Jednak jest szansa na elektryczne vany z DMC do 4250 kg! W środę rządowy projekt został przegłosowany przez sejmową komisję.
Po raz kolejny powraca temat zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi.
W środę 27 października na połączonym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przegłosowano nowelizację „Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych”, która zakłada m.in. podwyższenie limitu dla prawa jazdy kategorii B z 3500 kg DMC do 4250 kg.
Teraz projekt ustawy czeka na dalsze etapy procesu legislacyjnego. Oznacza to, że najpierw zajmą się nią posłowie a potem senatorzy i – jak podejrzewam – po kolejnych poprawkach trafić może w końcu do prezydenta.
Zobacz też: Ministerstwo rezygnuje z prawa jazdy B do 4250 kg DMC
Ostatnio w kwietniu Ministerstwo Infrastruktury zrezygnowało z prac dotyczących zwiększenia uprawnień dla kierowców posiadających minimum 2 lata prawa jazdy kategorii B, aby mogli oni kierować m.in. elektrycznymi pojazdami z DMC podwyższonym z 3500 kg do 4250 kg.
Przegłosowany zdecydowaną większością głosów projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych to krok, który może wpłynąć na wzrost zainteresowania dostawczymi elektrykami.
Bowiem dodatkowe 750 kg ma za cel zniwelować ciężar zestawów baterii, które z kolei ograniczają realną ładowność vanów na prąd.
Przykładowo mający zadebiutować w 2022 roku Ford E-Transit z nadwoziem furgon ma mieć w wariancie 4,25 tony DMC do 1616 kg ładowności a to niespotykana w segmencie dużych pojazdów dostawczych wartość.
Zobacz też: Cennik Fiata E-Ducato zaczyna się od 60 300 euro
Jednak jeszcze więcej ma do zaoferowania Fiat E-Ducato – „blaszka” w wersji 4,25 tony oferować ma ładowność dochodzącą do 1,91 tony!
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły w kwietniu 2018 roku dyrektywę zezwalającą państwom członkowskim, lecz po konsultacji z Komisją Europejską, wprowadzić na ich terytorium możliwość kierowania pojazdami napędzanymi paliwami alternatywnymi o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej 3 500 kg, jednak nie większej niż 4 250 kg na kategorię prawa jazdy B.
Chodzi dokładnie o samochody użytkowe do transportu ładunków bez przyczepy. Warunkiem jest jednak 2-letni okres posiadania już prawa jazdy kategorii B.
Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl