W październiku import używanych LCV do Polski wyniósł 8633 sztuk a to niemal o 30% więcej porównując do minionego roku.
Jak podaje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku 2024 polskie urzędy komunikacji zarejestrowały 8633 sprowadzonych do Polski dostawczaków z DMC do 3,5 tony – jest to wynik o aż 28,8% wyższy, niż w tym samym miesiącu 2023 roku.
Patrząc szerzej, bo od początku stycznia do końca października, zarejestrowano 72 798 sprowadzonych LCV a wzrost rejestracji importowanych LCV do Polski, porównując do analogicznego okresu minionego roku, wyniósł 27,8%.
Po 10. miesiącach najpopularniejszym rodzajem napędu w sprowadzonych do kraju vanów niezmiennie pozostaje silnik Diesla (92,9%, -0,8% rok do roku). Na kolejnych miejscach znalazł się stosowany zazwyczaj w małych furgonach silnik z zapłonem iskrowym – jednostki benzynowe zamontowane były w 6,6% sprowadzonych do Polski dostawczakach (+0,6% rok do roku).
Kolejnym rodzajem napędu pod względem popularności napędem znalazł się napęd elektryczny: eLCV to tylko 0,4% z wszystkich sprowadzonych lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony DMC (+0,1% rok do roku).
IBRM Samar podaje, bazując na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, że TOP 15 najpopularniejszych marek dostawczaków sprowadzonych w okresie styczeń-październik 2024 prezentuje się następująco:
- Renault – 12 734 szt.
- Volkswagen – 9883 szt.
- Fiat – 7870 szt.
- Ford – 7337 szt.
- Opel – 6515 szt.
- Mercedes-Benz – 5915 szt.
- Peugeot – 5608 szt.
- Citroen – 5036 szt.
- Iveco – 4576 szt.
- Nissan – 2016 szt.
- Dodge – 1468 szt.
- Toyota – 786 szt.
- Renault Trucks – 378 szt.
- MAN – 266 szt.
- Mitsubishi – 255 szt.
Z kolei ranking TOP 15 poszczególnych modeli dostawczaków najczęściej sprowadzanych (i zarejestrowanych już w Polsce) po pierwszych 10. miesiącach 2024 roku wygląda tak:
- Renault Master – 6314 szt.
- Fiat Ducato – 4915 szt.
- Renault Trafic – 4670 szt.
- Iveco Daily – 4575 szt.
- Volkswagen Transporter – 4096 szt.
- Mercedes-Benz Sprinter – 3833 szt.
- Opel Vivaro – 3701 szt.
- Ford Transit – 2673 szt.
- Peugeot Boxer – 2581 szt.
- Citroen Jumper – 2241 szt.
- Volkswagen Caddy – 2201 szt.
- Opel Movano – 1866 szt.
- Volkswagen Crafter – 1865 szt.
- Fiat Doblo – 1769 szt.
- Ford Transit Custom – 1609 szt.
Na koniec warto dodać, że średni wiek sprowadzanych w 2024 roku samochodów dostawczych do 3,5 tony DMC to niespełna 12 lat – tyle mają średnio LCV z dieslem czy silnikiem benzynowym. Co oczywiste, najmłodsze są eLCV a średni wiek sprowadzonych do Polski elektrycznych vanów przekracza 6 lat.
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl