Po raz kolejny Euro NCAP sprawdziło układy asystujące kierowcy w vanach. W 2023 roku złotą odznakę uzyskał Fiat Ducato i Ford Transit.
Od 2021 roku niezależna organizacja Euro NCAP testuje elektroniczne układy wspierające kierowców nazywane w skrócie ADAS (z ang. advanced driver assist systems).
W trakcie praktycznych symulacji odbywających się na zamkniętych obiektach specjaliści z Euro NCAP oceniają skuteczność układów typu AEB (z ang. autonomous emergency braking) przy wyhamowaniu przed innym pojazdem, pieszym czy rowerzystą.
Oprócz tego od 3 lat w testach sprawdzane są takie układy wspierające kierowców dostawczaków, jak asystenta pasa ruchu czy układ sugerujący prowadzącemu odpoczynek.
Warto jednak zauważyć, że Euro NCAP już w 2026 roku będzie wymagać od lekkich użytkowych pojazdów od 3,5 tony DMC spełniania dokładnie takich samych wytycznych, jak auta osobowe.
Warto jednak wiedzieć, że eksperci z Euro NCAP podzielili wyniki na 5 klas w zależności od uzyskanych procentowo wyników.
I tak po raz kolejny żaden van nie osiągnął poziomu sprawności układów ADAS na poziomie ponad 80%, za co należała by się platynowa odznaka.
Ranking najlepszych systemów ADAS w autach dostawczych do 3,5 tony DMC
Najlepsze wyniki – w postaci złotej odznaki za ponad 60% skuteczność – osiągnął tylko Fiat Ducato oraz Ford Transit. Srebrna grupa to oceny powyżej 40%, natomiast brązowa odznaka nadawana jest przy wyniku ponad 20-procentowym.
Klasa „Nie rekomendowane” oznacza uzyskanie gorszego niż 20% wyniku i uzyskał taki wynik jeden tylko model z całej grupy przetestowanych dostawczaków.
Według stworzonej klasyfikacji Euro NCAP wyniki dla lekkich użytkowych pojazdów za rok 2023 przedstawiają się następująco:
- Fiat Ducato (63%).
- Ford Transit (60%).
- Mercedes Sprinter (52%)
- Mercedes Vito (48%).
- Volkswagen Transporter (43%).
- Nissan Primastar (40%).
- Renault Trafic (40%).
- Volkswagen Crafter (40%).
- Iveco Daily (35%).
- Peugeot Expert (31%).
- Opel/Vauxhall Vivaro (30%).
- Renault Master (25%).
- Citroen Jumpy/Dispatch (24%).
- Toyota Proace (23%).
- Opel/Vauxhall Movano (22%).
- Peugeot Boxer (22%).
- Citroen Jumper/Relay (20%).
- Nissan Interstar (18%).
Źródło zdjęcia i filmu: Euro NCAP