Reklama

Euro NCAP 2023: Ducato i Transit z najlepszymi systemami ADAS

Euro NCAP 2023: Ducato i Transit z najlepszymi systemami ADAS

Po raz kolejny Euro NCAP sprawdziło układy asystujące kierowcy w vanach. W 2023 roku złotą odznakę uzyskał Fiat Ducato i Ford Transit.

Od 2021 roku niezależna organizacja Euro NCAP testuje elektroniczne układy wspierające kierowców nazywane w skrócie ADAS (z ang. advanced driver assist systems).

W trakcie praktycznych symulacji odbywających się na zamkniętych obiektach specjaliści z Euro NCAP oceniają skuteczność układów typu AEB (z ang. autonomous emergency braking) przy wyhamowaniu przed innym pojazdem, pieszym czy rowerzystą.

Reklama

Oprócz tego od 3 lat w testach sprawdzane są takie układy wspierające kierowców dostawczaków, jak asystenta pasa ruchu czy układ sugerujący prowadzącemu odpoczynek.

Warto jednak zauważyć, że Euro NCAP już w 2026 roku będzie wymagać od lekkich użytkowych pojazdów od 3,5 tony DMC spełniania dokładnie takich samych wytycznych, jak auta osobowe.

– To, że samochody dostawcze są wykorzystywane do celów komercyjnych, nie oznacza, że ​​powinny być mniej bezpieczne niż samochody osobowe. Zgodnie z planami Euro NCAP do 2026 roku samochody dostawcze mają spełniać te same wymagania dotyczące ADAS, co samochody osobowe.

Michiel van Ratingensekretarz generalny Euro NCAP

Warto jednak wiedzieć, że eksperci z Euro NCAP podzielili wyniki na 5 klas w zależności od uzyskanych procentowo wyników.

I tak po raz kolejny żaden van nie osiągnął poziomu sprawności układów ADAS na poziomie ponad 80%, za co należała by się platynowa odznaka.

Ranking najlepszych systemów ADAS w autach dostawczych do 3,5 tony DMC

Najlepsze wyniki – w postaci złotej odznaki za ponad 60% skuteczność – osiągnął tylko Fiat Ducato oraz Ford Transit. Srebrna grupa to oceny powyżej 40%, natomiast brązowa odznaka nadawana jest przy wyniku ponad 20-procentowym.

Klasa „Nie rekomendowane” oznacza uzyskanie gorszego niż 20% wyniku i uzyskał taki wynik jeden tylko model z całej grupy przetestowanych dostawczaków.

Według stworzonej klasyfikacji Euro NCAP wyniki dla lekkich użytkowych pojazdów za rok 2023 przedstawiają się następująco:

  1. Fiat Ducato (63%).
  2. Ford Transit (60%).
  3. Mercedes Sprinter (52%)
  4. Mercedes Vito (48%).
  5. Volkswagen Transporter (43%).
  6. Nissan Primastar (40%).
  7. Renault Trafic (40%).
  8. Volkswagen Crafter (40%).
  9. Iveco Daily (35%).
  10. Peugeot Expert (31%).
  11. Opel/Vauxhall Vivaro (30%).
  12. Renault Master (25%).
  13. Citroen Jumpy/Dispatch (24%).
  14. Toyota Proace (23%).
  15. Opel/Vauxhall Movano (22%).
  16. Peugeot Boxer (22%).
  17. Citroen Jumper/Relay (20%).
  18. Nissan Interstar (18%).

Źródło zdjęcia i filmu: Euro NCAP

Podziel się: