Od 2026 roku wymagania Euro NCAP dla LCV zrównają się z tymi dla aut osobowych. Wprowadzone będą też testy zderzeniowe elektrycznych vanów.
Pod koniec 2020 roku Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) – niezależna organizacja badająca bezpieczeństwo samochodów – opublikowała pierwszą serię testów aktywnych systemów bezpieczeństwa lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony DMC.
Celem tych działań ma być promowanie aktywnych systemów w autach typu LCV m.in. wśród menedżerów flot i promować bezpieczniejszą jazdę dla kierowców vanów oraz innych użytkowników dróg.
Na rok 2023 te wstępne standardy testowe zostały zaostrzone, biorąc pod uwagę dostępność (standardową lub opcjonalną) pokładowego wyposażenia bezpieczeństwa, które pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wypadków drogowych.
Co ciekawe, Euro NCAP podkreśla, że samochody dostawcze nie mają wyższego wskaźnika zderzeń niż inne pojazdy, ale kolizje – co łatwo chyba zrozumieć – są bardziej dotkliwe dla innych lżejszych pojazdów oraz niechronionych użytkowników dróg, czyli pieszych czy rowerzystów.
Specjaliści Euro NCAP podkreślają, że układy ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) realnie pomagają zapobiegać wypadkom i kolizjom, a jeżeli już do nich dojdzie, łagodzą ich skutki.
Nowe kryteria oceny samochodów dostawczych wynoszą systemy ADAS na wyższy poziom, kładąc coraz mocniejszy nacisk na niechronionych użytkowników dróg, w tym bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, wraz ze scenariuszami dotyczącymi unikania zderzenia w nocy.
– To, że samochody dostawcze są wykorzystywane do celów komercyjnych, nie oznacza, że powinny być mniej bezpieczne niż samochody osobowe. Zgodnie z planami Euro NCAP do 2026 roku samochody dostawcze będą miały spełniać te same wymagania ADAS, co samochody osobowe – podkreśla Richard Schram, dyrektor techniczny Euro NCAP.
Przetestowane systemy bezpieczeństwa (standardowe lub opcjonalne) obejmują teraz automatyczne hamowanie awaryjne (AEB), asystenta pasa ruchu, asystenta prędkości i asystenta uwagi (zmęczenie kierowcy).
Zgodnie z nowymi kryteriami przetestowano 18 samochodów dostawczych, lecz żaden z nich nie osiągnął platynowej oceny. Złotą ocenę uzyskały tylko dwa pojazdy: Fiat Ducato i Ford Transit.
Co istotne, Euro NCAP ma też już wymagania dotyczące oceny elektrycznych vanów (kwestia odłączania akumulatorów).
Warto też wspomnieć o GSR2 (ang. Global Safety Regulations 2), czyli wymagań prawnych, które weszły w życie w 2022 roku a kolejne wejść mają w życie w 2024 roku. Otóż GSR2 precyzuje technologie, które muszą być montowane standardowo w samochodach osobowych sprzedawanych w Europie. A zgodnie z planami Euro NCAP, do 2026 roku samochody dostawcze będą miały takie same wymagania ADAS jak samochody osobowe.
PS: Jestem jak najbardziej za dobrymi aktywnymi systemami bezpieczeństwa w dostawczakach, ale po pierwsze podroży to te już bardzo drogie w zakupie samochody. A po drugie znowu zwiększy się przez seryjny montaż kolejnych systemów masa własna vanów a DMC niezmiennie od kilkudziesięciu lat pozostaje na poziomie 3,5 tony. Może już czas, żeby ktoś to zauważył…
Źródło zdjęcia i grafiki: Euro NCAP