Reklama

Ford Transit Courier z najwyższą oceną systemów ADAS

Ford Transit Courier z najwyższą oceną systemów ADAS

Euro NCAP opublikowało najnowszy ranking systemów ADAS a pojazdach LCV. Najlepiej wypadła najnowsza generacja nowego Forda Transita Couriera.

We wstępie do najnowszego raportu dotyczącego elektronicznych systemów bezpieczeństwa a lekkich pojazdach użytkowych specjaliści z Euro NCAP stwierdzają, że po okresie pandemii Covid-19, gdy dostawa do domu staje się nową normą, liczba nowych LCV na europejskich drogach wzrosła o 23% w porównaniu z poziomem przed pandemii.

I chociaż wypadki z udziałem samochodów dostawczych niekoniecznie mają wyższy wskaźnik zdarzeń z ich udziałem niż w przypadku innych pojazdów, to zazwyczaj konsekwencje takich sytuacji są zazwyczaj poważniejsze dla mniejszych osobowych aut czy rowerzystów lub pieszych, co wyraża się poprzez nadmierną liczbę zgonów i poważnych obrażeń ciała.

Reklama

A ponieważ do wielu z tych wypadków z udziałem vanów dochodzi na obszarach miejskich, ochrona tzw. niechronionych użytkowników dróg (piesi, rowerzyści) ma tym większe znaczenie.

W ramach testów specjaliści Euro NCAP sprawdzają np. jak zareaguje system AEB (z ang. Autonomous Emergency Braking) z funkcją wykrywania pieszych. Pojazdem testowym był niebieski Transit Courier z benzynowym silnikiem 1.0 GTDI EcoBoost pod maską.

Stąd też Euro NCAP angażuje się w poprawę bezpieczeństwa i od 2020 publikuje ranking dotyczący działania zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) w samochodach dostawczych.

W najnowszym zestawieniu po raz pierwszy zdarzyło się, że tylko jeden ze sprawdzonych vanów osiągnął ogólny wynik powyżej 80%, który oznacza platynowe odznaczenie. Tym pojazdem jest II generacja Forda Transita Couriera.

Produkowana od tego roku w rumuńskim mieście Craiova przez firmę Ford Otosan furgonetka uzyskała najwyższy w historii NCAP wynik, który sięgnął aż 93%.

Najlepsze systemy ADAS w samochody dostawczych – Ranking Euro NCAP 2023

Wyposażenie pojazdów z segmentu LCV w nowoczesne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w tym najnowsze osiągnięcia technologiczne, to jeden z kluczowych elementów „Wizji Zero”, czyli programu mającego docelowo doprowadzić do sytuacji, aby do 2050 roku na drogach krajów UE ma nie występowały wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym.

Euro NCAP od 202o roku testuje systemy ADAS w vanach według określonego z góry scenariusza wraz z konkretną skalą ocen za skuteczność działania poszczególnych systemów bezpieczeństwa.
Aby otrzymać platynowe odznaczenie łączna ocena systemów ADAS dostawczaka musi być równa lub wyższa niż 80%. W przypadku złotej odznaki wynik zawierać się powinien w przedziale 60-79%, natomiast srebrny poziom to z kolei wynik na poziomie 40-59%. W przypadku brązowego odznaczenia wymaga się uzyskania 20-39%. Poniżej 20-procentowej oceny Euro NCAP wystawia notę „niepolecany”.

Poniżej znajduje się przegląd samochodów dostawczych ocenionych w 2023 roku i ich ostateczne oceny przyznane po testach dynamicznych przeprowadzonych przez specjalistów z Euro NCAP:

  1. Ford Transit Courier 1.0 GTDI EcoBoost – 93%.
  2. Fiat Ducato 2.2 MultiJet3 – 63%.
  3. Ford Transit 2.0 EcoBlue – 60%.
  4. LEVC VN5 Ultima – 50%.
  5. Mercedes-Benz Vito – 48%.
  6. Volkswagen Transporter T6.1 – 43%.
  7. Renault Trafic/Nissan Primastar – 40%.
  8. Volkswagen Crafter – 40%.
  9. Iveco Daily – 35%.
  10. Peugeot Expert – 31%.
  11. Opel/Vauxhall Vivaro – 30%.
  12. Renault Master – 25%.
  13. Citroen Jumpy – 24%.
  14. Toyota Proace – 23%.
  15. Opel/Vauxhall Movano – 22%.
  16. Peugeot Boxer – 22%.
  17. Citroen Jumper – 20%
  18. Nissan Interstar – 18%.

Źródło zdjęć i grafik: Euro NCAP

Podziel się: