Reklama

Fiat Seicento z ładunkiem na dachu – i po co komu VW T4?

Fiat Seicento z ładunkiem na dachu – i po co komu VW T4?

Trzeba przyznać, że kierowca tego granatowego Seiko ma fantazję i pomysłowości mu nie brak, ale czy taki transport jest zgodny z przepisami?

Od kilku dni mały osobowy Fiat ze Śląska robi furorę „w internetach”. Granatowe Seicento, które zresztą wyprodukowano w latach 1997–2010 w tyskiej fabryce Fiat Auto Poland, ewidentnie pracuje przy ocieplaniu budynków.

Dzisiaj, czyli w piątek 23 października następca Cinquecento ze sporych rozmiarów ładunkiem na dachu widziany był w Czechowicach-Dziedzicach.

Reklama

Zobacz też: Na feldze i za sznurek po S3 – Seicento Van holowane przez Matiza

Dzień wcześniej to samo Seiko widziano w miejscowości Ligota pod Biedronką i także wtedy przewoziło na dachu sporych gabarytów ładunek.

A mówią, że w budowlance nie zrobisz kariery bez T4, ale do rzeczy 🙂 Nie wiem, jaki ciężar jest przewożony na dachu Seicento, ale według producenta dopuszczalne obciążenie dachu nie powinno przekroczyć 30 kilogramów.

Ładunek wystający poza tylny obrys

Oczywiście nie wiem także dokładnie ile wystawały za tylny obrys auta przewożone na drabinach styropiany ułożone na drabinie/drabinach, ale według przepisów kodeksu drogowego do 50 cm można nie oznaczać wystającego z tyłu ładunku.

Ale od 0,5 do 2 metrów wystający poza tylny obrys pojazdu ładunek trzeba już oznaczyć:

Ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe.

Ładunek wystający z przodu pojazdu

Patrząc na powyższe zdjęcie ciężko wyrokować czy przewożony Sejem ładunek nie wystawał z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu czy na odległość większą niż 1,5 m od siedzenia kierowcy.

Warto też wiedzieć, że ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m.

Ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku.

Ładunek wystający poza boczny obrys pojazdu

Z kolei przy szerokości pojazdu równej 2,55 m wystający z boku ładunek nie może przekraczać 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm.

Ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 metrów, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku.

Jednak w przypadku samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, ładunek wystający z tyłu może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

Zobacz też: USA kontra Europa – amerykańskie wersje busów

No i na koniec: wysokość pojazdu osobowego dostawczego, czy ciężarowego z ładunkiem nie może przekraczać 4 metrów. Do tego policja, czy inne uprawnione do kontroli drogowej służby mogłyby zainteresować się takim Seicento.

W tym przypadku może przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdu na drogę nie wchodziłoby w grę, ale ładunek powinien być tak rozmieszczony, aby nie naruszał stateczności pojazdu, nie utrudniał kierowania pojazdem oraz nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

Źródło zdjęć: Piotr Krzesiwo, Anihilacja Anihilacja

Podziel się: