Renault Master IV z najwyższą notą za skuteczność systemów ADAS

Renault Master IV z najwyższą notą za skuteczność systemów ADAS

Euro NCAP poddało próbie systemy asystujące w Renault Master IV generacji. Łączny wynik testów pozwolił na nadanie platynowego odznaczenia.

Specjaliści z organizacji Euro NCAP po raz kolejny przeprowadzili sprawdziany weryfikujące poprawność działania układów asystujących kierowcy.

Trzeba bowiem pamiętać, że unijne przepisy GSR2 (z ang. General Safety Regulation) wprowadzają od 7 lipca 2024 roku obowiązek posiadania wybranych systemów ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) w każdym po raz pierwszy rejestrowanym pojeździe dostawczym do 3,5 tony.

Reklama

Wśród przetestowanych przez Euro NCAP vanów znalazł się wchodzące niebawem na europejskie rynki Renault Master z typoszeregu XDD.

Poddany próbom furgon L2H2 z silnikiem 2.0 Blue dCi uzyskał łączny wynik na poziomie 84%, co pozwoliło nadać francuskiemu dostawczakowi najwyższą platynową notę (łączna ocena ponad 80%).

W ramach testów weryfikowano poprawność i szybkość działania m.in. układów autonomicznego hamowania przed jadącym wolniej czy stojącym w miejscu pojazdem, ale też w scenariuszu pojawiły się sytuacje drogowe z „idącym” pieszym w postaci manekina oraz próby z rowerzystą (oczywiście też bez udziału prawdziwego człowieka).

Jak widać systemy bezpieczeństwa nowego Renault Master poradziły sobie w większości wypadków dobrze (zielone prostokąty) ze scenariuszami różnych prób drogowych przeprowadzonych przez Euro NCAP.

Poza tym specjaliści z Euro NCAP sprawdzali układy ostrzegające o opuszczeniu pasa ruchu czy systemy ostrzegające o zagrożeniu znajdującym się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy, który w przypadku XDD należy do opcjonalnego akurat wyposażenia.

A, z racji, że konstrukcyjnym klonem typoszeregu XDD jest nowy Nissan Interstar, to organizacja Euro NCAP przyznała taką samą ocenę dla bliźniaczej wersji nowej Masterki.

Przy okazji warto odnotować, że poza najnowszą generacją Masterki przetestowano także inne duże modele dostawczaków, w tym najnowsze wcielenie Fiata Ducato, a dokładniej E-Ducato, które uzyskało wynik 78%.

To pozwoliło uzyskać złotą oznakę (łączna nota 60-80%) nadaną także innym klonom X250 w postaci Citroena Jumpera/Relay, Opla/Vauxhalla Movano, Peugeota Boxera,

Minimalnie gorszy wynik uzyskało Iveco Daily 2024 (wynik 77%, złota odznaka), Maxus e-Deliver 9 (wynik 75%, złota odznaka).

Źródło zdjęć i filmu: Euro NCAP

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

19 + 1 =