

Źródło zdjęcia: Renault

Podziel się: