Ile ważą busy ITD? Pytanie bez odpowiedzi

Ile ważą busy ITD? Pytanie bez odpowiedzi

Czy można sprawdzić ile ważą busy ITD? Takie pytanie wysłałem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Pozostało bez odpowiedzi.

Na dostawczakiem.pl regularnie piszę o kontrolach przeciążonych aut dostawczych z DMC do 3,5 tony. Z jednej strony takie znacznie przeładowane pojazdy stwarzają zagrożenie dla innych użytkowników dróg, ale też stanowią objaw nieuczciwej konkurencji wobec firm, które starają się realizować transporty zgodnie z prawem i uszanowaniem dopuszczalnej masy całkowitej wpisanej w dowód rejestracyjny takowego busa.

Jednak za każdym razem w komentarza np. na Facebooku pojawiają się komentarze poddające w wątpliwość także to, czy radiowozy ITD mieszczą się w 3,5-tonowym DMC.

Reklama

Kilkukrotnie nieoficjalnie próbowałem już dowiedzieć się czy istnieje taka możliwość zważenia takiego zielono-białego pojazdu, ale inspektorzy realizujący kontrole na polskich drogach zarzekali się, że są one „normatywne”, lecz kierownictwo jednej czy drugiej delegatury nie widziało powodów, aby przeprowadzić ważenie takiego auta.

Ja oczywiście nie mam podstaw do negowania czy radiowozy ITD mieszczą się w DMC czy nie. Po prostu sam chciałem sprawdzić jak jest naprawdę.

W końcu 12 maja 2023 roku wysłałem oficjalne zapytanie do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego a następnie telefonicznie potwierdziłem, że mail z propozycją zważenia radiowozu ITD dotarł do Biuro Informacji i Promocji w Wydziale Komunikacji GITD i został przekazany dalej do rozpatrzenia. Czekałem cierpliwie do dzisiaj. Równo 116 dni, co stanowi 3 miesiące i 24 dni. I co? I nic.

Zatem pozwoliłem sobie po tych 116 dniach opublikować informację o mojej próbie zważenia służbowego busa ITD i braku jakiejkolwiek informacji zwrotnej ze strony GITD. Poniżej prezentuję całą treść maila wysłaną do GITD z propozycją:

„Kłaniam się,
Z racji wielkokrotnych i nieustających apeli Czytelników dostawczakiem.pl (około 700 000 użytkowników miesięcznie) chciałbym zaproponować wspólną akcję ważenia pojazdu służbowego ITD typu bus.

W ramach stworzonego materiału chciałbym, abyśmy wspólnie przeprowadzili ważenie z moim udziałem takowego pojazdu/pojazdów (np. nowy MAN TGE z zabudową AMZ-Kutno oraz starszego modelu typu Fiat Ducato czy Renault Master lub VW Crafter).

Samo ważenie pojazdu służbowego ITD byłoby tylko częścią przewodnią materiału, gdyż chciałbym w formie poradnika zaprezentować jak przebiega taka kontrola od A do Z. Czyli o co może poprosić inspektor, ile trwa cały pomiar itp.

W ramach wspólnej akcji chciałbym zrealizować nie tylko zdjęcia fotograficzne, ale też krótki materiał wideo pokazujący w formie wideoporadnika jak przebiegać powinna wzorcowo taka kontrola.

Myślę, że instytucja, jaką jest GITD, powinna działać też w obszarach edukacji również wśród kierowców pojazdów ciężarowych do 3,5 tony a proponowana przeze mnie akcja spotkałaby się z uznaniem wśród Czytelników dostawczakiem.pl, którzy w zdecydowanej większości wywodzą się z branży transportowej (kierowcy, przewoźnicy, osoby zarządzające transportem, przedsiębiorcy wykonujący przewóz rzeczy na potrzeby własne).

Wszelakie szczegóły przy przeprowadzeniu takiej akcji z chęcią doprecyzuję, jeżeli wyrażą Państwo chęć na wsparcie tego projektu.”

Także próbowałem nieoficjalnie i oficjalnie coś wskórać. Niestety, nikt z GITD nie poczuwa się do podjęcia tematu, aby raz na zawsze rozwiać wątpliwości kierowców, przewoźników a w ogólnie w zasadzie po prostu obywateli, którzy utrzymują zarówno GITD, jak i wojewódzkie inspektoraty ITD.

Źródło zdjęcia: WITD Kielce

Podziel się:
10

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Marek

    Nie ważą więcej jak 3,5 t . Duży camper na podwoziu Ducato nie przekracza 3,5 , a ma dużo więcej wyposażenia jak pojazdy itd .

  2. Ml

    A gdyby tak zgłosić krokodylom jakiegoś krokodyla z powodu przeladowania? czy nie powinni zareagować?

  3. Rafał

    za to co robicie powinni was zlikwidować. pompujecie jakąś chora ideologię i szukacie sensacji. u mnie dożywotni ban. nie chcę widzieć ani oglądać tej gównianej strony

  4. Skorek

    Pomysł świetny!!!!. Ale skoro ITD nie zamierza włączyć się w akcję to znaczy że hipokryzja idzie pełną gębą . Może chętnie do akcji włączy się NIK ? 🤔 Mam wrażenie (bo sam jeżdżę dostawczakiem) że przepis z roku 1956 o dopuszczalnej masie 3,5T jest martwy od jakiś 20 lat . Jestem za tym aby kategoria,,B” była zwiększona do jakiś 5,5T !!! i w d..p z Unią Europejską!!!

  5. He-man

    nie chcą bo wiedzą że waga jest przekroczona. i to zapewne znacznie. Ale może przy kontroli kierowca może poprosić o potwierdzenie wagi pojazdu służby kontrolującej? Tak jak jest z suszarką przy kontroli.

  6. Adamsito

    A na co liczycie, że zgodzą się? A gdyby nawet to zrobili, to jestem przekonany, że był byłby odchudzony do właściwej wagi. Niestety w uczciwość polskich służb mundurowych nie mam zaufania w ogóle.

  7. Mat

    myślę że są. ok 15 lat temu brałem udział w zabudowie fiatów Ducato dla straży granicznej. wszystko było cacy do momentu całkowitego zabudowania. na pusto- bez sprzętu i ludzi w środku auta tak siadły na tylnej osi że przed odbiorami technicznymi miały podcinane tylne chlapacze żeby wizualnie wyglądały lepiej. po prostu płyty z których były zrobione szafy,szafki i półki były za grube, więc ciężkie i nikt przy projektowaniu nie zwrócił uwagi ile to razem będzie ważyć.

  8. Mat

    że są przeciążone.

  9. Diagnosta

    ważą 3500kg.bez kierowcy itd…

  10. Andrzej

    Do Rafała to jest strona branżowa więc widocznie nigdy nie jeździłeś czymś większym i dalej niż do kościoła a wracając do tematu coś jest nie tak bo wtedy by była jazda wszyscy ukarani by poszli do sądu i krokodyle do zwolnienia za świadome łamanie przepisow

Komentarze zamknięte.